אספנו את הדמויות הכי יהודיות בטלוויזיה האמריקאית, ואז דירגנו

ראיתם פעם תמונה שאפשר לשמוע? פראן דרשר ב"נני". צילום: יח"צ
ראיתם פעם תמונה שאפשר לשמוע? פראן דרשר ב"נני". צילום: יח"צ

ג'ורג' קוסטנזה היה יכול להוביל את הרשימה הזאת בגאון, אבל יוצרי "סיינפלד" נאלצו להפוך אותו לאיטלקי כדי שהסדרה לא תהיה יהודית מדי. אבל אנחנו פחות בקטע של הדרה, ולכן מצאנו את הדמויות הכי יהודיות ברחבי המסך הקטן, ואז דירגנו אותם. לא בהכרח על פי יהדותם, אבל בהחלט לפי כמה אנחנו אוהבים אותם כיהודים

20 בינואר 2023

11. הרולד ברמן // היי ארנולד

הרולד הוא אולי לא בדיוק דמות יהודית איקונית, אבל עדיין מגיע לו מקום ברשימה הזאת. בפרק "Harold's Bar Mitzvah", הרולד, הבריון השכונתי, נאלץ ללמוד לבר מצווה שלו, למרות שהוא לא באמת מתעניין בזה ונראה שמתבייש ביהדות שלו. בהמשך הפרק הוא בורח מהטקס, אבל בעזרת ארנולד (הגוי!) לומד על העקרונות היהודיים של תפילה, עזרה לזולת וצדקה. בסוף של הפרק הרולד מוצא מקום בליבו להיות יהודי גאה ועולה לתורה. אז מה היה המסר החינוכי של הפרק הזה של "היי ארנולד"? ללמד את הגויים באמריקה לאהוב ולכבד את אחיהם היהודים? ללמד את כולנו להתגאות במורשת שלנו? להראות לנו שגם הבריון השכונתי יכול להיות יהודי ולא רק הנעבעך הנוירוטי? כך או כך, זה לא כזה עבד (עובדה: רוב הדמויות בהמשך הרשימה הם נעבעכים נוירוטיים).

איך להיות יהודי עכשיו // טיים אאוט סופ"ש
>> אם השאלה היא איך להיות יהודי עכשיו, אז התשובה נמצאת בתל אביב
>> העגלה שלנו רחוקה מלהיות ריקה. הנה ארון הקודש שלנו בתפארתו
>> כן, אנחנו שולטים בהוליווד: הסרטים הכי יהודיים של השנים האחרונות
>> מהו הומור יהודי? אחת מהתשובות מתחבאת אצל טאיקה וואיטיטי
>> היהדות הטעימה שלנו: מסע אל אוצרות הקולינריה של בני ברק

10. גיל פייזון // קרול שואו (וגם הספיישל Oh, Hello)

החברים הוותיקים ניק קרול וג'ון מולייני יצרו ביחד את צמד הדמויות של גיל פייזון וג'ורג' סנט-גיגלנד, שני רווקים מזדקנים ממנהטן, שאוהבים להתלונן, להתרפק על העבר ולמתוח אנשים עם כריכי טונה ענקיים. למרות שרק הדמות של גיל, בגילומו של קרול, הוא באמת יהודי, ג'ורג' תיאר את עצמו כ"לא יהודי ולא אישה, אך כמו גברים רבים שעברו את גיל 70, בשלב הזה של חיי אני איכשהו שניהם". בכל מקרה, גיל הוא יהודי, היפוכנדר, פוחד משינויים, אגרן ומאוד מצחיק, אבל מעבר לאישיות שלו, הוא לא עושה הרבה אזכורים ליהדות שלו, ולכן הוא מגיע רק למקום העשירי. 

9. קראסטי הליצן // משפחת סימפסון

ספרינגפילד, העיר הפיקטיבית בה מתרחשת הסדרה הקלאסית "משפחת סימפסון" היא עיר מאוד מגוונת: הודים, אסייתים, איטלקים – כולם שם וכולם מדובבים על ידי לבנים. וגם ליהודים כמובן יש נציג בעיר והוא הליצן האהוב קראסטי, או בשמו האמיתי הרשל קראסטובסקי (בקולו של דן קסטלנטה. איטלקי, כמובן). כפי שנחשף בפרק "Like Father, Like Clown", קראסטי הוא בנו של הרב קראסטובסקי וחייו הם… ובכן, די דומים לעלילת הסרט "זמר הג'אז". מאז הפרק הזה, אביו של קראסטי, בדיבובו של הקומיקאי היהודי ג'קי מייסון, הופיע במספר פרקים וקראסטי אף אירגן לעצמו בר מצווה. בהשתתפות מיסטר טי, אלא מי.

