יש סיבה להתרגש מפתיחת הקו האדום. זה חלום בן 111 שנים מתגשם

הדלתות של תחנת אלנבי נפתחות. הרכבת הקלה יוצאת לדרך (צילום: שאטרסטוק)
הדלתות של תחנת אלנבי נפתחות. הרכבת הקלה יוצאת לדרך (צילום: שאטרסטוק)

בסוף שנת 1911 התפרסמה בעיתון "הצבי" כתבה שביקשה להתקין קו רכבת חשמלית בין פתח תקווה ויפו. החזון הזה התגשם באיחור מסוים עם פתיחת הקו האדום, ולמרות כל הבעיות הידועות והתלונות הצפויות - מותר לרגע לשמוח ולקוות שיווצר מומנטום חיובי לעתיד התחב"צ בעיר // טור דעה אופטימי

17 באוגוסט 2023

בסוף דצמבר 1911 התפרסמה בעיתון "הצבי" כתבה מאת א. ירקוני תחת הכותרת "כתבה מפתח-תקוה". הכתבה נולדה בעקבות עניין גובר והולך "במצבה החומרי והרוחני של מושבתנו, זו המושבה הכי גדולה והכי עשירה שיש לנו, היהודים, בארץ-ישראל". מבין שלל הדברים שירקוני מזכיר בכתבתו, הוא מציין מספר דברים שצריכים להיעשות, ומספר דברים שצריכים לתקן: "התיקון הראשון שצריך לתקן לטובת המושבה ולהפרחתה הוא תיקון הדרך המובילה מהמושבה ליפו, ולבנות חשמלית שתלך מיפו לפתח תקוה ומשם חזרה, הלוך ושוב. ולא לנוסעים בלבד אלא גם להובלת משאות".

ובכן, קצת יותר מ-111 שנים מהתיקון שהציע ירקוני, קו החשמלית מפתח תקווה ליפו עומד להיפתח סופסוף (ובעצם עד בת ים, שטרם נוסדה אז, ולנוסעים בלבד ולא למשאות, אבל למה להרוס סיפור טוב עם פרטים). אפשר למלא גיליונות שלמים של מגזינים בתיאורים של דרך החתחתים שעבר הפרויקט הזה מ-1911 ועד ל-2023, כולל שלל הבעיות בתכנון ותלונות על הביצוע, אבל לדעתי הם פחות מעניינים כרגע. אני מאוד מתרגש מהפתיחה של הקו האדום, ולשם שינוי אנסה לגרום לכם להיות מעט אופטימיים יותר בסוף הטור הזה.

סיום הפרויקט יסמן לתושבי העיר והמטרופולין שדברים מתחילים לזוז ושיש אור בקצה המנהרה. אזור אחד בעיר שבטוח ייהנה מפתיחת הקו האדום הוא יפו, שאחרי עשור במצור, הפעלת הרק"ל תחזיר את המקף שנפל בינה לבין תל אביב, ותספק נגישות טובה ומשופרת בין שני חלקי העיר.

 

קודם כל ולפני הכל: ירושלמים לא יוכלו להשוויץ יותר שרק להם יש רק"ל ולנו לא. כן, הם עדיין ינפנפו מולנו שהקו שלהם הוא הקו הראשון בארץ, ושהם בנו אותו מהר יותר, אבל בשורה התחתונה עכשיו אנחנו שווים.  למרות שהקו הירוק שלהם כנראה ייפתח כמה שנים לפני שלנו, ב-2030 סביר ששתי הערים יתאזנו שוב, ולשתיהן תהיה רשת רק"לים של שלושה קווים כל אחת.

שנית, תל אביב נמצאת בעיצומו של בליץ פרוייקטי תשתית: שלושה קווים של רכבת קלה, המסילה הרביעית של רכבת ישראל באיילון, שדרוג גשר השלום, פרויקט הנתיבים המהירים בין ראשון לציון לשפיים וראש העין, פרויקט שדרת הקריה, גשר עמק ברכה, עוד נתיבי אופניים (למרות שקצב הסלילה שלהם ירד קצת לאחרונה) ומסופי קצה חדשים לאוטובוסים – וכל זה בלי להזכיר את כמות הבניינים והתמ"אות שנבנים בכל רחבי העיר. פיתוח שהיה אמור להתפרס בנחת על פני מספר עשורים התרכז לחמש השנים האחרונות, וכולנו מרגישים את העומס.

