בוחרים ראש: תל אביב הולכת לקלפי. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת

ראש בראשת. ברביבאי וחולדאי (צילום חולדאי: איליה מלניקוב // צילום ברביבאי: אבישג שאר ישוב)
ראש בראשת. ברביבאי וחולדאי (צילום חולדאי: איליה מלניקוב // צילום ברביבאי: אבישג שאר ישוב)

ביום שלישי הקרוב (27.2) ייערכו הבחירות לראשות עיריית תל אביב-יפו ולמועצת העיר והנה כל המידע הקריטי: איפה מצביעים ומתי? האם אני זכאי.ת להצביע? מי בכלל מתמודדים? מה כל רשימה מייצגת? יש אחוז חסימה? איך מוצאים קלפי נגישה? ואיפה אוכלים כדי שהחגיגה לדמוקרטיה תהיה שלמה? כל התשובות בפנים

25 בפברואר 2024

ביום שלישי הקרוב (27.2) תגיע לסיומה אחת ממערכות הבחירות המשונות ביותר שידעה תל אביב-יפו – מערכת בחירות שבעצם כלל לא הייתה – ומאות אלפי בעלי זכות בחירה בעיר יוכלו לבחור בשני פתקים את ראש העיר המועדף עליהם ואת הרשימה שתייצג אותם בחמש השנים הבאות במועצת העיר.

>> איך לנצח בבחירות: 5 דברים שאפשר לעשות ברגע האחרון
>> הבחירה הנשית: אם לא תצביעי – את מסכנת את כולנו
>> הבחירה הצעירה: חשבנו שתמיד תהיה לנו את תל אביב. טעינו

בניגוד למערכות הבחירות המקומיות הסוערות ב-2008, 2013 ו-2018, הפעם טרפה מלחמת שבעה באוקטובר את כל הקלפים וגרמה לכל הקמפיינים לדומם מנועים, בדיוק כשעמדו מוכנים לבליץ הגדול בדרך לקלפיות, שהיו אמורות להיפתח ב-30.10, ואז הגיעה דחיית הבחירות לסוף ינואר, ואז שוב לסוף פברואר. כשהקמפיינים התניעו מחדש בתחילת החודש, התברר שהציבור אדיש ומבולבל וכל הקשב שלו מופנה לענייני החטופים, המלחמה ומחדלי הממשלה. הסוגיות שמטרידות את הציבור התל אביבי ואמורות היו לעמוד במוקד המערכה – נדחקו לצד והפכו משניות. החשש הגדול הוא שאנחנו לקראת שפל היסטורי בכל מה שקשור לאחוזי ההצבעה, והרי לא נרצה שדבר כזה יקרה. יש לנו כאן את כל הפרטים החשובים:

אז מתי הבחירות?

הבחירות הוכרזו גם הפעם כיום שבתון בכל המשק, ויתקיימו כאמור ביום שלישי, 27.2, כשתושבי העיר יצאו לבחור את ראש העיר שלהם לחמש השנים הבאות, כמו גם את נציגיהם למועצת העירייה (שני פתקים בשתי מעטפות, כן? לא להתבלבל)הקלפיות יפעלו ברחבי העיר בין 07:00 בבוקר ל-22:00 בבוקר.

למי יש ראש לבחירות מקומיות עכשיו? קלפי, בחירות (צילום: Shutterstock)
למי יש ראש לבחירות מקומיות עכשיו? קלפי, בחירות (צילום: Shutterstock)

אז איפה אני מצביע.ה?

הודעה על מיקום הקלפי בה אתם זכאים להצביע נשלחה או תישלח על ידי משרד הפנים ב-SMS או בדואר לביתכם. זכאים וזכאיות לבחור בבחירות לעיריית תל אביב-יפו הם תושבים ותושבות שכתובתם רשומה בעיר במרשם האוכלוסין, והם בני 17 ומעלה ביום הבחירות. לרשותכם מוקדי מידע של משרד הפנים בהם תוכלו לברר האם אתם נכללים בפנקס הבוחרים של הרשות המקומית, מהי הקלפי בה אתם זכאים להצביע והאם היא נגישה לאנשים המוגבלים בניידות. ויש אפילו לינק.

רגע, יש קלפיות נגישות?

לקראת הבחירות המקומיות הוקם אתר חדש, פרי יוזמה של עמותת נגישות ישראל בשת"פ עם משרד הפנים, הטכניון, אוניברסיטת אריאל וחברת A2Z, שיעשה את החיים קלים עבור מי שמחפש קלפי נגישה (רק כ-20 אחוז מהקלפיות בארץ הן כאלה). כל מה שנדרש הוא הקלדת כתובת המגורים והאתר מספק לגולש את כתובת הקלפי הנגישה הקרובה ביותר למקום מגוריו במהירות ובנגישות. קליק אחד ואתם שם.

כמה קולות מכניסים נציג למועצה?

בבחירות הקודמות לראשות העיר ומועצת העירייה בתל אביב-יפו הצביעו למעלה מ-200 אלף איש, עלייה דרמטית לעומת מערכות הבחירות של 2008 ו-2013, בהן הצביעו כ-140 אלף איש. במועצת עיריית תל אביב-יפו ישנם 31 מושבים, כך שהמודד פר מנדט (המכונה בבחירות המקומיות "מכסה") עמד על כ-6,500 קולות שהספיקו למושב במועצה. בשתי מערכות הבחירות הקודמות הספיקו כ-4,500 קולות כדי להשתלט על מושב במועצה. רק רשימה שזכתה ב-75 אחוז מהקולות שמספיקים למושב (כ-4,900 קולות בבחירות 2018) משתתפת בחלוקת המנדטים ויכולה להפעיל את הסכמי העודפים עליהם חתמה.

ראש בראש? ברביבאי וחולדאי (צילום חולדאי: איליה מלניקוב // צילום ברביבאי: אבישג שאר ישוב)
ראש בראש? ברביבאי וחולדאי (צילום חולדאי: איליה מלניקוב // צילום ברביבאי: אבישג שאר ישוב)

מי מתמודדים על ראשות העיר? 

ההתמודדות על ראשות העיר, שנראתה פתוחה לגמרי כשרון חולדאי הכריז על כניסתו לפוליטיקה הארצית בסוף 2020, התכווצה מאז בחזרה וכוללת כעת רק ארבעה מועמדים: רון חולדאי, המכהן כראש העיר כבר 25 שנים והחליט לרוץ לקדנציה שישית; אורנה ברביבאי, מס' 2 לשעבר ברשימת יש עתיד לכנסת, שנשלחה על ידי יאיר לפיד כדי לנסות ולכבוש עבורו את תל אביב; אמיר בדראן, חבר המועצה היפואי שעומד בראשות הרשימה היהודית-ערבית כולנו העיר; ויובל צלנר, לשעבר ממפלגת קדימה, שהצטרף למפלגת "תקווה חדשה" של גדעון סער ומייצג אותה בתל אביב.

מי הן הרשימות שמתמודדות בבחירות למועצה?

את הרכבן המלא של כל הרשימות, על מועמדיהן, אפשר לראות ב-PDF הלואוטקי הזה של עיריית תל אביב-יפו, כי השנה היא בסך הכל 2024 ולמה שיהיה אתר בחירות מסודר ועדכני עם תמונות של כולם וביו קצר כך שהציבור יוכל להבין למי הוא מצביע? אין שום צורך. סרקזם בצד, השנה יתמודדו בסך הכל 15 רשימות על 31 המושבים במועצה, והנה הן לבחירתכם:

תל אביב אחת: הרשימה שמאחורי רון חולדאי והסיעה הגדולה במועצת העיר. התחזקה מאוד עם הצטרפותם של אסף זמיר וחן אריאלי כמס' 2 ומס' 3 של חולדאי, צעד שלמעשה הוביל להתאיינותה של רשימת רוב העיר אותה הוביל זמיר בבחירות הקודמות להישג מרשים של חמישה מושבים במועצה.

אל תקראו לזה קאמבק. רון חולדאי ואסף זמיר. צילום: מתוך עמוד ה-X (לשעבר טוויטר) של אסף זמיר
אל תקראו לזה קאמבק. רון חולדאי ואסף זמיר. צילום: מתוך עמוד ה-X (לשעבר טוויטר) של אסף זמיר

יש עתיד והתל אביבים: איחוד בין רשימותיהן של אורנה ברביבאי וציפי ברנד, כשברנד מתמקמת במקום השני ברשימה המשותפת. מלבד פעילים בולטים של יש עתיד וישראל ביתנו הליברמנית, כוללת הרשימה גם את המסעדן-שף שחר לוי (קפה השובך המעולה ברמת ישראל) ואת השחקן והנשמה אבי גרייניק.

ציפי ברנד ואורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים (צילום: תומר נויברג)
ציפי ברנד ואורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים (צילום: תומר נויברג)

מרצ-חוזה חדש-ירוקים-במרכז: מרצ אחזה בשלושה מושבים במועצת העיר היוצאת, אך קריסתה של המפלגה בבחירות הארציות רוקנו את קופתה. הרשימה הנוכחית היא למעשה איחוד בין מיטל להבי, סגנת ראש העיר ויו"ר מרצ ת"א-יפו, לבין מפלגת המחאה "חוזה חדש" המכילה כמה נציגים מרשימים מארגוני המאבק בהפיכה המשטרית, יחד עם רשימת הירוקים החדשה.

רשימת "חוזה חדש מרצ הירוקה" (צילום: אלדד רפאלי)
רשימת "חוזה חדש מרצ הירוקה" (צילום: אלדד רפאלי)

חי – חילונים ירוקים: רשימתו של ראובן לדיאנסקי, יחד עם חכ"ל אברהם פורז, אחזה בשני מושבים במועצת העיר היוצאת ומתמקדת בהובלת אג'נדה ירוקה וסביבתית, ובמאבקים נגד כפייה דתית וניסיונות השתלטות של גרעיני מתנחלים על שכונות בתל אביב תוך ניסיון לכפות את שינוי אופיין. בחודש ספטמבר צירף לדיאנסקי לרשימה את ד"ר רונית פוריאן-לוקאץ', עיתונאית לשעבר וד"ר למערכות מידע, מומחית לערים חכמות וביג דאטה.

ראובן לדיאנסקי (צילום: יחסי ציבור)
ראובן לדיאנסקי (צילום: יחסי ציבור)

כולנו העיר: פירוקה דה-פקטו של רשימת "אנחנו העיר", אותה הוביל בבחירות הקודמות אסף הראל להישג בן חמישה מושבים במועצת העיר, הוביל להקמתה של רשימת שמאל יהודית-ערבית מאוחדת שתנסה לסחוף קולות צעירים עם אג'נדה ירוקה לעירוניות מתחדשת ומקיימת, כמו גם המשך המאבק האקטיביסטי העיקש בכל מה שצריך להיאבק בו. בראש הרשימה עומד אמיר בדראן, המועמד מטעמה לראשות העיר.

אמיר בדראן (צילום: יחסי ציבור)
אמיר בדראן (צילום: יחסי ציבור)

הרשימה השווה: הרשימה הלהטב"קית החדשה של תל אביב, אותה מובילים הפעילים הוותיקים לינור אברג'ל ואמרי קלמן, מורכבת כולה מחברי קהילת הלהטב"ק בעיר ושואפת לתפוס מושבים במועצה כדי לייצג את האינטרסים של הקהילה ללא פשרות.

הרשימה השווה (צילום: יוגב מאיר)
הרשימה השווה (צילום: יוגב מאיר)

רשימת הצעירים: רשימה שהקימו ברגע האחרון פליטי "רוב העיר", חברי המועצה היוצאת אייל אקרמן וחן קראוס, המציגה חזון צעיר וקמפיין המתמקד בהטבות למילואימניקים על רקע מלחמת שבעה באוקטובר, ועל רקע המצוקה הגוברת של צעירים בעיר מול יוקר המחיה המשתולל.

חייבים צעירים במועצה! ב-27.2 מצביעים צ׳ למועצה.

Posted by ‎מפלגת הצעירים של תל אביב יפו‎ on Tuesday, February 20, 2024

 

תושבי העיר: חברת המועצה סיגל ויצמן (מרצ לשעבר) הקימה רשימה פלורליסטית ששואפת לפעול למען הציבורים המוחלשים בתל אביב, כשאליה מצטרפים האני קרוואן ממשפחת אבו חסן היפואית ופעיל השכונות גבי שמעיה.

אתמול קיימנו עוד כנס מוצלח של רשימת תושבי העיר" "דף" בכנס, כמו ברשימה עצמה, השתתפו תושבים מכל חלקי העיר. היו בו נשים…

Posted by ‎סיגל ויצמן sigal weitzman – חברת מועצה עיריית תל אביב-יפו‎ on Sunday, February 25, 2024

תקווה חדשה: השלוחה המקומית של מפלגתו של גדעון סער, אותה מוביל המועמד לראשות העיר יובל צלנר. עד כה התמקדה הרשימה בקמפיין המכוון לשכונות דרום ומזרח העיר וקיפוחן הממסדי, בעיקר מאז הצטרפותו של זהר טל, יו"ר הרשימה של סער בתל אביב ופעיל מוכר בשכונות מזרח העיר הדרומיות.

יובל צלנר (צילום: שי פרנקו). רקע: Shutterstock
יובל צלנר (צילום: שי פרנקו). רקע: Shutterstock

קול העיר: רשימה בהובלתה של נחמה גולדווסר, יו"ר ועד שכונת נחלת יצחק, יחד עם פעילים משכונות נוספות, שמטרתה מחויבות לתושבי השכונות, חיבור לשטח וא-פוליטיות ברמה הארצית.

שבועיים לבחירות, אנחנו צריכים וצריכות אתכםן איתנו! כשיצאנו לדרך, רבים הרימו גבה ושאלו – "תושבים למען תושבים? עוד ססמת…

Posted by ‎קול העיר‎ on Monday, February 12, 2024

כוח לגימלאים: נתן וולוך הנצחי כבר בן 86, והוא מכהן כבר כמעט 50 שנה במועצת העירייה. אז כן, גם הפעם.

מאמינים בתל אביב: איחוד הרשימות בין הבית היהודי ויהדות התורה בתל אביב, בראשותו של סגן ראש העיר חיים גורן. במועצה הנוכחית עם שני מושבים, אך הגידול במספר הלומדים בגרעינים התורנים ורישומם כתושבי העיר, יחד עם אחוזי הצבעה נמוכים, עשוי להוביל לעלייה בכוחם.

סיעת מאמינים, הסיעה היחידה הדואגת למסורת היהודית ולשירותי הדת גם בשכונות החדשות שנבנות ברחבי ת״א. אנו שמים דגש שבכל שכונה יוכלו לחיות אנשים בעלי זיקה לדת, מסורתיים ודתיים ודואגים להם לבתי כנסת, מקווה ומוסדות דת. תל אביב יפו- העיר של כולם גם בשירותי דת וקהילה יהודית!#בחירות #רשויותמקומיות #תלאביביפו #יהדות #מסורת

Posted by ‎חיים גורן‎ on Monday, February 12, 2024

ש"ס: רשימת ש"ס בתל אביב תתמודד בבחירות הקרובות לבדה, בראשותו של סגרן ראש העיר אלחנן זבולון. בבחירות הקודמות זכתה ש"ס בשני מושבים במועצה, ובתחילה סירבה להצטרף לקואליציית חולדאי בגלל מיזם "נעים בסופ"ש" עליו הכריזה העירייה. רק אחרי שנתיים באופוזיציה נכנעה הסיעה המקומית של ש"ס והצטרפה למועצה בכל זאת.

הליכוד-עוצמה-יהודית: אחרי שמפלגת הליכוד בתל אביב (עם מושב אחד בלבד במועצת העיר היוצאת) איבדה את הפנים שלה, בעקבות ההרשעות והחשדות הפליליים נגד ארנון גלעדי שעמד בראשה, התאחדו השאריות שנותרו עם רשימתו של איתמר בן גביר ופצחו חיש מהר בקמפיין הסתה גזעני.

השמאל שכח מה זה להיות יהודים!הליכוד-עוצמה יהודית בתל אביב-יפו כאן כדי לשמור על המסורת היהודית, על בתי הכנסת, מוסדות הדת…

Posted by ‎הליכוד תל אביב יפו‎ on Thursday, February 1, 2024

אוקיי, נחמד, אבל איפה אוכלים פה?

יום השבתון של הבחירות מתאפיין בשלל דילים מהזן הטעים, ספיישלים שחוגגים דמוקרטיה, בראנצ'ים שלא מן המניין ואפילו מקומות שיתנו לכם בירה חינם אם תראו להם סלפי מהקלפי. גם השנה אנחנו אוספים למענכם את כל ההצעות הכי שוות במקום אחד, כדי שלא תצטרכו להתאמץ מדי ביום הזה ותוכלו לרכז את כל האנרגיות במימוש זכותכם הדמוקרטית. זה קשה, אנחנו יודעים, אבל זה חשוב. תפנקו את עצמכם אחר כך.

בראנץ' בפר דרייר זה שוחד הבחירות שניתן לעצמנו השנה (צילום: חיים יוסף)
בראנץ' בפר דרייר זה שוחד הבחירות שניתן לעצמנו השנה (צילום: חיים יוסף)