מצעד הגאווה יצא לדרך: רבבות חוגגים ודורשים שוויון בתל אביב

אנחנו הרוב, יצאנו לרחוב. מצעד הגאווה 2023 (צילום: שלומי יוסף)
אנחנו הרוב, יצאנו לרחוב. מצעד הגאווה 2023 (צילום: שלומי יוסף)

עשרות אלפים כבר צועדים על רחוב הרברט סמואל במסגרת מצעד הגאווה של תל אביב-יפו, שמתקיים תחת איומים של הימין הקיצוני כשברקע עלייה דרמטית באלימות אנטי-להט"בית עם רוח גבית מממשלת ההפיכה המשטרית. ארגוני המחאה התייצבו במצעד לתמוך בקהילה בסולידריות // עדכון מתגלגל

>> עקבו אחר העדכונים שלנו מהמצעד בטוויטר

לפני שעה קלה יצא לדרך מצעד הגאווה של תל אביב בפעם ה-30 (ובפעם ה-25 מאז שמדובר באירוע רשמי של עיריית תל אביב-יפו), ורבבות חוגגים כבר התכנסו בנקודת היציאה שלו מול חוף גורדון במה שצפוי להפוך לסופ"ש הגאווה הגדול בתולדות העיר. עשרות האלפים יצעדו לאורך הטיילת עד לחוף עלמה היץ', שם צפוי המצעד להתפזר בסביבות 22:00 בערב לשלל מסיבות ברחבי העיר. ראש העיר רון חולדאי הזניק את המצעד לדרך יחד עם סגניתו הממונה בעירייה על תחום הלהט"ב, מיטל להבי והכריז ש"סופ"ש הגאווה יוצא לדרך עם מסר ברור לכל: כולנו שווים, כולנו בני אדם, ולכולנו מגיע לאהוב בלי לחשוש, את מי שנרצה. חג גאווה שמח לכולן ולכולם. תהנו!".

>> מפת הכבישים החסומים של סופ"ש הגאווה
>> איפה אוכלים אחרי המצעד? ביפו כמובן
>> איפה אוכלים אחרי המסיבה מחר? יש לנו המלצות

רק התחלנו. מצעד הגאווה 2023 (צילום: שלומי יוסף)
רק התחלנו. מצעד הגאווה 2023 (צילום: שלומי יוסף)

המצעד מתקיים תחת איומים רבים מכיוון הימין הקיצוני-משיחי, ומאובטח בידי כוחות משטרה גדולים. ומעט לפני תחילת המצעד כבר נעצר באזור המצעד גבר בן 33 שנשא על גופו שוקר חשמלי, דוקרן וחומר כימי לא מזוהה ונחשד כי בכוונתו לפגוע בצועדים. הלילה רוססו קירות הבית הגאה בשרונה בכתובת הנאצה "כהנא צדק" ואמש הותקפה צעירה קווירית באוטובוס בתל אביב כשנופפה בדגל הגאווה מול קבוצת צעירים שהתגרו בה. בחודשים האחרונים שמאז השבעת ממשלת הימין הקיצוני חלה עלייה דרמטית של עשרות אחוזים במספר התלונות על אלימות אנטי-להט"בית והתבטאויות להט"בופוביות במרחב הציבורי.

מצעד הגאווה 2023 (צילום: שלומי יוסף)
מצעד הגאווה 2023 (צילום: שלומי יוסף)

השנה צפוי המצעד להיות פוליטי מתמיד לאור ניסיון ההפיכה המשטרית, וארגוני מחאה רבים מתנועת ההתנגדות להפיכה הכריזו על כוונתם להצטרף למצעד ולחזק אותו מול ממשלה שמראה כוונות להסיג את זכויות הקהילה הגאה עשרות שנים לאחור. בין הארגונים אפשר למצוא גם כאלה שבדרך כלל רחוקים ממצעדי גאווה, כמו תנועת הדגלים השחורים ותנועת אחים לנשק שהכריזה על כוונת להתייצב במספרים גדולים מתוך סולידריות וכוונה להגן על הצועדים. מספר ארגוני מחאה התארגנו יחדיו על פי צבעיהם כדי לצעוד יחדיו כדגל גאווה אנושי, שזה רעיון די מגניב תודו. תודה.

סולידריות בין מחאות. מצעד הגאווה 2023 (צילום רחפן: אור אדר)
סולידריות בין מחאות. מצעד הגאווה 2023 (צילום רחפן: אור אדר)

>> כל מה שצריך לדעת על אירועי סופ"ש הגאווה: המדריך
>> הלוהטות והנכונים: 24 הליינים הלהטב"קים שירימו לכם בסופ"ש
>> "לא מדובר רק בחגיגות. מדובר בחופש שלנו" // שמעון שירזי

זוהי השנה הראשונה שבה מתקיים המצעד בשעות הערב אל עבר השקיעה, לאחר שבשנה שעברה התקיים בחום כבד ותחת ביקורת נוקבת בשדרות רוקח שבפאתי העיר. חזרתו של המצעד אל טיילת להט התאפשרה תודות לפיצולו של האירוע – מצעד בחמישי בערב, ומסיבת הענק המסורתית שנחגגה בדרך כלל בסיומו נותרה בשישי בצהריים בפארק הירקון, היכן שהתקיימה גם בשנה שעברה.

מצעד הגאווה 2023 (צילום: שלומי יוסף)
מצעד הגאווה 2023 (צילום: שלומי יוסף)

המצעד השנה כולל תשע משאיות שיקפיצו את הקהל בריקודים, ביניהן גם אחת של השגרירות הבריטית, משאית בחסות גוגל ומשאית אחת חשובה במיוחד של ארגון "חברותא" (להט"בים דתיים) נגד מה שמכונה בטעות "טיפולי המרה" והוא למעשה התעללות נפשית קשה (ולעיתים גם פיזית) בלהטב"קים בחסותה השקרית של ההלכה. ידיעה זו תתעדכן במידת הצורך לאורך הערב. חג גאווה שמח.

מצעד הגאווה 2023 (צילום: שלומי יוסף)
מצעד הגאווה 2023 (צילום: שלומי יוסף)