ביונסה, החלום ההוליוודי וגרסת המקור: הסיפורים מאחורי "כוכב נולד"

"כוכב נולד" מ־1937 חוזר בפעם הרביעית עם ליידי גאגא ודיבורי אוסקר, אבל גלגולי הסרט והסיפורים מאחורי הרימייקים שלו מרתקים בפני עצמם

ליידי גאגא ובראדלי קופר ברימייק החדש ל"כוכב נולד"
ליידי גאגא ובראדלי קופר ברימייק החדש ל"כוכב נולד"
27 בספטמבר 2018

"זכרי, אסתר, על כל חלום שאת מגשימה תשלמי בשיברון לב" – כך אומרת הסבתא לאסתר בלודג'ט בפתיחת "כוכב נולד", הסרט מ־1937 שהשיק שלושה רימייקים בכיכובן של הדיוות הגדולות של כל דור ודור: ג'ודי גרלנד ב־1954, ברברה סטרייסנד ב־1976 וליידי גאגא בעיבוד שיעלה בשבוע הבא (חמישי, 4.10) למסכים. אסתר של 1937 מגשימה את חלומה להפוך לשחקנית בהוליווד בעזרתו של הכוכב נורמן מיין, שמתאהב בצעירה התמה ומסדר לה מבחן בד. אבל נסיקתה של אסתר, שהאולפן משנה את שמה לוויקי לסטר, מקבילה להתרסקותו של נורמן השתיין, שמתקשה לקבל את מעמדו החדש כבעלה־של.

גרסת המקור בכיכובם של ג'נט גיינור (השחקנית הראשונה אי פעם שזכתה באוסקר, בטקס שנערך לראשונה ב־1929) ופרדריק מארץ', בהופעה קוסמת ושוברת לב, הוא עדיין הסרט הטוב מכולם. רק הדימוי של ראש האולפן (אדולף מנז'ו) כאיש נדיב לב שבאמת דואג לשחקניו צורם בעידן פוסט וויינסטין. זאת הייתה אחת ההפקות הראשונות של דיוויד או. סלזניק באולפן שהקים על שמו (שנתיים לפני "חלף עם הרוח"), והוא דאג שהסרט יחמיא לו. עם זאת, רתיעתה של אסתר כשראש האולפן מתיישב על השולחן וחודר למרחב האישי שלה רומזת לאופציה אחרת. בכתיבת התסריט החד כתער, שחשף בכאב את הציניות של שיטת האולפנים ("יש לו לב זהב, רק קשה יותר", אומר ראש האולפן על היחצן), היו מעורבים כמה כותבים רבי מוניטין, בהם דורותי פרקר. אבל באוסקר זכו רק וויליאם וולמן (שגם ביים) ורוברט קרסון, החתומים על סיפור היסוד שעובר מסרט לסרט.

עוד כתבות מעניינות:
"עשיר בהפתעה" תפס את הוליווד לא מוכנה
נטפליקס החזירה את הקומדיה הרומנטית לחיים
הסיפור מאחורי קריסת אימפריית סמי בורקס מגיע לקולנוע

הרימייק מ־1954 בכיכובה של גרלנד הפך את הגיבורה לשחקנית־זמרת, הוסיף שירים ותקציב (זאת הייתה אחת ההפקות היקרות בתולדות הוליווד) והתארך לשלוש שעות. גרלנד, שכבר גילמה את אסתר בעיבוד רדיופוני ב־1942 ובגיל 32 הקריירה שלה הייתה בשפל, יזמה את ההפקה בתקווה שהסרט יעשה בשבילה מה שעשה בשביל גיינור, וייתן לבעלה סידני לופט משהו לעשות (זה אחד משלושה סרטים שהוא חתום עליהם כמפיק). אבל הם התקשו למצוא שחקן שיגלם את נורמן הטרגי. קרי גרנט, מרלון ברנדו ומונטגומרי קליפט סירבו (גם בגלל המוניטין של גרלנד כהיפוכונדרית המכורה לכדורים), אך ג'יימס מייסון רך הדיבור נרתם ויצר את אחד התפקידים הזכורים בקריירה שלו.

