תראי אמא, בלי ארנק: כל האמנות וההופעות שתוכלו לצרוך בחינם

אמנות שמגיעה עם ארוחות חינם, הופעות חיות שלא צריך לשלם עליהן וסטנד-אפ שאנחנו לא לוקחים עליו אחריות: כך תהיו אנשי תרבות בלי להוציא שקל

איך אפשר להגיד לא לסטנד אפ חינם? (צילום: shutterstock)
איך אפשר להגיד לא לסטנד אפ חינם? (צילום: shutterstock)

אמנות ונשנושים חינם

גלריות לאמנות הן הדרך המומלצת לראות אמנות בחינם, אבל גם לשתות ולנשנש. הכיבוד הנפוץ באירועי פתיחת תערוכה בגלריות נע בין בייגלה וקרקרים לפיצוחים או גבינה, אבל מי אנחנו שנגיד לא ליין מ־AM:PM? רוב הפתיחות בתל אביב מתקיימות בימי חמישי בערב, ובמוזיאון תל אביב – בשלישי בערב. מביני עניין יקפידו לפקוד את הפתיחות של ארטפורט, שאליהן באים בשביל לראות ולהיראות אבל גם בשביל ללגום בירות ויין וליהנות מהקייטרינג המושקע. יודעי ח"ן מדווחים כי במוזיאון תל אביב, ברו ארט וב־CCA שווה לבקר אם אתם בקטע של בירות ישראליות איכותיות ליד האמנות שלכם. רוצים להתעדכן לגבי פתיחות ואירועי אמנות? זה ממש כאן.

ערבי אופרה ומפגשי אמן חינם

מתברר שיש סיבות להגיע לנמל תל אביב שאינן מכילות את שילוב המילים קום איל פו. ביריד המזרח תמצאו לאורך הקיץ את סולני האופרה הישראלית במופעי מחווה לגדולי המשוררים והמלחינים הישראלים, מ"ישנן בנות" של יאיר רוזנבלום עד תרגומיו של אהוד מנור למחזות זמר פופולריים. בהופעות ישתתפו כאמנים אורחים גלית גיאת, ישראל גוריון ואילנית. נוסף על כך תמצאו ביריד ערבי במה פתוחה שיאפשרו ללהקות וליוצרים צעירים להציג את כישרונם ולהפוך לדבר הבא, או לגלות שכדאי להם לשמור על הדיי ג'וב. בצד ההופעות יתקיימו גם מפגשי אמן עם יוצרים ותיקים יותר, בהם יהלי סובול, חמי רודנר ופיטר רוט.
יריד המזרח, נמל תל אביב, אופרה בימי רביעי באוגוסט, 21:00; במה פתוחה בימי רביעי ביולי, 20:30

כך תשרדו קיץ עם הילדים: המקומות הסודיים (והחינמיים) בתל אביב

הופעות חיות חינם

אולי זה לא יתפור את החור בכיס שישאירו לכם מוריסי, טיים אימפלה או סיה, אבל מי שיודע לחפש יגלה שמוזיקה חינם יש בעיר הזאת בשפע. בבוקסא בשדרות רוטשילד יש הופעה כזאת כל חודש, מאמני ביטים חיפאים ועד טל פרידמן והחתולים השמנים. גם הוסטל 51, שבבעלותם של המוזיקאים דוד שיסל, איתמר לוי ואלישע בנאי, מנצל את קשריו בתעשייה להופעות שבועיות בחצר. זה מתחיל בג'אז, ממשיך לאינדי ואלקטרוניקה ונגמר בלהקות של הבעלים. ואם כבר אינדי ואלקטרוניקה – שום אמן שמכבד את עצמו לא יפספס את ההזדמנות להציג את כישוריו חינם בכולי עלמא. הוותיק בחבורה הוא רוטשילד 12, שכבר שנים מציע הופעות של אמנים צעירים לצד כאלה שכרטיס להופעה ממוצעת שלהם יעלה לכם סכום תלת ספרתי. מי שחווה קלסטרופוביה בברים מוזמן לקפוץ גם הקיץ לאירועי יפו LIVE שיכללו הופעות גדולות ומושקעות של אמנים מוכרים ללא תשלום.

השאלת ספרים חינם

אם הייתם שואלים אותנו לפני כמה שנים היינו מוכנים להתערב שב־2016 כולם יסתובבו עם קינדלים במקום לקנות ספרים ממשיים, אבל ענף הספרים לא עבר את המהפכה שקרתה לעולם המוזיקה, כנראה כי לאדם הממוצע אין כסף להחזיק כל כך הרבה אמצעים אלקטרוניים, או אולי סתם כי אתם ממש אוהבים ריח של ספרים ישנים, ווירדוז. עיריית תל אביב־יפו הציבה בשנים האחרונות שמונה ספריות ניידות וחינמיות לחלוטין ברחבי העיר – ארבע מהן ספריות חוף בחופי ירושלים, גורדון, מציצים והצוק הצפוני, והאחרות מוצבות בשדרות רוטשילד, שדרות יד לבנים, גן התקווה ושדרות ההשכלה. בספריות תוכלו למצוא ספרים בעברית, אנגלית, ערבית, רוסית וצרפתית באדיבות מחלקת הספריות העירונית ותרומות של תושבים. שעות הפעילות של הספריות הניידות הוא 7:00־19:00.

ספרייה ניידת (צילום: באדיבות עיריית תל אביב)
ספרייה ניידת (צילום: באדיבות עיריית תל אביב)

אם אתם יותר אולד סקול, תוכלו לבקר באחת מ־22 הספריות הציבוריות העירוניות, שמאפשרות השאלה של ספרים חינם לתושבי העיר. השנה נפתחו שתיים חדשות: הספרייה ע"ש אנה לאורה פטליק פישר במרכז הערבי־יהודי ביפו והספרייה במרכז הקהילתי החדש בת ציון ביד אליהו.
הספרייה ע״ש אנה לאורה פטליק פישר, קדם 109 יפו
הספרייה במרכז הקהילתי בת ציון, בת ציון 10, יד אליהו

סטנד־אפ חינם

ערב הסטנד־אפ המיותר נדד לאחרונה מהוסטל 51 לאוצר ומתקיים שם מדי יום שני בחינם. הערב מתנהל בסגנון במה פתוחה, כך שהליינאפ משלב סטנדאפיסטים מנוסים הבודקים חומרים חדשים, סטנדאפיסטים אנונימיים בדרכם לתהילה וכמה בליינים מזדמנים וחסרי כישרון בעליל.
מדי שני ב־21:00 באוצר, סמטת הר סיני 1 תל אביב