לבן, גברי, מעצבן: אוסקר 2020 מתרפק על הוליווד של פעם

קטגוריית הבימוי נשמרה לגברים הצפויים, סינתיה אריבו היא עלה תאנה שחור, וכדי להתעודד צריך לגשת לקטגוריית הסרט התיעודי

מתוך "האירי"
מתוך "האירי"
14 בינואר 2020

אתמול (שני) עם שחר הוכרזו בהוליווד המועמדים לאוסקר 2020. צמד המגישים היו השחקנית השחורה איסה ריי, והשחקן האמריקאי ממוצא קוריאני ג'ון צ'ו. הגיוון – מילת קוד תקינה פוליטית הקוראת לפנות מקום למי שאינם גברים לבנים – פחות או יותר הסתיים כאן. "ברכות לאותם גברים" הכריזה ריי בתום הקראת שמות הבמאים המועמדים. אם העזנו לקוות שהרעש התקשורתי שנוצר אחרי הכרזת המועמדויות לגלובוס הזהב יעלה את סיכוייהן של במאיות, הציפיות נכזבו.

"הפרידה" של לולו וואנג ו"נשים קטנות" של גרטה גרוויג (שניהם יעלו בארץ בקרוב) אמנם זכו לביקורות נלהבות ביותר, ו"נשים קטנות" אף קיבל מועמדות בקטגוריית הסרט הטוב ביותר. אבל בקטגוריית הסרט יש תשעה מועמדים ואילו בקטגוריית הבימוי יש רק חמישה מקומות, ואלה נשמרו לגברים הצפויים – מרטין סקורסזה ("האירי"), קוונטין טרנטינו ("היו זמנים בהוליווד"), סם מנדז ("1917"), טוד פיליפס ("ג'וקר") ובונג ג'ון הו ("פרזיטים"). פרט לבמאי הדרום קוריאני, שקבע כאן שלל תקדימים עבור מולדתו, שאר הבמאים חתומים על סרטים גבריים מאוד, גבריים במופגן, וכולם מתאפיינים ברהב קולנועי מסמא עיניים.

כשזכה ב"אריה הזהב" בפסטיבל ונציה 2019, "ג'וקר" הפך להפתעת השנה. הביקורות המעורבות נעו בין מתפעמות לקטלניות, אבל בחודשים שחלפו מאז הוא כבש את העולם, ו-11 המועמדויות שהוענקו לסרט ששם במרכזו דמות שנגזרה מעולם הקומיקס כבר אינן מפתיעות. אז כן, נטפליקס גרפו 24 מועמדויות, וסרט דרום קוריאני גרף שש מועמדויות (כולל לסרט, לבמאי ולתסריט), אבל עדיין יש תחושה של התרפקות על הוליווד של פעם, כי הסרטים המובילים עוסקים בגנגסטרים, בחיילים ובגברים זועמים, עולמות שבהם אין מקום לנשים. אפילו "היו זמנים בהוליווד", שלכאורה משחזר את סיפורה של השחקנית שרון טייט, בעצם משתיק אותה ודוחק אותה לשוליים.

ההדרה בולטת על דרך ההיפוך בקטגוריות המשחק. רוב השחקנים המועמדים מייצגים סרטים שכלולים גם בקטגוריית הסרט הטוב ביותר וגם בקטגוריית הבימוי. לעומת זאת רק ארבע מבין תשע השחקניות המועמדות (סקרלט ג'והנסון מועמדת פעמיים) מייצגות שלושה סרטים שזכו במועמדות ("ג'וג'ו ראביט", "נשים קטנות" ו"סיפור נישואים"), אך סיכוייהם לזכות זניחים משום שאינם מועמדים בקטגוריית הבימוי. שאר השחקניות מייצגות סרטים פחות בולטים, חלקם שוליים ממש – מרגו רובי ושרליז ת'רון על "פצצה", קת'י בייטס על "ריצ'ארד ג'ול", סינתיה אריבו על "הארייט", ורנה זלווגר על "ג'ודי – מעבר לקשת".