התסריטאי מוס הארט עשה גזור והדבק לרבים מהדיאלוגים מהסרט הראשון, אך גם הוסיף פיתולים עלילתיים חדשים. אלה נקצצו כשבאולפני וורנר החליטו לחתוך חצי שעה מהסרט, למגינת לבו של הבמאי ג'ורג' קיוקור. גרלנד השמינה ורזתה במהלך הצילומים, וזה ניכר בסרט, אבל הופעתה הנרגשת, והביצוע העילאי לשיר "The Man That Got Away" שנכתב במיוחד לסרט, הפכו אותו ללהיט, למרות היותו לא אחיד מבחינה דרמטית. גרלנד ומייסון, כמו גיינור ומארץ' לפניהם, זכו במועמדויות לאוסקר. ב־1983 נעשה ניסיון ראשון לאתר את הסצנות שנחתכו ולהחזירן לסרט, אבל בכספות של וורנר נמצאו רק קטעי סצנות, צילומי סטילס והקלטות סאונד, ואלה משולבים בגרסה המוכרת היום.

ג'ודי גרלנד וג'יימס מייסון ברימייק ל"כוכב נולד" מ-1954
ג'ודי גרלנד וג'יימס מייסון ברימייק ל"כוכב נולד" מ-1954

עובד כל 20 שנה

סיפור ההפקה של הגרסה השלישית, הגרועה והמצליחה מכולן, דומה למדי. ברברה סטרייסנד יזמה אותה והפכה את בן זוגה, הספר ג'ון פיטרס, למפיק (בעקבות הצלחת הסרט הוא מונה למנכ"ל אולפני סוני אבל עף משם אחרי שנתיים). כדי להתאים את הסרט לתקופה ולכוכבת, העלילה הועברה לעולם המוזיקה, וסטרייסנד זרעה עליה מודעות פמיניסטית. "למה שאשנה את שמי?", עונה אסתר לשאלה של עיתונאי. בהמשך היא אף מציעה נישואים לאהובה, במילים שנגזרו מהסרט הראשון, רק שהתפקידים התחלפו. גם משפט הסיום המהדהד של שני הסרטים הראשונים שונה מעט, כפשרה (מוצלחת) בין מחווה של אהבה להעצמה נשית.

זה מתחיל כסרט רוק מחוספס עם קריס קריסטופרסון בתפקיד הרוקר השתיין ג'ון נורמן האוורד, עד שסטרייסנד נכנסת לתמונה ומשתלטת על הפסקול עם בלדות מתוקות (בהן "Evergreen" זוכה האוסקר שהלחינה בעצמה). מרגע שהשניים מתחבקים באמבטיית קצף מוקפת נרות, הסרט הופך לגלויית קיטש וזונח כל אספירציות להציג תמונה אותנטית של עולם הרוק. קריסטופרסון ניחן במראה ובנוכחות המתאימים (והוא כל כך סקסי), אבל התסריט מזניח את דמותו והיא נותרת קלישאה בלבד – הוא בעיקר תולה באסתר מבטים מאוהבים. "עוד מבט אחד עלייך", המשפט החוזר מהסרט הראשון, הופך כאן לשיר אהבה שהוא כותב לה.

ברברה סטרייסנד וקריס קריסטופרסון ברימייק ל"כוכב נולד" מ-1976
ברברה סטרייסנד וקריס קריסטופרסון ברימייק ל"כוכב נולד" מ-1976

סטרייסנד אמרה ש"כוכב נולד" "עובד כל 20 שנה", ואכן תוכניות לגרסה הנוכחית שורטטו כבר ב־1998. וויטני יוסטון לוהקה לצד וויל סמית והיו דיבורים שאוליבר סטון יביים, אבל עליות ומורדות בקריירות של הכוכבים עיכבו את ההפקה. ב־2010 התפרסם שקלינט איסטווד יביים את ביונסה וליאונרדו דיקפריו. אבל אז היא נכנסה להיריון ודיקפריו הוחלף בטום קרוז, שהתפקיד היה עשוי להוציא ממנו את הדברים שמתחת למסכת עלומי הנצח. כשבראדלי קופר נכנס לסיפור (בתפקיד זמר קאנטרי בשם ג'קסון מיין) ונרתם גם לביים, הוא שב ופנה לביונסה, אבל היא כבר המשיכה הלאה. כך קיבלנו את ליידי גאגא, שגם כתבה את השירים וכבר חוזים לה מועמדות לאוסקר. בסרט היא חושפת למצלמה את פניה שלה, ללא תוספות, ואנחנו מוזמנים להתוודע אליה מחדש.

← "כוכב נולד", החל מחמישי (4.10) בבתי הקולנוע

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד