בדקנו: האם ליוניברסל יש קייס אמיתי נגד "טוי"?

החברה האמריקאית טוענת כי "טוי" מועתק מ"סבן ניישן ארמי" של הווייט סטרייפס, וקצת קשה להתווכח עם הדמיון. אך האם זה מספיק, ומה זה אומר על מצב הפופ המודרני?

מתוך הקליפ של "סבן ניישן ארמי"
מתוך הקליפ של "סבן ניישן ארמי"
4 ביולי 2018

אמנם עברו חודשיים מאז שנטע ברזילי ניצחה באירוויזיון, אבל יכול להיות שהשמחה הייתה מוקדמת: אתמול (שלישי) חשף גיא פינס כי חברת יוניברסל שלחה מכתב התראה ליוצרי "טוי", דורון מדלי וסתיו בגר, בטענה שהשיר מועתק. לפי המכתב, החברה טוענת שקיים דמיון בקצב ובהרמוניה בינו לבין השיר של הווייט סטרייפס, "סבן ניישן ארמי", שיצא ב-2003.

מהרגע שבו יצא "טוי" התמלאה הרשת במאשאפים מוצלחים יותר או פחות. האזנה לשיר מגלה כי הוא אכן יושב על "סבן ניישן ארמי" בצורה מוצלחת ממש, אבל האם זה מספיק כדי להוכיח העתקה? עו"ד אלי שמעוני, המתמחה בין היתר בזכויות יוצרים במוזיקה, מציין כי צריך מעט מאד כדי לשכנע את בית המשפט בכך. "לפי הדין בארה"ב צריך להראות מינימום ארבעה תווים עוקבים או שתי שניות זהות. מעבר לזכות הכלכלית ישנה גם זכות מוסרית, ואם יוניברסל ינצחו אז סביר שהם ידרשו גם קרדיט, בנוסף לתמלוגים", הוא אומר.

יואב צפיר, נטע ברזילי ודורון מדלי במסע"ת בליסבון, במאי (צילום: טלי כץ, כאן11)
יואב צפיר, נטע ברזילי ודורון מדלי במסע"ת בליסבון, במאי (צילום: טלי כץ, כאן11)

עוד כתבות מעניינות:
בכיר באוצר: רק תל אביב יכולה לארח את האירוויזיון
התאגיד דוחף לקיום אירוויזיון 2019 בירושלים
אירוויזיון בישראל: איפה יתקיים, החרם הבינ"ל וכל הפרטים

החלק שאליו מתייחס מכתב ההתראה הוא, ככל הנראה, הפזמון. וליתר דיוק, קולות הרקע בפזמון – שאכן דומים מאד לריף של "סבן ניישן ארמי". אך האם יש סיבה אמיתית לדאגה? נדב אגמי, די.ג'יי ואמן מאשאפ (ומי שעומד מאחורי פרויקט קוביזם), מזכיר כי מהרגע שהשיר יצא היו לא מעט אנשים שזיהו את הדמיון. "אין על זה ויכוח, אבל אני לא חושב שזה גנוב או מכוון. הפופ המודרני הוא פשוט ובסיסי מאד מבחינה הרמונית, עד שקשה לעשות משהו שלא יזכיר משהו אחר, וזה בסדר. קורה לי הרבה שאני מסיים טראק ואז מגלה, שיט, כתבתי שיר של מישהו אחר".

"הליד שנכנס בפזמון נשמע באמת באזור של 'סבן ניישן ארמי' – זה ריף ממש פשוט", מוסיף אגמי. "השאלה היא אם נעשה פאול, ולדעתי ממש לא. שני השירים מעולמות שונים לגמרי ואני לא חושב שהיה פה ניסיון העתקה. קשה לי להאמין שזו הייתה הכוונה".

אגמי מזכיר בהקשר זה את התביעה שהגישה משפחתו של מרווין גיי נגד פארל וויליאמס. המשפחה טענה לזכויות יוצרים על "Blurred Lines" של פארל ורובין ת'יק – "לא בגלל המהלך המלודי או על דמיון בהרמוניה, אלא כי הוא מזכיר ברוחו את 'Got To Give It Up' של גיי". ב-2015 פסק בית המשפט בארה"ב לטובת המשפחה וקבע פיצוי בגובה 7.3 מיליון דולר (שבסוף הפכו ל-5.3 מיליון).

"זה שיא הפיגור, כי זה שיר קיץ חרמן ומשמח. 50 אחוז משירי הפופ הם כאלה. מערכת המשפט והחקיקה זזות לאט, וטכנולוגיה ואמנות זזות מהר. המערכת לא עומדת בקצב. פעם, כשהיו מעט יוצרים ומבצעים, כשהיצירות היו מורכבות והיו יחסית מעט עותקים פיזיים, היה אפשר לדבר על גניבות. במקרה הנוכחי בית המשפט אולי יקבע שזו גניבה, אבל בעיניי החוק לא ריאלי ולא רלוונטי לכמות החומר והאופי של הפופ היום".

אם יוניברסל תחליט לתבוע ובית המשפט יפסוק לטובתה, ואפילו אם תושג פשרה עצמאית בין הצדדים, עלול להיווצר מצב בעייתי מאד: איגוד השידור האירופאי דורש כי השירים המתמודדים באירוויזיון יהיו מקוריים. אם אכן תימצא העתקה, הרי שהוא לא היה זכאי להתמודד מלכתחילה – וישראל עלולה לאבד את הנצחון ואת הזכות לארח את התחרות בשנה הבאה.

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד