בעקבות פניית Time Out: מבקר המדינה בודק מה מסתיר משרד התרבות

באופן חריג לא פרסם משרד התרבות את הדוח השנתי ל-2017, שאמור לשפוך אור על תקצוב הגופים והיוצרים ולהראות מה עשו הרפורמות של רגב בשטח - אם בכלל

מירי רגב במשכן הנשיא בירושלים (צילום: לע"מ)
מירי רגב במשכן הנשיא בירושלים (צילום: לע"מ)
3 בינואר 2019

מנהל התרבות במשרד התרבות והספורט מוציא מדי שנה דוח פעילות שנתי, על פי נהליו של המשרד. הדוחות סוקרים את פעילותם של מוסדות התרבות הנתמכים על ידי המשרד במדדים כמו מספר מופעים ותערוכות שהועלו, מספר המבקרים בכל מופע, סכום התמיכה לכל מוסד וכו'. מטרת הדוחות היא לספק לציבור מידע לגבי ניצול הכסף הציבורי בתחום התרבות בשנה החולפת.

לרוב מתפרסם הדוח בנובמבר, כך שלפני קצת יותר מחודש היינו צפויים לסקור את הישגי מוסדות התרבות לשנת 2017. אלא שמשום מה הדוח הזה לא התפרסם. מי שסקר ופרסם עד כה עבור משרד התרבות את פעילותם של מאות תיאטראות, תזמורות, אופרות, מקהלות, להקות מחול, פסטיבלים מוזיאונים, בתי קולנוע ועוד היה המרכז למידע ומחקרי תרבות של פילת. תקציב השירות הזה עמד על יותר מ-1.7 מיליון ש"ח בשנה, לטובת שקיפות והנגשת המידע לציבור. בקדנציה של שרת התרבות והספורט מירי רגב הוחלט להחליף את הספק הפעיל כבר שני עשורים ברציפות ולשכור במקומו את שירותי חברת אודיוסיסטמס. כחלק מהמעבר בין ספקי השירות הועברו לאודיוסיסטמס רק חלק מן הנתונים לגבי שנת 2016, אך מרבית הנתונים עוסקים רק בשנים קודמות לכך.

שרת התרבות רגב חוללה מספר רפורמות במבנה התמיכה לגופי התרבות, לרבות תמריצים על פעילות בפריפריה ומעבר לקו הירוק, קידום תרבות מזרחית, שימת משקל יתר להצלחה שיווקית ובניית מודל חדש להשקעות בתרבות דרך רשויות מקומיות ולא דרך מוסדות תרבות, כולל יוזמה של פסטיבלים שונים.

בעקבות התיקון לחוק הקולנוע נערכו גם רפורמה במבנה התמיכה בקרנות ושינויים במבנה הלקטורה, לצד הגדלה ניכרת של תקציב הענף ב-25%. ב-2019 צפוי לגדול תקציב התרבות ולהגיע לכמעט מיליארד ש"ח, אחרי שהכפיל את עצמו בעשור האחרון. הרפורמות הללו או חלקן אמורות לקבל ביטוי כזה או אחר כבר בדוחות הפעילות של 2017, ומכאן העניין הציבורי המיוחד בדוחות שלא פורסמו.

בחודשים האחרונים פנינו מספר פעמים למשרד התרבות ולאודיוסיסטמס, אך שם השיבו פנינו ריקם. כעת החלטנו לפנות למבקר המדינה שהחליט לבדוק את הנושא.

"משרד התרבות פוגע ביוצרים באופן שיטתי"

גם בפורום מוסדות תרבות ואמנות בישראל מציינים שהם מתמודדים עם בעיות רבות מול המשרד ואופן תפקודו, וטוענים שהם "נאבקים כל הזמן על שקיפות בנושאים רבים ולצערנו לא בהצלחה רבה. החומרים שנאספים על ידי חברת המחקר אודיוסיסטם חייבים להתפרסם מיד לאחר העברתם למשרד".

בחודש דצמבר נשלח מטעם הפורום מכתב לשרת התרבות שבו הוא מוחה על "ההתנהלות הכושלת והבלתי תקינה של משרד התרבות בהנהגתך שבאופן שיטתי פוגע בגופים וביוצרים על ידי עיכובים שיטתיים במסירת הודעות על גובה התמיכות, בהזרמת התמיכות ושינויים של הרגע האחרון בדרישות מן הגופים.

"בניגוד לנוהל שר האוצר על פיו הנכם מחויבים לפעול, ובו מצוינים מועדים למסירת הודעות על התמיכות ומועדים לחלוקת הכספים, הגיע משרד התרבות בשנת 2018 למצב בו רוב גופי התרבות קיבלו את ההודעות על התמיכה אחרי אמצע השנה וחלקם הגדול בסוף השנה. אפילו בימים אלה שאנו נמצאים שבועיים לפני סוף שנה יש עדיין מוסדות וארגונים הנתמכים שממתינים להודעות או לחילופין לכספי התמיכה.

"המשמעות של התנהגות חסרת אחריות זאת גורמת לכך שגופים אלה מתקשים לתפקד בגלל חוסר תזרים, אינם יכולים לשלם ליוצרים ולספקים, מתקשים לשלם משכורות ותפקודם נפגע. למרות הפניות הרבות מהשטח וההבטחות שהתקבלו שוב אנו מסיימים שנה נוספת שבו המשרד בהנהגתך שב ופוגע בגופי התרבות והיוצרים".

משרד התרבות והספורט טרם מסר את תגובתו והיא תתפרסם לכשתתקבל.