תעמולה עכשיו: קרעי הוא בובת-גרב של נתניהו לחיסול התקשורת

כאן הסתיימו שידורינו. חוק השידורים של קרעי מחזיר אותנו 50 שנים לאחור (צילום: Shutterstock)
כאן הסתיימו שידורינו. חוק השידורים של קרעי מחזיר אותנו 50 שנים לאחור (צילום: Shutterstock)

גיבוב היוזמות המקושקש שהציג שלמה קרעי אינו ספין שנועד להשכיח מהציבור את עילת הסבירות. להפך. חוק השידורים של קרעי למעשה מדגים כיצד יראה העתיד כאן אם עילת הסבירות תבוטל, וממש כמותה גם הוא מציג חלק מהותי בהפיכה המשטרית. התוכנית שכשלה בתיק 2000 ו-4000 ממשיכה קדימה בכל הכוח

1. אם הייתה בישראל תקשורת חופשית, תגובתה ל"רפורמה" שהציג סוכן הכאוס שלמה קרעי עם "חוק השידורים" שלו הייתה צריכה להיות החשכה והשבתה של כל השידורים. אבל בנקודה הנוכחית כבר אין תקשורת חופשית בישראל. תאגיד השידור הציבורי נתון לחסדיו של השלטון, הערוצים המסחריים משועבדים חלקית לנתניהו באמצעות הטייקונים שלהם, הרדיו האזורי הוא ממלכה ביביסטית-כהניסטית כבר שנים, בכל תוכנית פאנל יושב שופר שלטוני או קומיסר מקורב שמשקר לאומה בלי למצמץ בשידור חי. ואם כל זה נכון, בשביל מה צריך קרעי את הרפורמה הזאת? התשובה היא שכל זה לא מספיק.

2. יוזמת החקיקה של שלמה קרעי, לפחות כפי שהוצגה במצגת המביכה שנשלחה ממשרדו, היא קשקוש חובבני חסר מושג הבנוי מטלאים של רעיונות עתיקים שמתגלגלים במשרד התקשורת בנפרד כבר שנים רבות (כמו איחוד רשויות הרגולציה, פתיחת השוק לערוצים נוספים וביטול הצורך ברישיון שידור), לצד מספר יוזמות חדשות שמטרתן הברורה לסייע לגופי התקשורת הנאמנים באופן מוחלט לשלטון נתניהו – בעיקר ערוץ 14 ותחנות הרדיו האזורי – ומספר יוזמות שמטרתן השקופה היא לפגוע בגופי התקשורת שטרם כרעו ברך בפני הדיקטטור-וונאבי, כשעל הכוונת המיידית נמצא כמובן תאגיד השידור הציבורי. אבל יש לה מטרת על אחת: שליטה מוחלטת בתקשורת והכפפתה לממשלה.

תביאו גרפיקאי. נשבעים שכך נראית מצגת רשמית של שר בישראל (מתוך המצגת של שלמה קרעי)
תביאו גרפיקאי. נשבעים שכך נראית מצגת רשמית של שר בישראל (מתוך המצגת של שלמה קרעי)

3. חיסול מעוזי ההתנגדות העיתונאיים האחרונים בתקשורת המשודרת הוא משאת נפשו של בנימין נתניהו, וקרעי, כמו מריונטה טובה, מוציא לפועל את התוכנית שהתחילה עם "ישראל היום", המשיכה עם "ערוץ המורשת", ונתקעה אך לא נעצרה בתיק 2000 ובתיק 4000. עכשיו צריך לטפל בכאן 11 ש"חמק לו בצוק איתן" על ידי איסור על פרסומות בתחנות הרדיו הציבוריות ושימוש חופשי בתכני הארכיון שלו (פגיעה דרמטית במקורות הכנסה מרכזיים בתקציב תאגיד השידור הציבורי) לצד השתלטות על המועצה המנהלת שלו. עוד על הפרק: ביטול תחנות רדיו ציבוריות והעברת האפיקים שלהם לידיים פרטיות. וזאת רק ההתחלה.

4. את אופרציית מדידת הרייטינג רוצה קרעי להעביר לשליטת הממשלה (נחשו למה), את גופי הרגולציה שכבר הושחתו בידי נתניהו הוא רוצה לסגור ולהקים תחתם גוף אחד בשליטה פוליטית מוחלטת ומלא בבובות מריונטה כמותו, כשבמקביל הוא מתכוון להסיר לחלוטין את הפיקוח מעל תכני השידורים, לתת לגופי שידור מקורבים פטור מהפקות מקור, ועל הדרך להוריד כמה כאפות לקשת 12 ורשת 13 (הסרת הכפתורים היעודיים שלהם משלטי הממירים, התניית הטבות בפיקוח ואישור ממשלתי, ואיום מתמיד בהקמת ערוצים נוספים שיחבלו להם בביזנס), כדי שיזכרו את מחיר התעקשותם על פסאדה עצמאית והחזקת עלי תאנה עיתונאיים על הפיירול שלהן.

5. הסיוע הבוטה שמעניק החוק של קרעי לערוץ התעמולה והרעל 14 הוא עניין לחקירה משטרתית, אם הייתה כאן עדיין משטרה, ובכל מקרה שיא אולימפי חדש בחרבון מהמקפצה. הערוץ הזה, שהוקם תוך הונאה ורמייה מתמדת, קיבל תמיכה מסיבית מנתניהו לאורך כל הדרך והוכפף באופן מוחלט לדף המסרים שלו, מקבל עכשיו הטבות בשווי עשרות מיליוני שקלים בתמורה לעבודה הנאה שעשה בהפצת שקרים והסתה, כולל פטור משידורים מירושלים, פטור מתשלום לפלטפורמת עידן פלוס, פטור מהפקות מקור, פטור מרישיון חדשות ופטור מאמירת אמת (סתם, זה לא באמת מופיע בחוק, את הפטור הזה הם נתנו לעצמם מזמן). פי אלף יותר תיק 4000.

6. כל הזוועה הזאת מסתתרת מאחורי הההבטחה השחוקה ל"עידוד התחרות", או בניסוחו המעודן של קרעי "להוסיף תחרות שתוריד מחירים בשוק הזה", אבל כל מי שחלף פעם דרך עולם התקשורת יודע שאין תחרות ואין היתכנות כלכלית לתחרות בתחום הזה בישראל, בטח לא לפני שיטפלו לעומק בריכוזיות במשק ובהשקעה המינימלית בפרסום במדיה שמאפשרים לעצמם הקרטלים והמונופולים במשק. בתנאים הנוכחיים של השוק, כשמרבית גופי השידור הפסדיים ונתונים לחסדי טייקונים, התוכנית של קרעי היא מתכון בטוח לריסוקה של התקשורת המשודרת כעסק בעל פוטנציאל כלכלי כלשהו והכפפתה לצרכיו הפוליטיים של נתניהו. הצופים יוכלו לבחור באיזה ערוץ תעמולה לצפות.

7. יכולת הביצוע הפאתטית של קואליציית נתניהו היא נקודת האור היחידה ב"חוק השידורים" שתפר קרעי בגסות כדי לקבל ליטוף על הראש מבנו הגולה של המנהיג המיובש. ספק אם אסופת הדגנרטים שקיבץ סביבו נתניהו תצליח להוציא לפועל משהו מגיבוב היוזמות הזה, אבל הם מונו כדי להרוס, להשחית ולייצר ג'ובים לחברי מרכז, כך שמבחינה זו גם ביצוע חלקי של "רפורמת קרעי" יעשה את העבודה. להרוס זה די קל ולא צריך הרבה כדי להוריד את גופי השידור על ברכיהם. דבר אחד בטוח: תקשורת חופשית לא תהיה פה תחת שלטון נתניהו. בערוצים שעדיין מתלבטים באיזה צד של ההפיכה המשטרית הם התעוררו הבוקר יכולים להמשיך להתלבט. שלמה קרעי כבר ענה במקומם.

8. בדבר אחד ראוי להיות בטוחים: זה לא ספין. זו אינה הסחת דעת שמטרתה להשכיח מהציבור את עילת הסבירות. קרעי הציג את מה שהוא תוצר עתידי ודאי של ביטול עילת הסבירות. המופע העילג שלו הוא בשר מבשרה של ההפיכה המשטרית. תשאלו את מי שמינה אותו.