הוט פוטטו: מנות תפוחי אדמה מרגשות ששוות כל ביס וביס

מנות של תפוחי אדמה אפשר למצוא בעיר בשפע, אבל מנות שף שמתבססות על תפוחי אדמה דורשות בטחון עצמי וחוכמת מטבח. ליקטנו עבורכם כמה מנות תפוחי אדמה שקשה לנו לעמוד בפניהן. נראה אתכם

מנת פטטמתם בזוט אלור. עכשיו תגידו את זה 3 פעמים ברצף. צילום: טל ציפורין
מנת פטטמתם בזוט אלור. עכשיו תגידו את זה 3 פעמים ברצף. צילום: טל ציפורין
11 במאי 2017

צ'יפס | אמריקה

הקרב על הצ'יפס השווה בעיר מדמם מקטשופ. הצ'יפס הפראי הקרוע ביד של זכאים, ולעומתו הצ'יפס הדקיק והאלגנטי של הויטרינה עם קליפת הלימון המגוררת, שניהם אליפות. בכל זאת, מדובר בשניים מהשווים בתחום, אבל היי, אתם כבר מכירים אותם. אז בחרנו להציג בפניכם את המנה של 'מריקה: פרייז אוריג'ינל שעליהם גרידת לימון, פרמז'ן ואיולי כמהין תפוחי האדמה עוברים תהליך רב-שלבי של בישול: טבילה ברוויון לריכוך, וטיגון נוסף. מוגש עם איולי כמהין (מפוסטר, לטובת ההריוניות שבינינו) 26 ש"ח.

אמריקה

צ'יפס סטייל אמריקה. צילום: בן יוסטר
צ'יפס סטייל אמריקה. צילום: בן יוסטר

תפוח אדמה צלוי | אקסטרא ברוט

תוכלו למצוא בעיר דוכנים המתמחים בתפוחי אדמה גדולים אפויים עם תוספות, כמו טאטוס החדש בשוק רוטשילד אלנבי. שף, לעומת זאת, צריך הרבה מאוד בטחון עצמי כדי להגיש מנה של תפוח אדמה ויאיר יוספי יודע גם לתת קריצה הומוריסטית לעבודה שלו. למשל מנת תפוח אדמה מזן באטר צלוי בתנור עם ראגו פטריות פורטבלו ופורצ'יני ובשמל גבינות. מחווה למוקרם של שנות ה־90 (42 ש"ח).

אקסטרא ברוט

יאיר יוספי במחווה מוקרמת לשנות ה-90. צילום: איליה מלניקוב
יאיר יוספי במחווה מוקרמת לשנות ה-90. צילום: איליה מלניקוב

מילה פוליה | ביסטרו בראון

מילה פוליה, בתרגום חופשי מאיטלקית; אלף שכבות. בפרקטיקה מדובר בתפוח אדמה מתקתק המוגש בשכבות עם פרוסות תפוח עץ. מנה מאוד כפרית ופשוטה המדגישה את הצירוף הסינרגטי של הטעמים הטבעיים של תפוחי האדמה במתיקות תפוחי העץ. תוסיפו לחגיגה הזו גם בזיליקום וגבינת פיקורינו, והנה קבלתם מנה נפלאה מבית היוצר של השפית מיכל לוי (48 ש"ח).

ביסטרו בראון

מילה פוליה, בראון מתחם ג'י. צילום: אנטולי מיכאלו
מילה פוליה, בראון מתחם ג'י. צילום: אנטולי מיכאלו

הום פרייז | גריג

במסעדת גריג, השף עידו פיינר מחבר בין גישות צרפתיות לחומרי גלם מקומיים. תמצאו אצלו צ'יפס וגם מנת סטייק מינוט, שמגיע כשייטל פרוס דק עם הום פרייז, שהוא תפוח אדמה מטוגן, בצל צלוי קצוץ, חמאה, שום, פטרוזיליה, וקרם פלפלים קלויים (85 ש"ח). מעדן.

גריג

אקסטרים קלוז אפ, הום פרייז, גריג. צילום: גריג
אקסטרים קלוז אפ, הום פרייז, גריג. צילום: גריג

פטטמתם | זוט אלור

הבר הזה אמנם שוכן בגבעתיים אבל יש בו לגמרי וייב תל אביבי ומנה אחת שמצליחה לעשות לנו דה ז'ה וו מוצלח לילדות: תפוח אדמה מדורה בשמנת של פעם, זרעי עגבנייה ושמן ריחן (26 ש"ח). סוד הקסם שבפשטות.

זוט אלור, כצנלסון 67 גבעתיים, 6572322־03

מנת פטטמתם בזוט אלור. תפוח אדמה לוהט. צילום: טל ציפורין
מנת פטטמתם בזוט אלור. תפוח אדמה לוהט. צילום: טל ציפורין

ניוקי תפוחי אדמה | יפו תל אביב

ההתלבטות בין מבחר מנות הניוקי המצוינות של העיר היא קשה. בין הניוקי בחמאה חומה האהוב של פרונטו, ניוקי הערמונים המפורסם של טוטו, הניוקי בחוויה בייתית של מל ומישל, של החלוצים 3 או של מסעדת שמונה שמוגש ברוטב חמאת עגבניות טריות ומסקרפונה ומוגש עד שהמנה פשוט אוזלת. קשה לבחור, כבר אמרנו. בסוף החלטנו על הניוקי של חיים כהן, כי יש בו אלמנט חזק של אוכל מקומי. ניוקי תפוחי אדמה, שמנת, תרד תורכי וגבינת המאירי (95 ש"ח).