8. מורט גולדמן // איש משפחה

צריך גם לתת כבוד, או חוסר כבוד, למורט גולדמן – הדבר הכי קרוב ברשימה הזאת לקריקטורה אנטישמית. מורט הוא מנהל בית מרקחת בעיר קואוהוג, והוא גם קמצן, נוטה לבעיות בריאתיות ונפגע מאוד מאנטישמיות, באופן אירוני אני מניח. "איש משפחה" היא כמובן לא סדרה אנטישמית אלא סדרה פוגענית כאידיאולוגיה והיא אכן מעליבה אנשים מכל הגזעים והדתות, אז מורט הוא פשוט עוד חתיכה בפאזל ההומור השחור העולמי שלהם. תכלס, אם הם לא היו קוטלים גם יהודי, אנחנו היינו נפגעים שלא כללו אותנו, ורק בזכות זה מגיע לו את המקום השמיני.

7. ד"ר טובי פליישמן // פליישמן בצרות

"פליישמן בצרות" היא סדרה מאוד יהודית. היא נכתבה על ידי הסופרת היהודייה טאפי ברודסר-אקנר, ומבוססת על הספר שהיא כתבה בעצמה. היא עוסקת ברופא יהודי נוירוטי בגילומו של ג'סי אייזנברג וצוות השחקנים של הסדרה כולל גם שמות כמו ליזי קפלן, אדם ברודי, וג'וש סטמברג. אז כמובן שד"ר טובי פליישמן הוא דמות יהודית מאוד: נוירוטי, חסר ביטחון ובעל היכולת להפוך הכל, אפילו את ההתפיידות המסתורית של אשתו לשעבר, לעוד סיבה לעיסוק עצמי חטטני. פליישמן הוא מעין גרסה מחודשת ומוארת יותר של דמות הנעבך היהודי של וודי אלן, אבל הוא גם קצת יותר מדי גרסה חדשנית – ולכן הוא יצטרך להסתפק במקום השביעי.

6. פראן פיין // נני

צריך קצת ייצוג נשי ברשימה הזאת, ומי יותר מתאימה מאשר פראן פיין, האומנת מקווינס בסיטקום "נני"? "נני" מבוסס על המפגש בין שני עולמות שונים אך קרובים גאוגרפית: משפחת המעמד הגבוה של מר שפילד במנהטן צריכה לקבל את פראן היהודייה ומלאת חוכמת הרחוב מקווינס. בסיטקום הניינטיזי החמוד הזה יש הרבה אזכורים לרקע היהודי של גברת פיין, וכמובן היא מגולמת על ידי פראן דרשר, אישה שעצם קיומה הוא סטריאוטיפ יהודי.

5. נעמי באנץ' // האקסית המטורפת

ומה עם אמהות יהודיות, אותו סטריאוטיפ שהוליווד כל כך אוהבת? רבקה באנץ', הדמות הראשית ב"אקסית המטורפת", המגולמת על ידי רייצ'ל בלום בסדרה הקומית-מוזיקלית שהיא גם יצרה היא אמנם בהחלט דמות יהודית מאוד המייצגת נאמנה את הדמות של ה-Jewish American Princess. אבל היא בהחלט לא הדמות הכי יהודית בסדרה, כי יש גם את אמא שלה, נעמי (טובה פלדשו). רק תראו את השיר הזה, בו מתלווה אליה גם רבנית (פאטי לופון), שכולו חגיגה של אחת המסורות היהודיות הוותיקות ביותר: להיזכר בדברים נוראיים שקרו בעבר.

4. מורה פפרמן // טרנספרנט

ואם כבר אימהות יהודיות צריך לעשות מקום ברשימה הזאת גם למורה פפרמן, האם הטרנסג'נדרית בגילומו של ג'פרי טמבור, שפשוט שמה את ה"אוי" ב-HBOy. "טרנספרנט" למעשה הייתה סדרה יהודית לא פחות (אם לא יותר) משהייתה סדרה להט"בית: משפחת פפרמן היא משפחה יהודית למופת (הבן האמצעי, ג'וש, בעצמו סוג של קריקטורה של יהודי צעיר חרמן ומתוסבך, אפילו היה מאורס לרבנית רייצ'ל), ובמסגרת ההתאמה המגדרית שלה מורה הופכת למעשה מאב יהודי מלחיץ לאם יהודייה לחוצה, כי אין דבר כזה – הליך רפואי שעושה אותך פחות יהודי (יש הליך רפואי שעושה אותך יותר יהודי, זה כן). וכמובן שאי אפשר לשכוח את הפרק בו כל המשפחה יצאה לטיול שורשים בישראל (גם אם רובו, מה לעשות, צולם בלוס אנג'לס).

