מתחם אלנבי 99־101 צפוי להיסגר לטובת פרויקט יוקרה

המתחם הכולל כמה מבתי העסק הקטנים הוותיקים והחביבים עליכם באזור, יהרס בקרוב לטובת ה"התחדשות העירונית" ויהפוך לפרויקט מגורים יוקרתי

רחוב אלנבי (צילום: שאטרסטוק)
רחוב אלנבי (צילום: שאטרסטוק)
1 במאי 2019

הפעם באמת ובאופן סופי: חנות הספרים לוטוס, בר הדוראק, הטיילור מייד, הקוקיז והסליפרז ייסגרו כבר בחודשים הקרובים. העירייה תאשר, המבנים ייהרסו, ובמקומם יחלו עבודות ההקמה של פרויקט דיור חדש ויוקרתי. מאחורי המיזם עומדת קבוצת הנדל"ן ניצן גרופ, שאנשיה מעריכים שבתוך חודשיים כבר יוצאו היתרי הריסה לבניינים העומדים שם כרגע. חנות הספרים הוותיקה לוטוס כבר הודיעה על סגירתה הצפויה בחודשים הקרובים, אחרי יותר מ־50 שנה (!) של פעילות. בפיצוציית אלנבי 101 השלימו עם הגורל המר, ולאחר 12 שנה הבעלים נועם ורונן פתחו פיצוצייה חדשה באלנבי 128 (פינת לילינבלום). גם דוכן המיצים של אלי (בפינה עם אחד העם) הצפין לאלנבי 78 ייסגר לאחר יותר מעשור וחצי.

בבר הדוראק, לעומת זאת, עוד אופטימיים (וכמה שאנחנו זקוקים למעט אופטימיות עכשיו). איש הפרסום נמרוד ניר, שותף בבר בשני גלגוליו האחרונים, טוען: "כבר שלוש שנים אומרים לנו שיש רק עוד כמה חודשים עד ההריסה. בהתחלה סגרו איתנו השנה רק עד אפריל, ואז דחו למאי, אחרי זה ליוני ועכשיו הודיעו שעד יולי. אני מאמין שתהיה לנו שם עוד שנה־שנתיים בכיף". היזמים, מצדם, מעריכים כי בתוך שלוש שנים כבר יקום המתחם החדש שימנה שבע קומות, 94 דירות מגורים, קומת עסקים (במפלס הקרקע) וחניון תת קרקעי.

"ההשראה שלנו מגיעה ממילאנו"

הפרויקט הנוכחי הולך יד ביד עם פרויקט אחר שאושר בעירייה וייצא לפועל בחודשים הקרובים: חידוש בית הכנסת הגדול. "ההשראה שלנו מגיעה ממילאנו. אלנבי ייסגר לתנועת מכוניות ואוטובוסים, ייסללו מסילות רכבת קלה לשני הכיוונים, מסביב לבית הכנסת הגדול תהיה פיאצה, והקולונאדות של בתי העסק ברחוב ישרו צל על הולכי הרגל", מסביר עו"ד דורון אריאל, מבעלי הקבוצה.

שש שנים עברו מאז רכשה הקבוצה את הבניינים בפינה של אלנבי ואחד העם. בקרוב יגיע היום הגדול לו פיללו הנדל"ניסטים והעירייה תתיר את ההריסה והפינוי של העסקים והמשרדים העומדים שם כעת. זו תהיה יריית הפתיחה לעבודות על הפרויקט, ששמו הפרסומי הוא "פרויקט בית הפסנתר".

עוד כתבות מעניינות:
איך תעבירו לילה של התבזות באלנבי? לו"ז מלא ומפורט
"רחוב מכוער-יפה": אלנבי חוגג 100 – מה עבר עליו לאורך השנים?
ברחובות כיבו מזמן את הניאון: העברנו לילה ארוך וסליזי לאורכו של רחוב אלנבי

אבל אל תטעו, היזמים לא רוצים שתתייגו אותם ככרישים מנותקים. הפרויקט, שנקרא על שם חנות הפסנתרים המיתולוגית, מבטא לטענתם את הקשר העמוק שלהם עם העיר שהם אוהבים יותר מכל. "זה לא עוד פרויקט של מגדל בטון של כלום. עושים אותו אנשים שאוהבים את תל אביב, ולאהוב זה לא להרוס את הישן אלא לשלב אותו בחדש", מספר שחר מחט, מנכ"ל הקבוצה, "עשינו מחקר על הפינה הזאת, וקנינו במיטב כספנו צילומים מהצלמנייה שמתארים את ההיסטוריה של אלנבי וייתלו בחלל החדש". שותפו, חובש הכיפה, מתפייט: "הטיילור מייד יושבים אצלנו, והם מגישים אוכל לא כשר. אבל בעיר הזו יש מקום לכולנו: דתיים עם חילונים, בליינים ומתפללים".

אריאל ומחט מבטיחים שבמתחם החדש, לאחר שתושלם הבנייה, יהיה מקום לאותם בליינים ולאותם בילויים. "האזור סובל מבעיות של אשפה, חניה ורעש. אנחנו מציעים את אותו קונספט, אבל עם התאמות", הם אומרים. במידה רבה, טבעה של הג'נטריפיקציה הוא לייצר עוד ועוד מתחמים עירוניים אקסקלוסיביים תחת הכותרת המטעה של "התחדשות עירונית".
בסופו של דבר, אנשי ניצן גרופ צודקים בדבר אחד: הם באמת העתיד של תל אביב. העתיד שלה מעוטר בתריסי עץ. יש לו גגות פתוחים או חלונות זכוכית עם נוף לים. רצוי שיהיו גם עם קורטוב היסטוריה, אירוניה או נוסטלגיה – המנצלת, כמו בכותרת "פרויקט בית הפסנתר", את אותה ההוויה שצריכה הייתה לפנות את מקומה לטובת אותם פרויקטים בדיוק.