נחמה פורתא מציעה המועמדות של המלחינה הילדור גווננודוכטיר (נא לשנן) על הפסקול של "ג'וקר". היא רק המלחינה השביעית שזוכה בכבוד הזה. לצידה מתמודדים זה מול זה שני בני דודים – רנדי ניומן שהלחין את "סיפור נישואים" ותומאס ניומן החתום על "1917". לרנדי כבר יש שני אוסקרים, לתומס עדיין אין (עד כה רשם 15 מועמדויות).

לובן מסמא עיניים

המועמדות הכפולה של סינתיה אריבו על "הארייט" – היא מועמדת גם על השיר – פוטרת את הטקס מהאשמות ב"אוסקר-כה-לבן". ועל פניו נראה שזאת הסיבה העיקרית למועמדותה. זה לא שלא היו הופעות משחק מרשימות של שחקנים שחורים – לופיטה ניונגו הייתה מדהימה ב"אנחנו" ואדי מרפי נפלא ב"קוראים לי דולמייט". אבל נוח יותר להעניק מועמדות לסרט המגולל סיפור היסטורי חשוב (על אישה שברחה מעבדות לחופש, ועזרה להבריח מאות עבדים אחריה) מאשר לסרט אימה או לקומדיה.

הקטגוריות הראשיות מעלות טעם חמצמץ של אכזבה ומזכירות לנו שלמרות היוזמה לשנות את הרכב חברי האקדמיה, עדיין 68 אחוז הם גברים, ו-84 אחוז לבנים. על מנת להתעודד יש לפנות אל קטגוריית הסרט התיעודי, שם יש ארבע במאיות – שלושה מבין הסרטים בוימו על ידי צמדים של גבר ואישה. הזוג היותר מעניין המקושר לקטגוריה הזו הוא ברק ומישל אובמה, שהסרט המועמד "מפעל אמריקאי" הוא התוצר הראשון של חברת ההפקה שהשניים הקימו ב-2018.

עוד זוג מעניין מתמודד בקטגוריות התסריט. נואה באומבך מועמד על תסריט מקורי ("סיפור נישואים") ואילו בת זוגו גרטה גרוויג על תסריט המעובד ממקור אחר ("נשים קטנות"), כך ששניהם עשויים לחזור הביתה עם הפסלון. והנה אני שוב מתעצבנת. המועמדות הלגמרי לא מוצדקת של סם מנדז על התסריט הבינוני שכתב ל"1917" מצביעה על סחף לעבר סרט המלחמה הזה. זה תסריט קונספט שנועד לשרת את הצילום ולא את הדמויות, וכל כולו אומר צאו מהבית ובואו לראות אותי בקולנוע. הווה אומר, זה סרט אנטי-נטפליקס. למרות הגושפנקה שהעניק לו האריה הקולנועי מרטין סקורסזה, רבים מחברי האקדמיה עדיין מתנגדים למבצע ההשתלטות של שירות הסטרימינג על הקולנוע, ועל אף שלל המועמדויות להן זכה, נראה שרובן הגדול לא יתורגמו לזכיות.

 

רשימת המועמדים והמועמדות המלאה לאוסקר 2020

הסרט הטוב ביותר

"פורד גד פרארי"
"האירי"
"ג'וג'ו ראביט"
"ג'וקר"
"נשים קטנות"
"סיפור נישואים"
"1917"
"היו זמנים בהוליווד"
"פרזיטים"

מתוך "סיפור נישואים"

מתוך "סיפור נישואים"

שחקן ראשי

אנטוניו בנדרס ("כאב ותהילה")
ליאונרדו דיקפריו ("היו זמנים בהוליווד")
אדם דרייבר ("סיפור נישואים")
חואקין פיניקס ("ג'וקר")
ג'ונתן פרייס ("האפיפיורים")

