די.ג'ייז ומפיקים בינלאומיים רבים התחייבו לא להופיע בישראל

זמן קצר אחרי גל הביטולים בפסטיבל מטאור, די.ג'ייז ומפיקים רבים הצטרפו לקמפיין חדש תחת ההאשטאג DJsForPalestine#. במחרימים: פור טט, קאריבו ו- The Black Madonna

פור טט בפסטיבל איירווייבס באיסלנד, אוקטובר 2004 (צילום: ג'ים דייסון/ Getty Images)
פור טט בפסטיבל איירווייבס באיסלנד, אוקטובר 2004 (צילום: ג'ים דייסון/ Getty Images)
13 בספטמבר 2018

ימים ספורים אחרי שהחול והאבק של פסטיבל מטאור שקעו, כשברקע עוד מהדהדים הביטולים והביקורות, גל חרם חדש על ישראל צץ לו בטוויטר תחת ההאשטאג DJsForPalestine#. די.ג'ייז ומפיקים בינלאומיים רבים התחייבו שלא להופיע בישראל, בהם שניים שאהובים כאן במיוחד – פור טט וקאריבו, שסירבו לא פעם להופיע בישראל בשל המצב הפוליטי המתמשך. עם זאת, הדי.ג'ייז הבולטים ביותר שקראו לחרם הם אלה שכבר החתימו בעבר דרכון בנתב"ג, אך הסיכוי לתפוס אותם מתקלטים בתל אביב בזמן הקרוב שואף לאפס.

בהודעה שהופצה אתמול (רביעי) נכתב: "כל עוד הממשלה הישראלית ממשיכה את הדיכוי האכזרי והממושך של העם הפלסטיני, אנחנו מכבדים את קריאתם לחרם על ישראל כאמצעי של מחאה שקטה נגד הכיבוש". מדובר בחלק מקמפיין רחב המתואם על ידי PACBI (Palestinian Campaign For The Cultural And Academic Boycott Of Israel, א"ב), ונועד לתמוך בקריאה הפלסטינית לחרם תרבותי על ישראל.

עוד כתבות מעניינות:
מדריך ההופעות המלא לקיץ 2018
"לא בטוחה" הפכה לנביאת גל ההיפ הופ הנוכחי
למה התקשורת לא מדברת על הכשלים בפסטיבל מטאור?

בקמפיין לוקחים חלק בין היתר גם The Black Madonna האמריקאית, שידועה כפעילה חברתית בולטת במיוחד בקרב תקליטני העל, והבריטים Deadboy ו-Ben UFO. האחרון אף הוסיף פוסט אישי בחשבון האינסטגרם שלו, שמסביר את מהלך ההצטרפות לקמפיין. "ההיסטוריה האישית שלי בנושא זה היא שנסעתי לנגן בבלוק בתל אביב בשנת 2013. הכרתי כמה חברים שם, שאיתם נשארתי בקשר, ודיברתי איתם על החרם התרבותי של ישראל לאחר שהחלטתי לדחות הזמנות תקלוט נוספות. לא הייתי מודע מספיק אז, וחוויית הנסיעה שלי הייתה מה שנתן לי את הדחף לקרוא וללמוד יותר", כתב. לאחר שהסביר כי סולידריות עם הפלסטינים משמעותית יותר עבורו מאשר לתקלט בתל אביב, הוסיף: "לאחר שהתבקשתי להשתתף בקמפיין הזה, הרגשתי שזה יהיה חסר יושרה להמשיך ולא להגיד דבר. אני עדיין באמת מקווה שיום אחד אוכל לנגן שוב בישראל".

על אף שלא ניתן לדעת מתי הקמפיין הזה התחיל להתבשל, הסמיכות לגל הביטולים בפסטיבל מטאור לא נראית מקרית. בין השמות שהחליטו לא להגיע ללהבות הבשן היו די.ג'יי סיינפלד, די.ג'יי פייטון, וולווקס, ליאון וויינהול ושאנטי סלסט. השניים האחרונים ניגנו בתל אביב בעבר, אך נכנעו ללחץ הציבורי. הביטול המפתיע ביותר היה של האני דיז'ון, שאפילו לא טרחה להודיע באופן רשמי על הביטול.

השאלה הגדולה היא כיצד ישפיע הקמפיין הזה על חיי הלילה התל אביביים. מועדונים כגון הבלוק ובית מעריב נשענים על בוקינג בינלאומי, וכעת יצטרכו לחשב בזהירות את הבאתם של תקליטנים מחו"ל. ההתמודדות הזאת אינה חדשה כאן, כמובן: מוזיקאים ותקליטנים בריטיים כבר השמיעו את קולם בעבר בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ובראשם בריאן אינו ורוג'ר ווטרס. הדי.ג'יי והמפיק הוותיק אנדרו וות'רול מסרב כבר שנים להופיע בישראל, אך במקביל משתף פעולה עם רד אקסס ואוטרקיק. שם נוסף שנכרך בסולידריות הפלסטינית הוא זה של ג'קמאסטר, גם הוא לא זר לקהל הישראלי ואף ניגן בבלוק ב-2012. התקליטן הסקוטי פרסם אז תמונה בחשבון האינסטגרם שלו עם דגל פלסטין, דבר שגרם לחילופי דברים קשים עם ירון טראקס, בעלי המועדון, ועם ציבור הבליינים הישראלי.

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד