יוסף והחלומות: המיזמים הקולינריים החדשים של שכונת הדר יוסף

הדר יוסף נחשבת זה עשרות שנים למעצמה של אוכל אותנטי, ועכשיו הצטרפו אליה ארבעה מיזמים קולינריים שוקקים שלכולם מכנה משותף אחד - מחירים נוחים

שוק האיכרים (צילום: אנטולי מיכאלו)
שוק האיכרים (צילום: אנטולי מיכאלו)
12 במאי 2015

חומוס מדאמס, סברינות ומעמולים באימפרייה של קונדיטוריית גלית, דוכן פול, קפה לאה ומעדנייה בכפר – הנקודות המשמעותיות בגזרת הדר יוסף מקבלות אליהן מיזמים קולינריים חדשים, ולאט לאט הופכת השכונה הצפונית האותנטית הזאת למעצמת זלילה גדולה – כולל שוק איכרים ומותג מיתולוגי של פלאפל מקומי שמתרחב לברלין – שלא מביישת את הסצנה הקולינרית בשכונות אחרות בעיר. ולהלן הממצאים:

פלאפל אציר מתרחב לשווארמה בהדר יוסף, ופותח סניף בברלין

פלאפל אציר – השייך כיום לד"ר יוסי אדיר ונקרא על שם אביו שייסד את המקום – נחשב לתחנת חובה למבינים. כמעט 50 שנה באים לאכול פה מכל רחבי תל אביב. ברשימת הלקוחות הקבועים תמצאו אנשים שכבר אינם (פולי מהגששים), אושיות הקשורות לעולם האוכל ואנשים שיודעים להיזהר מקוליפורמים כמו רפי גינת. ד"ר אדיר יושב על ספסל קק"ל, בכניסה לפלאפלייה שלו בכיכר הקטנה, ומעלה זיכרונות. במהלך הימים האחרונים הפלאפלייה התרחבה לתוך החנות השכנה, נוספו בה מקומות ישיבה בפנים ובחוץ, ובקרוב יתווסף עמוד שווארמה.

פלאפל אציר. (צילום: אנטולי מיכאלו)
פלאפל אציר. (צילום: אנטולי מיכאלו)

ד"ר אדיר הוא פסיכולוג קליני שעובד עם חולים אונקולוגיים בבית חולים ומטפל גם בקליניקה פרטית. "לפני 50 שנה, המצב הכלכלי בבית היה מאוד קשה", הוא נזכר. "אבא עלה יתום מסוריה ואפילו לא ידע את שם משפחתו, הוא נקרא אז שמעון אסיר שפירושו שמעון הקטן. בארץ החליטו לכתוב את שמו 'אציר'. אימא התייעצה עם הדודות מטבריה שלימדו אותה איך להכין פלאפל, והתחילה למכור בגינת הבית שלנו בשכונה. אבא התנגד אבל היא התעקשה, ותוך זמן קצר פחי החמוצים התמלאו בשטרות של כסף. כשהשכן התלונן על הרעש אימא קנתה ממנו את הבית. ב־1974 אימא רכשה את החנות הזאת שבה אנחנו מוכרים עד היום פלאפל. אבא התפטר מהעבודה והתחיל לעבוד בפלאפל ובהמשך הצטרפו אליו גם האחיות שלי. אני נסעתי ללמוד פסיכולוגיה בארצות הברית, ואבי תלה סטיקר על החלון: הבן שלי והכסף שלי נוסעים לאוניברסיטת פלורידה".

זהובים מבחוץ, ירקרקים מבפנים. פלאפל אציר. (צילום: אנטולי מיכאלו)
זהובים מבחוץ, ירקרקים מבפנים. פלאפל אציר. (צילום: אנטולי מיכאלו)

מאז זכה הפלאפל להיכנס לחמישייה הפותחת של הפלאפל הכי טוב בארץ בתוכנית של דודו טופז, ובדירוגים נוספים בתקשורת הגיעו כדורי הפלאפל והצ'יפס בבלילה למקומות ראשונים. "היה לי קשה לעבוד בבית החולים, להכיל את המטופלים ואחר כך לקפוץ לפלאפל ולגעור בעובדים. העדפתי ללמד את המתכון ולעקוב אחרי ניהול המקום. מי שלקח את המקום על עצמו לפני כמה שנים לא עמד בציפיות שלי, ולכן העברתי לפני שנתיים את הניהול לחבר הילדות שלי אבנר קשת, ויחד בחרנו עכשיו לבצע את ההתרחבות".

כדורי הפלאפל באציר עשירים בכוסברה ופטרוזיליה, והם זהובים מבחוץ וירקרקים מבפנים. מלבד פלאפל (16 ש"ח למנה) יש פה גם סביח (16 ש"ח), שקשוקה ( 16 ש"ח), שניצל (25 ש"ח), ובקיץ הם מכינים מלבי ביתי (7 ש"ח). אגב, ד"ר אדיר לא מתכוון לעצור את ההתרחבות בשלב הזה וזומם בעזרת המתכון הסודי של הוריו לפתוח סניף של הפלאפל בברלין.

פלאפל אציר, קהילת ורשה 54, 6477993־03

ראשון־חמישי 8:00־21:30, שישי 8:00־16:00

 

מתרחבים. פלאפל אציר. (צילום: אנטולי מיכאלו)
מתרחבים. פלאפל אציר. (צילום: אנטולי מיכאלו)

אסף לשר ואדם קתום פתחו שוק איכרים

אסף לשר גאה לספר שהוא דור חמישי למשפחת מסעדנים בארץ, והוא עצמו עבד במקומות כמו דן פנורמה ופסטה מיה ברחוב ווילסון. לפני עשור הוא החליט על מהפך לכיוון האוכל הבריא, ובשנה האחרונה הוא עורך סדנאות בבית הספר לאמנות הבישול שפתח בשכונה.

לשר מנמק: "הרגשתי שהדבר היחיד שחסר לי פה בהדרכה הוא נגישות לחומרי גלם, אז פניתי לירקן – אדם משוק עדן – ויחד הקמנו שוק איכרים. בכל יום שישי אנחנו פורשים שולחנות ומביאים סחורה טרייה וגם מזמינים את תושבי השכונה להצטרף אלינו. בשבוע שעבר כבר מכרה כאן תושבת השכונה לחמים ללא גלוטן שאפתה בעצמה. אני ממש מקווה שנצליח ליצור פה שוק קהילתי של חומרי גלם טריים ולא מעובדים. אנחנו מתכוונים לעורר עניין בעזרת הדגמות והסברים: השבוע, למשל, הדגמתי הכנה של גלידת תות ביתי בדקות".

 שוק האיכרים, קהילת ורשה 107, 8386757־050

שישי 9:30־14:30

נגישות לחומרי גלם. שוק האיכרים (צילום: אנטולי מיכאלו)
נגישות לחומרי גלם. שוק האיכרים (צילום: אנטולי מיכאלו)
טריות ומבחר. שוק האיכרים (צילום: אנטולי מיכאלו)
טריות ומבחר. שוק האיכרים (צילום: אנטולי מיכאלו)

מאפיית שיבולת יוסף הצטרפה לסצנה בשכונה

לאחר שנים שבהן קונדיטוריה גלית הייתה ספק הפחמימות היחיד בשכונה, נפתחה בצד השני של מעגל התנועה, מול שוק האיכרים, מאפיית שיבולת יוסף. במאפייה החדשה מגשי ענק בוקעים מתנורים ועליהם חלות ולחמניות חמות. המחירים ממש נוחים בהשוואה ללב העיר (15 ש"ח לכיכר לחם שאור, 8 לחמניות ב־10 ש"ח). חלק מהלקוחות נשארים סביב השולחנות הפזורים בחוץ ללגום קפה הפוך.

 מאפיית שיבולת יוסף, שלום אש 2, 5503746־03

ראשון־חמישי 6:30־21:00, שישי 6:30־16:30

לחמניות חמות. שיבולת יוסף (צילום: אנטולי מיכאלו)
לחמניות חמות. שיבולת יוסף (צילום: אנטולי מיכאלו)
מחירים טובים. שיבולת יוסף (צילום: אנטולי מיכאלו)
מחירים טובים. שיבולת יוסף (צילום: אנטולי מיכאלו)
שיבולת יוסף (צילום: אנטולי מיכאלו)
שיבולת יוסף (צילום: אנטולי מיכאלו)

מעדניה במחירי שוק לוינסקי

אריה חגואל לבוש סינר אדום ומתרוצץ ברחבי המעדניה שפתח לפני כחודש ברחוב קהילת ורשה. חגואל הוא בן למשפחת חגואל ממחלבות השומרון, והמעדנייה מתפקדת כחנות המפעל לגבינות (יוגורט עזים 400 גר' ב־10.5 ש"ח, גבינה בולגרית ב־5 ש"ח ל־100 גר'). הוא מוכר פה גם גבינות מיובאות כמו גאודה מכל הסוגים, זיתים ומלפפונים כבושים ביתיים, שמן זית (75 ש"ח לפח של שני ליטרים), ביצי משק טריות ופסטות מוכנות קפואות. חגואל מבטיח שהמחירים אצלו לא פחות טובים מאלה שבשוק לוינסקי, ובכל מקרה, מי שקונה חומרי גלם בשוק האיכרים בוודאי ישמח להשלים אצלו את הקניות.

משק הגבינות, קהילת ורשה 107, 5564599־03

ראשון־חמישי 9:00־21:00, שישי 7:00־16:00

מחלבות השומרון בהדר יוסף (צילום: אנטולי מיכאלו)
מחלבות השומרון בהדר יוסף (צילום: אנטולי מיכאלו)
מעדניה במחירים נוחים לכיס. (צילום: אנטולי מיכאלו)
מעדניה במחירים נוחים לכיס. (צילום: אנטולי מיכאלו)