שחקנית ראשית

סינתיה אריבו ("הארייט")
סקרלט ג'והנסן ("סיפור נישואים")
סירשה רונן ("נשים קטנות")
שרליז ת'רון ("פצצה")
רנה זלווגר ("ג'ודי")

מתוך "פצצה"

מתוך "פצצה"

שחקנית משנה

קתי בייטס ("ריצ'ארד ג'ול")
לורה דרן ("סיפור נישואים")
סקרלט ג'והנסון ("ג'וג'ו ראביט")
פלונרס פיו ("נשים קטנות")
מרגו רובי ("פצצה")

שחקן משנה

טום הנקס ("יום יפה בשכונה")
אנתוני הופקינס ("האפיפיורים")
אל פצ'ינו ("האירי")
ג'ו פשי ("האירי")
בראד פיט ("היו זמנים בהוליווד")

מתוך "האירי"

מתוך "האירי"

בימוי

"האירי" (מרטין סקורסזה)
"ג'וקר" (טוד פיליפס)
"היו זמנים בהוליווד" (קוונטין טרנטינו)
"1917" (סם מנדז)
"פרזיטים" (בונג ג'ון הו)

תסריט מקורי

"רצח כתוב היטב" (ריאן ג'ונסון)
"סיפור נישואים" (נח באומבך)
"1917" (סם מנדז וכריסטי ווילסון-קיירנס)
"היו זמנים בהוליווד" (קוונטין טרנטינו)
"פרזיטים" (בונג ג'ון הו, האן ג'ין וון)

"רצח כתוב היטב"

"רצח כתוב היטב"

תסריט מעובד

"האירי" (סטיבן זאיליאן)
"ג'וג'ו ראביט" (טאיקה וואטיטי)
"ג'וקר" (טוד פיליפס וסקוט סילבר)
"נשים קטנות" (גרטה גרוויג)
"האפיפיורים" (אנתוני מקארתן)

הסרט הזר

"Corpus Christi" (פולין)
"Honeyland" (צפון מקדוניה)
"עלובי החיים" (צרפת)
"כאב ותהילה" (ספרד)
"פרזיטים" (דרום קוריאה)

שיר מקורי

"I Can't Let You Throw Yourself Away" (רנדי ניומן, "צעצוע של סיפור 4")
"I'm Gonna) Love Me Again" (אלטון ג'ון, "רוקטמן")
"I'm Standing With You" (דיאן וורן, "Breakthrough ")
"אל הלא נודע" (קריסטן אנדרסון-לופז ורוברט לופז, "פרוזן 2")
"Stand Up" (ג'ושוע בריאן קמפבל וסינתיה אריבו, "הארייט")

פסקול מקורי

"גו'קר"
"נשים קטנות"
"סיפור נישואים"
"1917"
"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר"

צילום

"האירי"
"ג'וקר"
"המגדלור"
"1917"
"היו זמנים בהוליווד"

ווילם דפו ורוברט פטינסון ב"המגדלור"

ווילם דפו ורוברט פטינסון ב"המגדלור"

עריכה

"פורד נגד פרארי"
"האירי"
"ג'וג'ו ראביט"
"ג'וקר"
"פרזיטים"

סרט תיעודי

"American Factory" (של הזוג אובמה)
"The Cave"
"The Edge of Democracy"
"For Sama"
"Honeyland"

סרט אנימציה

"הדרקון הראשון שלי: העולם הנסתר"
"I Lost My Body"
"קלאוס"
"מיסטר לינק"
"צעצוע של סיפור 4"

איפור ועיצוב שיער

"פצצה"
"ג'וקר"
"ג'ודי"
"מליפיסנט"
"1917"

מתוך "1917"

מתוך "1917"

עיצוב תלבושות

"האירי"
"ג'וג' ראביט"
"ג'וקר"
"נשים קטנות"
"היו זמנים בהוליווד"

אפקטים ויזואליים

"הנוקמים: סוף המשחק"
"האירי"
"מלך האריות"
"1917"
"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר"