מה רואים הלילה: הדו"ח שאף אחד לא רוצה שתראו. צפייה חובה

שם את ה"מצמרר" במסמך מצמרר. "דו"ח רולניק" (צילום מסך: כאן דיגיטל)
שם את ה"מצמרר" במסמך מצמרר. "דו"ח רולניק" (צילום מסך: כאן דיגיטל)

"דו"ח רולניק", החל מהערב בכאן 11, הוא סדרת תחקירים חשובה ואמיצה על תאגידי הטכנולוגיה ומכונות הרעל שמפרקים את העולם המערבי מבפנים. ב-7.10 קיבלנו הדגמה מחרידה של האיום המשולב הזה, המציאות גרועה בהרבה ממה שחששנו, והזמן לפעול הוא עכשיו עכשיו עכשיו, אם לא מאוחר מדי. נשמע כיף, לא?

אף אחד לא רוצה שתצפו בסדרת התחקירים החדשה שמשודרת החל מהערב בכאן 11. תאגידי הטכנולוגיה לא רוצים שתראו אותה ותבינו עד כמה המודל העסקי שלהם מבוסס על הפצת שנאה בעולם. שליטים פופוליסטים לא רוצים שתראו אותה כדי שלא תפנימו שגם הם שותפים למזימה ונהנים ממנה. אויבי הדמוקרטיה בכל העולם לא רוצים שתראו אותה כי שיטות הפעולה שלהם נחשפות בה. גם נוני מוזס לא רוצה שתראו אותה ומוכן היה לוותר על 200 אלף שקל כדי לא לפרסם מודעה המבשרת לעולם על קיומה. וכל זה אומר דבר אחד: אתם וכל אזרח ישראלי כנראה חייבים לראות את "דו"ח רולניק" הלילה.

>> מה ראינו בלילה: 6 סדרות שהחזיקו אותנו ערות השבוע

"דו"ח רולניק", בהובלתו של גיא רולניק (מכוכבי "מגש הכסף", מייסד "דה מרקר" ומהעיתונאים הישראלים המוערכים בעולם), עלתה במסגרת שידורי כאן 11 כמעט עם תחילתם ב-2017 ובאמתחתה תחקיר מרעיד אדמה על בנק הפועלים, ומעט אחר כך נעלמה מהמסך בנסיבות מסתוריות. עכשיו היא חוזרת במפתיע עם סדרת תחקירים בת חמישה פרקים על מכונות הרעל הפועלות ברשתות החברתיות והאופן בו מאפשרים להם תאגידי הטכנולוגיה לאיים על עצם קיומן של הדמוקרטיות המערביות. זה לא סיפור חדש. מה שכן חדש זה שבשבעה באוקטובר ראה העולם לאן כל זה הולך.

העונה החדשה ל "דו"ח רולניק", חמישה פרקים בסך הכל, מביאה עדויות פנימיות של מנהלים ישראלים בחברות הבינלאומיות שמתארים כיצד הפכו למפלצות דיגיטל, והרשתות שהן מפעילות לכלי נשק, השפעה ותעמולה של אויבי ישראל. התחקיר מציג את השימוש המאורגן והמתוכנן שעושים ברשתות אויבי ישראל, ובראשם חמאס ואירן. מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר התנהלה בכמה חזיתות במקביל. החזית הדיגיטלית, המתוכננת והמאורגנת היטב, החלה הרבה לפני השבת השחורה, הגיעה לשיא ביום המתקפה עצמו, עם שימוש שעוד לא נראה כמותו ברשתות החברתיות, והציתה גל אנטישמיות עולמי שהולך ומתעצם. גם בחזית הזאת – ממשלת ישראל הפקירה לחלוטין את אזרחיה.

התחקיר מציג כיצד המודלים העסקיים של ענקיות הטכנולוגיה מבוססים על יצירת התמכרות, תוך גרימה של קיטוב, שנאה ועידוד טרור דיגטלי, ואת היחסים האינטרסנטיים בין ההנהלות של הרשתות החברתיות, הפוליטיקאים והרגולטורים, יחסים שזורעים כאוס בכל חלקי החברה בארץ ובעולם במטרה אחת: להרוויח כסף ולצבור כוח ולעזאזל עם ההשלכות הגלובליות. גם כל מי שעוקב כבר שנים בדאגה אחר הרשתות החברתיות והאופן שבו הן מנוצלות כדי לפרק דמוקרטיות מבפנים תוך כדי שהן מרוויחות מזה הון, רחוק עדיין מלהבין עד כמה מדאיגה המציאות הרבה יותר.

סדרת התחקירים הייתה כבר מוכנה לעריכה סופית לפני השבעה באוקטובר, ובריאיון לאמיר בן-דוד ב"זמן ישראל" סיפר רולניק כי כשראש מחלקת התעודה של כאן 11, גילי גאון, צלצלה ושאלה אם יוכלו להתאים את החומרים למציאות החדשה והוא השיב לה "ביג טיים. כל מה שאני מזהיר מפני כמעט עשר שנים קרה בשבעה באוקטובר, ובגדול". כך נפלה בידי רולניק ההזדמנות לעמוד בחזית העיתונאית שמתריעה בפני הסכנה הנשקפת לעולם החופשי מהמפלצת מרובת הראשים שמקיימת סימביוזה חולנית עם תאגידי הטכנולוגיה הגדולים, ושהזמן לפעול נגדה הוא עכשיו עכשיו עכשיו – אם לא מאוחר מדי. עכשיו איפה הציפרלקס שלנו.
>> דו"ח רולניק, ראשון 21:30, כאן 11