סיפורו של ציוץ מסתורי: האם נחשפה בטעות מכונת הרעל של נתניהו?

מכונת הרעל (אילוסטרציה: Shutterstock AI)
מכונת הרעל (אילוסטרציה: Shutterstock AI)

בחשבון הרשמי של ראש הממשלה בטוויטר פורסם אתמול ציוץ משונה, שהעלה טענות לא ברורות בעד ונגד המחאה על ההפיכה המשטרית. הציוץ חשף את אחת ממטרות העל של מכונת הרעל הביביסטית: החדרת ציניות ארסית לתוך השיח הפוליטי הציבורי והפצה מסיבית של שקרים שנועדו להגביר יאוש ואדישות

4 בספטמבר 2023

*** עדכון והבהרה: הגולש גדי אלכסנדרוביץ' טוען כי הוא המקור לציוץ שהתפרסם אמש בחשבון הטוויטר הרשמי של ראש ממשלת ישראל. לדבריו, מי שהעלה את הציוץ לחשבון של לשכת רה"מ, עשה זו בטעות, וללא כל כוונה להפיץ את המידע כחלק מקמפיין תעמולה. מאחר שאין לנו דרך לוודא במאת האחוזים מה התרחש בראשו של המפעיל, או לוודא זאת, אנו מוסיפים פה את גרסתו:

לפרנסתי אני כותב תכנים ומנהל חשבונות מדיה חברתית לעסקים ועמותות. גם אני (מדי פעם), מבצע בהיסח הדעת את הטעות שכל מי שעוסק בתחום חושש ממנה – ושוכח לבצע "לוג אאוט" מחשבון של לקוח, לפני שאני מעלה תוכן אישי/של לקוח אחר.

כשזה קורה אצל חברה מסחרית, זה לא נעים, אבל לא נורא. בחשבון רשמי של ראש ממשלה לעומת זאת, לטעות כזו עלול להיות מחיר יקר מאוד. בהתאם, ניתן היה לצפות שיהיה מערך בקרה על העלאת תכנים לחשבונות הרשמיים של נתניהו (למשל, שאישור הפרסום יינתן לאדם שונה מכותב התוכן). אתמול גילינו, במשך כמה רגעים מדהימים, שזה לא בדיוק עובד ככה.

הלו? טופז? תמחק, תמחק. נתניהו מרים צלצול (צילום: Moshe Milner/GPO via Getty Images)
הלו? טופז? תמחק, תמחק. נתניהו מרים צלצול (צילום: Moshe Milner/GPO via Getty Images)

בחשבון הרשמי של ראש הממשלה בטוויטר פורסם ציוץ משונה, שהעלה טענות לא ברורות בעד ונגד המחאה על ההפיכה המשטרית. הציוץ נמחק במהרה, אבל עינו החדה של הגולש גד גניר הספיקה לאתר אותו ולצלם מסך בשעה 17:49.

 

הטעות הטכנית  כשלעצמה, נסלחת. אבל מה שעומד מאחוריה, זה עניין אחר. תוכן הציוץ, והמידע המשונה שהוא כלל, חשף את הביוב שזורם מתחת למכונת הרעל שמופעלת היישר מלשכת ראש הממשלה. מה אנחנו יודעים בוודאות? את הציוץ שנכתב העלה אדם בעל אישור גישה לחשבון של ראש הממשלה. כלומר, עובד, לא מאוד זוטר, במערך התקשורת שלו. העובד תכנן להעלות את התוכן בחשבון אחר. באיזה? יש שתי אפשרויות:

  1. בחשבון האישי שלו.
  2. בחשבון פייק שהוא משתמש בו כדי להפיץ מידע.

בשעה 19:28 הציוץ התפרסם בחשבון פייק ידוע שמפיץ רעל כבר שנים בשם "התמנון האיטר" (מחווה לכוורת? כל כך ישראל הראשונה), שאישית חסמתי מזמן. ייתכן אמנם שזה היה החשבון שאליו יועד הציוץ המקורי, אם כי קשה להאמין שהפרסום בו בוצע למרות שהטעות נחשפה כשעתיים קודם לכן (מצד שני, לנוכח רמת הביצוע בלשכת נתניהו, אי אפשר לפסול את זה על הסף). ייתכן גם שהפרסום בחשבון של התמנון נועד סתם לטשטש עקבות ולייצר רעש.

העובדה שאראל סג"ל טרח להפיץ ולהכחיש את הקשר של התמנון, מצביעה לכל הפחות על מעורבות רגשית חזקה של השופרות המובילים במתרחש. אבל כל זה לא מאוד משנה. גם אם ההפצה של המידע נועדה להתבצע בחשבון אישי, ולא בחשבון פייק מתופעל, וגם אם התמנון הוא איש עצמאי לגמרי שלא היה בקשר מעולם עם לשכת נתניהו, זה לא העניין המרכזי פה. מה שצריך לשים אליו לב – זה התוכן של הציוץ, שאנחנו יודעים בוודאות שנכתב על ידי אדם במערך התעמולה הרשמי של ביבי.

 

הציוץ מתחיל בלגלוג על "מתנגדי" ההפיכה", ממשיך בהעלבה של מערכת המשפט כולה, אבל מסתיים בטיעון נגד רמת הטיעונים של תומכי ההפיכה. מאחר שאנו כבר יודעים שאת התוכן כתב עובד בכיר למדי בלשכת נתניהו, נשאלת השאלה – מה האינטרס שלו לטנף גם על מתנגדי ההפיכה, גם על מערכת המשפט וגם על תומכיה? או בקיצור, לטעון שכולם והכל מטומטם?

ובכן, החדרת ציניות רעילה לתוך השיח הפוליטי הציבורי – היא אחת ממטרות העל של מכונת הרעל הביביסטית. כדי לייצר את התחושה שאין טעם בכל מעורבות פוליטית, כדי לעודד את הייאוש בקרב החלקים הגדולים בציבור שמסתייגים מכל "הביצה הזו", צריך להחדיר לתודעה את הטיעון שכולם אותו דבר, שאין אמת ואין שקר, שאין שום הבדל בין תומכי ההפיכה למתנגדיה, כולם דבילים.

למה? לצד גיוס הבייס, אדישות הציבור היא תנאי חשוב להצלחה של הדיקטטור הפופוליסטי. התובנה הזו עומדת גם מאחורי השקרים הבלתי נתפסים שמפיצה המכונה בקצב מסחרר. גם אם הם לא נתפסים בקרב הציבור הרחב כאמינים, הם יוצרים בלבול, טשטוש, ותחושת גועל נפש. התוצאה היא חוסר אמון מוחלט בכל המערכת, שאותה יכול נתניהו לנצל לקידום מטרותיו האמיתיות מאחורי הקלעים. המעורבות הציבורית חסרת התקדים במאבק בשנה האחרונה, היא האיום הגדול ביותר על נתניהו ותוכניותיו. בהתאם, אחת ממטרות העל שלהם כעת היא לייאש את החלקים הפחות מחוייבים למחאה.

אז זכרו: בכל פעם שאתם קוראים טיעונים מסוג זה, יש סיכוי טוב שמי שמפיץ אותם הוא תועמלן ציני בשכר, שהמטרה האמיתית שלו היא לשרת דיקטטורה פופוליסטית. ומידיעה אישית – יש סיכוי טוב שהוא חי בעצמו חיים ציניים, שמבוססים על שנים ארוכות של חיבה עמוקה מאוד לתענוגות החיים המדושנים ביותר שיש לתל אביב להציע, בעודו משתף פעולה עם האנשים החשוכים ביותר בישראל.