חאלס עם עוגות בצבעי גאווה. רוצים לתרום לקהילה? דברו במזומן

איפה שנלחמים על החיים. מצעד הגאווה 2021 (צילום: גיא יחיאלי)
איפה שנלחמים על החיים. מצעד הגאווה 2021 (צילום: גיא יחיאלי)

כמו בכל שנה, חודש הגאווה מבשר על מגוון של ספיישלים אכילים בצבעי הגאווה. וכמו בכל שנה, זה לא עוזר לאף אחד חוץ מלשיווק המסעדות שקופצות על הגל הגאה. אולי במקום להשתמש בכל כך הרבה צבעי מאכל, כדאי שבאמת תעשו משהו עבור הקהילה // טור דעה

5 ביוני 2023

כשדגלי גאווה נתלים בכל חלון ופינה, ותל אביב נצבעת לפתע בגווני הקשת – אנחנו יודעים שיוני כאן, וחודש הגאווה הגיע. אין שאלה אפילו, זה חודש חשוב ומשמעותי לקהילת הלהטב״ק, בו מצוינים ברחבי העולם אירועי גאווה שקוראים לשוויון זכויות ולחירות. ואין שאלה אפילו, השנה חשוב לציין את חודש הגאווה ביתר שאת במדינתנו הקטנה והמשוגעת. כי במציאות בה אזרחים מותקפים בביתם על רקע נטייתם המינית, או נבחרי ציבור מקיאים דעות הומופוביות למהדרין, זה הזמן להשמיע את הקול בגאון, לצאת לרחוב ולהילחם למען מציאות הגיונית ושוויונית יותר.

נאגטס ברטבים צבעוניים באגאדיר. צילום: דיוויד שטיינברג
נאגטס ברטבים צבעוניים באגאדיר. צילום: דיוויד שטיינברג

אבל אולי כדאי לזכור, ואולי חשוב להזכיר, שאי אפשר לתת לגאווה ומלחמה בהומופוביה להישאר רק לטרנד צבעוני ומקושט שנחגג בחודש יוני, לא פעם עם איזה קאפקייק צבעוני מזופת שמושלך כלאחר יד כמה שניות לאחר הביס הראשון. אירועי הגאווה הם בראש ובראשונה אירועי מחאה. מי ייתן ובמציאות אוטופית אפילו לא נצטרך לציין אותם, אבל עד ששוויון זכויות יהיה ברור מאליו – אין לנו ברירה אלא להמשיך ולהניף את הדגל בגאון, ללא מורא, אבל גם לא כמעטה כיסוי זמני.

כמו בכל שנה, לא מעט עסקים בעירנו בחרו להצטרף להנפת דגל הגאווה באמצעות מנות ספיישל בצבעי הקשת. היצירתיות הרקיעה שחקים – רטבים לנאגסט בכל צבעי הקשת, רול סושי גאה וצבעוני, עוגה מחולקת לצבעי הדגל, קוקטיילים בוהקים ושלל מבצעים. אין לנו ספק שכוונתם של בתי העסק טובה וכנה, אבל מה היא מלמדת אותנו מלבד העובדה שהעסקים יודעים להשתמש בצבעי מאכל ובקיאים בצבעי הדגל?

כן, הם באמת קוראים לזה רול ש"שואב השראה מדגל הגאווה הצבעוני". ספיישל גאווה ביאוזה. צילום: יח"צ
כן, הם באמת קוראים לזה רול ש"שואב השראה מדגל הגאווה הצבעוני". ספיישל גאווה ביאוזה. צילום: יח"צ

האם אכילת רול סושי צבעוני מקדמת זכויות להטב״ק באיזשהו אופן? אולי עוגת שכבות לפי צבעי הקשת תבטל את העברתו של ילד טרנס לבית ספר אחר? מה עם משקאות פירות צבעוניים בהנחה? זה יאפשר לזוג לסביות להינשא? התשובה לכל הדברים האלה היא כמובן שלא. ולא ולא. הלוואי שזה היה כל כך קל – ביס מרול סושי צבעוני והופס, אנחנו מדינה מתוקנת. אבל עוגה צבעונית לא תשכנע את נועם מעוז או ניסים ואטורי להפסיק ולקדם דעות הומופוביות.

הפינקוושינג (אסטרטגיה שיווקית שמטרתה לקדם מוצרים על ידי הצגתם כגיי פרינדלי) לא הומצאה אתמול, זה נכון. והיינו רוצים להאמין שבמציאות הפוליטית המדממת של היום, העסקים (שכאמור, אנחנו לא מערערים על כוונתם הטובות) ילכו צעד אחד קדימה. בעבר תליית דגל הגאווה בעסק היה אקט מהפכני בפני עצמו, אבל אנחנו כבר לא שם. וזה לא בזכות רטבים צבעוניים לנאגטס, אלא הודות לאנשים שנלחמו, כיתתו רגליים ונאבקו למען המאבק.

טארטלט גאווה בבייקרי (צילום יח"צ)
טארטלט גאווה בבייקרי (צילום יח"צ)

לכן צבעי המאכל לא יספיקו. בדיוק כמו במנות עצמן, זה משפיע אך ורק על הנראות. מחווה חסרת טעם, תרתי משמע. אם אתם באמת רוצים לקחת חלק במאבק, עסקים בעלי כוונות טובות שכמותכם, אולי כדאי שלפחות אחוז מההכנסות של הספיישלים יוקצו לאחת מהעמותות שפעילות למען זכויות הקהילה הגאה. הכסף מדבר, הצבע רק שותק, ואם לרול הצבעוני תהיה השפעה יותר משמעותית מלבד תמונה באינסטגרם, דווקא נשמח לאכול אותו.

ובכל זאת, כן ראוי לפרגן למי שהשכילו בכל זאת לדבר בעזרת הכסף, ולא רק צבעים ונצנצים –  מסעדת קאב-קם ששיתפה פעולה עם חברת האלכוהול IBBLS לכדי תפריט משקאות אביבי שחלק מהכנסותיו ייתרמו לעמותת הגג הורוד, שמספקת הלנת חירום ללהט״בק בגילאים 18-25. מסעדת A בחרה בדרך אמנותית יותר, עם אירוח של מיזם ARTIQ בתערוכה של אמנות קווירית. את התערוכה אצרה ד״ר יעל רוזין, ואת היצירות ניתן לרכוש ישירות מהאמנים וכך לתמוך בהם ישירות. או שאתם יכולים לשרוף את הכסף שלכם על קאפקייק צבעוני.