3. ג'ייקוב נער הבר מצווה // סאטרדיי נייט לייב

ל"סאטרדיי נייט לייב" יש היסטוריה מכובדת של מערכונים יהודיים משיר החנוכה הקלאסי של אדם סנדלר, דרך "חנוכה הארי" והגרסה היהודית של "אלו חיים נפלאים". אבל ב-2012 חברת הקאסט היהודייה ונסה באייר ("יפה לך") הרגישה צורך לייצג את היהודים בתכנית עם דמות קבועה. ככה נוצר ג'ייקוב נער הבר מצווה, ילד בן 13 חמוד שבא לדבר בעיקרון על חג החנוכה, אבל במקום זה פשוט עושה את נאום הבר מצווה המביך ומלא בדיחות הקרש שלו. ג'ייקוב הוא הזדמנות ליהודים מכל ארץ להזדהות עם מערכון SNL. אנחנו אולי לא חיים בניו יורק, או מבינים בפוליטיקה אמריקאית, אבל רובנו חווינו בר מצווה מביכה ויכולים לצחוק עם ועל ג'ייקוב.

2. הדוד ליאו // סיינפלד

מה? לא ג'רי עצמו? לא! למרות שג'רי סיינפלד האמיתי הוא הקומיקאי היהודי הכי מפורסם בעולם, הדמות שלו בסיטקום האגדי שנקרא על שמו, בסופו של דבר – לא כזו יהודייה. אפילו ג'ורג' הוא יותר סטריאוטיפ יהודי ממנו והוא בכלל איטלקי קתולי (או לטבי-אורתודוקסי, תלוי מתי אתם תופסים אותו) – הוא, כמובן, מבוסס על לארי דיוויד עצמו אבל הוחלט להעביר אותו לעם אחר הידוע באימהות המלחיצות שלו בשביל שהסדרה לא תהיה יהודית מדי עבור הקהל האמריקאי של שנות ה-90. בכל מקרה, בשביל למצוא את היהודי הכי יהודי בסדרה נצטרך ללכת עמוק יותר לסבך דמויות המשנה של הסדרה, ושם נמצא את הדוד ליאו (הלו!). לא רק שהוא זקן נרגן, צועק וכועס, יש לו את התכונה היהודית מכולן: להתלונן על אנטישמיות. היהדות היא כזו חלק חשוב מליאו, שהוא רואה כל פגיעה אישית בו עצמו כפגיעה בדת כולה. וזה יהודי! אבל לא הכי יהודי…

1. לארי דייוויד // תרגיע

נו באמת, האם זה היה יכול להיות מישהו אחר? אחרי שיצר את "סיינפלד" ואף ביסס את הדמות של ג'ורג' קוסטנזה על עצמו, לארי דייוויד הביא למסך דמות אף יותר יהודית – את לארי דייוויד. כלומר, הגרסה הפיקטיבית של עצמו בסדרה "תרגיע" של HBO. דייוויד של "תרגיע" הוא כל מה שאנחנו מצפים מיהודי בסדרת טלוויזיה אמריקאית: נוירוטי, עקשן, חכם מדי וכמובן: הכי מצחיק בעולם. ההרפתקאות של דייוויד והתעקשותו לחשוב יותר מדי על כללים חברתיים (ואם תרצו ללכת עם זה יותר עמוק: האם זה בגלל שלמרות כל ההצלחה, והמיליונים, והחיים הפריווילגיים בלוס אנג'לס, העובדה שהוא יהודי עדיין הופכת אותו לאאוטסיידר נצחי? זו בהחלט פרשנות פסיכולוגית אפשרית לדמות שלו) סחבה את הסדרה הנהדרת שלו כבר במשך 11 עונות, עם עונה מספר 12 בדרך. ברור שמגיע לו את המקום הראשון. וכמובן, על הפרק של "העוף הפלסטיני".