עיכוב לא חריג. תחילת חפירות הקו האדום, 2017 (צילום: נמרוד סונדרס)
עיכוב לא חריג. תחילת חפירות הקו האדום, 2017 (צילום: נמרוד סונדרס)

בתוך כל זה, העובדה שפרויקט אחד מסתיים וממש מתחיל לעבוד היא משמעותית. לא רק באופן קונקרטי למאות אלפי האנשים שצפויים לנסוע בו מידי יום, אלא גם באופן תדמיתי – כן כן – ליכולת של המדינה להוציא לפועל פרויקטים שכאלו. מול אמירות צפויות בסגנון "איזו יכולת הוצאה לפועל? הקו הזה עלה מיליארדים והפתיחה שלו התעכבה בשנים", אני יכול להפנות אתכם למחקרים משווים שמראים שעלות הבנייה לק"מ של הקו האדום לא כל כך חריגה מבחינה עולמית. ובנוסף, יחסית לפרוייקטי תשתית אחרים בעולם, גם העיכוב של הקו האדום הוא לא חריג כל כך (אם מתייחסים ל-2013 לשנת תחילת העבודות, ולא ל-2005 כמו בוויקיפדיה).

>> המדריך למחאת הקו האדום: כל ההפגנות של סופ"ש הפתיחה
>> חולדאי יחרים את טקס השקת הרכבת הקלה: "זאת המחאה שלי"

ובכלל, מישהו בירושלים זוכר את הבלגן שהיה בבניית הקו האדום שלהם או בבניית הרכבת החדשה לת"א? מישהו בחיפה זוכר את הבעיות שהיו בבניית המטרונית? או את העובדה ש"נתב"ג 2000" נפתח ב-2004? סביר להניח שלא. הזיכרון שלנו קצר מאוד, וברגע שפרויקטים מתחילים לפעול אנשים לרוב שוכחים איך היה לפני, ומתחילים להתרכז באיך הם פועלים בהווה (ומתחילים להתלונן על הבעיות). 

מומנטום חיובי לעתיד התחב"צ בעיר. הרכבת הקלה חוצה את האיילון (הדמייה: אראל הרצוג)
מומנטום חיובי לעתיד התחב"צ בעיר. הרכבת הקלה חוצה את האיילון (הדמייה: אראל הרצוג)

אמנם הסלוגן של נת"ע – "קשה עכשיו, הקלה אחר כך" – לא יתממש במלואו עם פתיחת הקו, אבל הוא כן יסמן לתושבי העיר והמטרופולין שדברים מתחילים לזוז ושיש אור בקצה המנהרה. אולי זו משאלת לב שלי, אבל אני חושב שפתיחת הקו האדום תייצר מומנטום חיובי לתחבורה ציבורית בתל אביב. אזור אחד בעיר שבטוח ייהנה מפתיחת הקו האדום הוא יפו, שאחרי עשור במצור, הפעלת הרק"ל תחזיר את המקף שנפל בינה לבין תל אביב, ותספק נגישות טובה ומשופרת בין שני חלקי העיר.

>> ב-2021 סיירנו בתחנת אלנבי וחשבנו שזה יקח שנה. איזה חמודים
>> איפה המטרו: אני רוצה לנסוע ברכבת התחתית של תל אביב

כן, עומדות להיות בעיות בהתחלה, וכן, בטוח שימצאו כל מיני טעיות תכנוניות טיפשיות ויצייצו "מי הדביל שתכנן את זה?" (מתנצל מראש על ציוצים כאלו). אבל בינינו, מתי הייתה לכם סיבה לשמוח על התחבורה הציבורית בעיר? אני מציע, לשם שינוי, להסיר את שריון הציניות שלנו, ולרגע קטן לשמוח שסופסוף, אחרי יותר ממאה שנה של המתנה, נפתח קו חשמלית בין פתח תקווה ליפו שאפילו מגיע עד בת ים!