יפו תל אביב

מלאי כותפה | מינה טומיי

מינה טומיי אולי מאחדת כמה וכמה מטבחים אסייתים תחת המטבח שלה אבל המלאי כופתה שלה לגמרי מחזיר אותנו לטיול של אחרי הצבא ולכופתאות ההודיות המופלאות שההודים רוקחים. מדובר בכופתאות תפוחי אדמה מטוגנות במילוי פניר, צ׳ילי ומומביי ספייס המוגשות ברוטב עגבניות חמצמץ ושקדים קלויים (42 ש"ח). נמסטה גם לכם.

מינה טומיי

מינה טומיי, מביאה את הודו אליכם. מלאי כופתא. צילום: אפיק גבאי
מינה טומיי, מביאה את הודו אליכם. מלאי כופתא. צילום: אפיק גבאי

תפוח אדמה דרוס | מזנון

השף אייל שני מעניק נופך דרמטי לתהליכים שהוא מעביר את תפוחי האדמה במטבח שלו. תקציר העלילה: תפוח אדמה מזן ליפס אפוי בתנור אבן, שנחצה לשניים, ממולא בקרם פרש ושמיר, ונדרס ארבע פעמים הלוך ושוב על ידי גלגל אבן נוראי. התוצאה משטח ענק של תפוח אדמה דרוס במעטפת נייר (18 ש"ח).

מזנון

הפעם לא נדבר על עגבנייה. מזנון של אייל שני. צילום: בן קלמר
הפעם לא נדבר על עגבנייה. מזנון של אייל שני. צילום: בן קלמר

גראטן | מקום של בשר

המנה הצרפתית הקלאסית של גרטאן תפוחי אדמה זוכה לביצוע לעילא במקום של בשר בנווה צדק. הבעיה היא שהגרטאן מוגש רק כחלק ממנות הבשר. (אם הזמנתם את הגרטאן כתוספת נוספת, למשל בנוסף לתפוח האדמה האפוי, תשלמו 23 ₪). לא תוכלו להגיע רק בשביל הגרטאן הנחשק, מה שמאוד חבל במידה ולא התכוונתם לאכול בשר היום, או בכלל. מסקנה, אמצו לכם חברים קרניבורים והצטרפו אליהם לסעודה.

מקום של בשר

איפה הגראטן? מקום של בשר. צילום: יח"צ
איפה הגראטן? מקום של בשר. צילום: יח"צ

קרוקטים | סוסו אנד סאנס

עוד לא החלטנו סופית אם התור מחוץ למזללה נגרם מחשק עז לבשר או מהטירוף של הקרוקטים הפציחים האלה, הברקה של השף עומר מילר. אם חפצה נפשכם במנת תפוחי אדמה מושחתת, בדוכן סוסו אנד סאנס, לצד ההמבורגרים והקריספי צ'יקן, תמצאו גם קרוקטים: כדורי פירה תפוחי אדמה בצ'דר (16 ש"ח לקופסה).

סוסו אנד סאנס

טרטר וצ'יפס גפרורים | פאסטל

מנה קלאסית שעשויה כמו שצריך: טרטר בקר במח עצם, איולי דיז׳ון, קורנישונים, צ׳יפס גפרורים וברוסקטה חמה ( 68 ש"ח). הצ'יפס הזה יהיה הראשון שיתחסל בשולחן  ולא תרגישו אחריו תחושת שמנוניות שבדרך כלל מגיעה יחד עם הצ'יפס השכיח. תוסיפו לזה את האופי המתורבת של המקום וגן הפסלים שמתחבא מאחורי המסעדה, יותר מזה אנחנו לא צריכים.

פאסטל

אוי הצ'יפס. וגם טרטר בקר, פאסטל. צילום: נעם נכון
אוי הצ'יפס. וגם טרטר בקר, פאסטל. צילום: נעם נכון

פירה | קלואליס

פירה הוא רק לכאורה מנה פשוטה, בפועל מדובר בהשקעה עצומה ומורכבת שמטרתה לגרום לבשר תפוח האדמה לספוח כמויות גדולות ככל הניתן של חמאה. המון תפוחי אדמה נמעכו במסעדות העיר בכדי להפוך לפירה שמתגעגעים אליו. בין השאר זכור היטב הפירה של קפה נואר שמוגש לצד השניצל, וכן הפירה במנזר לצד הנקניקיות. הפירה שהרס אותנו הוא ללא ספק מעשה ידי השף ויקטור גלוגר שמכין פירה ירוק מראטה בסגנון רובושון עם מחית שום ופטרוזיליה ושמן זית ירוק. ועוד פרט חשוב, הפירה מוגש לצד אנטריקוט ארגנטינאי (179 ש"ח).

קלואליס

לביבות | YATAI

לביבות אמנם נחשבות אצלנו לפרויקט עונתי המשויך לחנוכה, אבל דווקא עכשיו בדוכן הראמן בורגר היפני YATAI בשוק אורבן TLV שבקניון גינדי מציעים ג'אגה צ'יז: שתי לביבות מטוגנות של תפוח אדמה וגבינת צ'דר, בצל ירוק ואצות נורי (15 ש"ח).

TLV FASHION MALL, קרליבך 6 תל אביב

ז'אנר חדש ללביבה המוכרת, YATAI צילום: נעמה אליהו
ז'אנר חדש ללביבה המוכרת, YATAI צילום: נעמה אליהו