ירושלים, עלינו עלייך: המדריך המלא להפגנה הגדולה של השנה

הפגנת המצור על הכנסת,31.3.24 (צילום: אורן אלון)
הפגנת המצור על הכנסת,31.3.24 (צילום: אורן אלון)

יותר מ-100 אלף איש עלו אתמול לירושלים כדי לצור על הכנסת במשך ארבעה ימים, במחאה על טרפוד עסקת החטופים בידי נתניהו ויציאת הכנסת לפגרה ובקריאה לבחירות עכשיו. איך מגיעים, איפה אוכלים, איפה ישנים ואפילו איפה מתקלחים? יש לנו את כל התשובות

ממשלת החורבן של בנימין נתניהו נאחזת בקרנות המזבח ומתנערת מאחריותה לאסון הגדול בתולדות ישראל, והמחאה נגדה ממשיכה לצמוח ולהתעצם: אמש נהרו יותר מ-100 אלף איש אל מתחם הכנסת בירושלים לתחילתו של אחד ממפגני המחאה הגדולים בתולדות המדינה, הפגנה שאמורה להימשך ברציפות עד ליציאתה השערורייתית של הכנסת לפגרה ביום רביעי בערב, כולל עיר אוהלים גדולה שהוקמה הלילה ברחוב קפלן ועצרת ענק עם נאומים מדי ערב.

>> הניצחון המוחלט של נתניהו הוא על התקשורת, על הרשויות ועליכם
>> מחדל נתניהו: זה בדיוק הזמן לדבר על פוליטיקה. לפני שיהיה מאוחר

מאחורי ההפגנה עומדים כל ארגוני המחאה ותנועות השטח, באיחוד ראשון שלהן מאז השבעה באוקטובר, לאחר שרבים מארגוני המחאה הגדולים נמנעו מהפגנות בחודשים האחרונים והתמקדו בהקמת חמ"לים ובסיוע למפונים, לחיילים ולמשפחות החטופים. במוצאי שבת חברו משפחות החטופים אל ארגוני המחאה ויצרו את ההפגנה הגדולה של השנה בתל אביב, זאת לאחר שנגוזה תקוותם שממשלת המחדל תפסיק להפקיר את יקירהם בשבי החמאס ותפעל לשחרורם, על רקע הדיווחים הרבים לפיהם נתניהו בעצמו מטרפד עסקה מחשש לשלמות הקואליציה שלו.

מפגינים חוסמים את דרך בגין בירושלים, 31.3.24 (צילום: אמיר לוי/גטי אימג'ס)
מפגינים חוסמים את דרך בגין בירושלים, 31.3.24 (צילום: אמיר לוי/גטי אימג'ס)

על מה מפגינים?

על מה לא. שתי דרישות מרכזיות עומדות מאחורי מחאת הענק בירושלים: 1. עסקה עכשיו; 2. בחירות עכשיו; הקריאה לבחירות נובעת מאובדן המנדט של ממשלת החורבן, כפי שהיא משתקפת בסקרים, בניהול המחריד של המלחמה בעזה ובמחדל שהוביל לטבח בשבעה באוקטובר. הקריאה לעסקה מיידית לשחרור החטופים משתלבת בה היטב, שכן הפקרת החטופים היא עוד מחדל בשרשרת האסונות שהמיטה על המדינה כנופיית העבריינים שהשתלטה על הקואליציה. כל ארגוני המחאה משתתפים בהפגנה בכנסת, לראשונה מאז ה-7.10, מתוך תחושת דחיפות הנובעת מההידרדרות המתמשכת של המדינה בחודשים האחרונים.

בין הנואמים הערב (שני): יאיר גולן – אלוף במיל׳ סגן הרמטכ״ל לשעבר; נמרוד שפר – אלוף במיל׳ ולשעבר מנכ"ל התעשייה האווירית; נוגה פרידמן – אלמנתו של עידו רוזנטל ז"ל, לוחם שלדג, שנפל בקרב על עלומים; מורן זר קצנשטיין – מייסדת בונות אלטרנטיבה; יאיא פינק – פעיל חברתי, מייסד לובי 99 ורס״ן במילואים; מאי אלביני פרי – סטודנט לחינוך ופעיל "היום שאחרי", נכד של חיים פרי מניר עוז שנחטף לעזה; גיא פורן – טייס קרב במיל׳ ויו״ר פורום 555; מופע קצר של הקומיקאית נגה ד'אנג'לי לרגל 1 באפריל.

מפגינים צועדים בדרך לכנסת, 31.3.24 (צילום: אחמד ג'ראבלי/AFP/גטי אימג'ס)
מפגינים צועדים בדרך לכנסת, 31.3.24 (צילום: אחמד ג'ראבלי/AFP/גטי אימג'ס)

איך מגיעים?

שאלה טובה. קריית הממשלה בירושלים היא אזור אסון אורבני, שממה עירונית מלאה בכבישי ענק ובמבנים מוסדיים מכוערים להפליא. ההגעה לאזור ברכב פרטי אינה מומלצת, החניונים הסמוכים מלאים ואם מתעקשים על הגעה באוטו מומלץ לאתר חניון מרוחק ולהגיע ממנו לאזור ברגל.
תחבורה ציבורית: מגיעים לתחנה המרכזית בירושלים באוטובוס או ברכבת ומשם מתקדמים רגלית אל כיכר אגרנט (כ-15 דקות הליכה)
הסעות: ארגוני המחאה מפעילים מערך הסעות מסיבי. אתמול (ראשון) הגיעו מאות אוטובוסים מלאים עד אפס מקום מכל רחבי הארץ, וגם היום (שני) ומחר (שלישי) יעמדו לרשות המפגינים. כדי לבדוק האם יש הסעה ממקום מגוריכם והאם יש בה מקום, הצטרפו לקבוצות הווטסאפ הייעודיות: הסעות יום שני או הסעות יום שלישי

איפה אוכלים?

שאלה טובה מאוד. אין לה תשובה טובה. אזור קריית הממשלה, כאמור, הוא מדבר עירוני שומם ואפילו פיצוציה לא תמצאו בו. תקוותכם היחידה היא מתחם הסינמה סיטי הסמוך לבית המשפט העליון, שם תוכלו למצוא רשתות מזנון מהיר כמו מקדונלד'ס, ג'פאניקה, ניו דלי, ציפורה אקספרס וריבאר.
כמו כן, בגן סאקר, שם לנים חלק מהמפגינים, נמצא סניף של קפה גן סיפור לטובת הזקוקים לקפאין ומאפין ברמה סבירה פלוס.
בשביל יותר מזה תצטרכו לצעוד רגלית לאזור מחנה יהודה, שמציע מגוון רחב ומוצלח של דוכנים, מזללות ומסעדות ראויות (יחסית לירושלים, כן?), ובשביל לא ליפול במלכודות תיירים תצטרכו את רשימת המסעדות הטובות ביותר בירושלים. מזל שיש אותה.

הרווחתם את זה ביושר. ארוחת בוקר במשק עפאים (צילום: יחסי ציבור)
הרווחתם את זה ביושר. ארוחת בוקר במשק עפאים (צילום: יחסי ציבור)

איפה מתקלחים?

לא תאמינו, אבל יש קבוצת ווטסאפ גם לזה: משפחות ירושלמיות פתחו קבוצה ייעודית לתיאום לינה, סיוע וצרכים אחרים עוד בימי מאחז הדמוקרטיה ביולי 2023, והקבוצה שבה לפעילות לכבוד המצור על הכנסת. לינק? ברור שיש לנו.

מה עושים שם כל היום?

העצרת המרכזית גדולה מתרחשת אמנם בשעות הערב (החל מ-19:00), אבל עיר האוהלים רוויה באקשן של מיצבי ומיצגי מחאה, צעדות מחאה יוצאות ליעדים מובחרים מספר פעמים ביום, ולא משעמם לרגע. הלו"ז הכמעט מלא נמצא כאן.

איפה ישנים?

המקום להיות בו הוא עיר האוהלים שמשתרעת על פני רחוב קפלן כולו (קפלן הירושלמי, כן?). פשוט תביאו אוהל ושק"ש והצטרפו.

עיר האוהלים מול הכנסת – מאות רבות של אזרחים העבירו כאן את הלילה. היום יום מלא בפעילות שיסתיים בהפגנת ענק נוספת ב-19:00…

Posted by Moshe Radman Abutbul on Sunday, March 31, 2024

מה עושים אם נתקלים בשוטרים אלימים?

האלימות המשטרתית המיותרת אך מכוונת נגד המפגינים המשיכה להנכיח את עצמה גם בלילה הראשון של המחאה. ההמלצה שלנו היא לתפוס מרחק בטוח מריכוזי שוטרים, להישמע להוראות המשטרה, ולתעד ללא הרף ומכל זווית סיטואציות של אלימות משטרתית והתעמרות במפגינים, ולדווח ל"אלימות" של מערך העצורים ו/או ל"מגן" – הגנה משפטית מפני אלימות שוטרים