ההחלטה שתעצור את התפרעות הקורקינטים והאופניים החשמליים?

הסוף לכאוס ברחובות תל אביב? עוד נראה (צילום: שאטרסטוק)
הסוף לכאוס ברחובות תל אביב? עוד נראה (צילום: שאטרסטוק)

סוף סוף: ועדת הכלכלה בכנסת אישרה את הרחבת סמכויות הפקחים העירוניים נגד כלי רכב חשמליים דו-גלגליים הנוסעים בעיר שלא כחוק, בין היתר נגד רוכבים קטינים, רוכבים נטולי קסדה ורוכבים עם אוזניות. עכשיו נותר רק לראות אם עיריית תל אביב-יפו מתכוונת להשתמש בסמכויות החדשות

בשעה טובה ומוצלחת הגיע הרגע לו חיכו תושבי תל אביב כבר שנים: הורחבה סמכותם של פקחי עיריית תל אביב-יפו לפעול נגד קורקינטים ואופניים חשמליים הנוסעים בעיר שלא כחוק, כך בישרו הבוקר שרת התחבורה מרב מיכאלי והשר לביטחון פנים עמר בר לב, זאת לאחר שוועדת הכלכלה אישרה את הצו שיאפשר להם פעולות אכיפה רבות יותר ממה שהתיר עד כה.

>> נמאס כבר לכתוב את זה: לאף אחד לא אכפת מהולכי הרגל בעיר
>> חולדאי חושף: המשטרה אינה אוכפת נגד קורקינטים ואופניים חשמליים
>> מצפצפים עלינו: הולכי הרגל הפסידו בקרב על המדרכות

עיקר החדשות: בעקבות הרחבת הצו יוסמכו הפקחים העירוניים לאכוף אי חבישת קסדה; איסור על רכיבה בכלים חשמליים מתחת לגיל 16 או ללא אישור הכשרה (אישור הנדרש למי שאין רישיון נהיגה); איסור הרכבה; איסור שימוש באוזניות או מכשיר נייד בעת רכיבה על מדרכות, שבילי אופניים, שבילי הולכי רגל ומעברי חצייה. כמו-כן, לפקחים תינתן סמכות לאכוף עבירת אי ציות של רוכבי אופניים עם מנוע עזר ורוכבי קורקינט חשמלי לתמרור המסמן רכיבה בניגוד לכיוון המסומן בחץ, בעת רכיבה בשביל אופניים. בנוסף, סמכויות הפקחים הורחבו כך שיוכלו לבצע אכיפה כנגד רוכבי אופנועים בכל שביל המסומן כמיועד להולכי רגל ובמעברי חצייה, ולא רק במדרכות או אף בנתיב המסומן כמיועד לאופניים כפי שהם מוסמכים כיום.

אז עכשיו תהיה אכיפה? רון חולדאי על תל אופן חשמלי (צילום: כפיר סיוון)
אז עכשיו תהיה אכיפה? רון חולדאי על תל אופן חשמלי (צילום: כפיר סיוון)

יש להדגיש כי הצו אינו מאפשר לפקחים לאכוף עבירות תנועה המתבצעות על הכביש עצמו וסמכות זו נשארת בלעדית בידיה של משטרת ישראל. איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה-15 (הערים העצמאיות בישראל), אמר בתגובה כי "לצערנו הרב, בהיעדר אכיפה ונוכחות משטרתית משמעותית בכבישי הערים בישראל, רוכבי האופניים החשמליים הנוסעים בכביש עלולים להמשיך ולהיפגע כתוצאה מתאונות עם כלי רכב אחרים, וגם עלולים לפגוע בהולכי רגל החוצים את הכביש במעברי חציה. השלטון המקומי שב וקורא לממשלת ישראל להגדיל את הכוח המשטרתי בישראל, על מנת שיוכל להיכנס ביתר שאת גם לרחובות העיר ולאכוף בהם את עבירות התנועה בכלל, ואת תנועת הכלים החשמליים והאופניים בפרט".

בחודש שעבר פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים קשים המצביעים על עלייה של 40 אחוז במספר הפצועים כתוצאה מתאונות של דו-גלגליים חשמליים ועלייה של כ-15 אחוז במספר התאונות עצמן. במשך שנים טענו בעיריית תל אביב-יפו כי ידיהם כבולות מלטפל בבעיה עקב היעדר סמכויות אכיפה, יהיה מעניין לעקוב ולראות כמה פקחים אכן יתפרסו כעת ברחובות כדי לאכוף את חוקי הנסיעה ואיזו ענישה בסמכותם נגד רוכבים סוררים.