דה צ'מפיונז ליג: 14 השפים הישראלים הכי מצליחים בעולם

מישלן סופרסטאר. אסף גרניט (צילום Legacy_films)
מישלן סופרסטאר. אסף גרניט (צילום Legacy_films)

המטבח הישראלי, מה שהוא לא יהיה, עושה לנו כבוד בחו"ל כבר שנים רבות, אבל העשור האחרון הזניק כמות מרשימה של שפים מקומיים למגוון ענק של ארצות. אלו השפים הישראלים שהכי הצליחו מחוץ לישראל. כן, אייל שני כאן, אבל לא תאמינו כמה מסעדות יש לו ברחבי העולם

10 ביולי 2023

אייל שני

קונגלומרט המסעדנות של שף אייל שני והבמאי שחר סגל, שותפו לקבוצת "החבר'ה היותר טובים", משתלט על העולם – לא פחות. את הפיתות של Miznon תוכלו לנשנש בווינה, מלבורן, פריז, לונדון, ניו יורק, סינגפור, לאס וגאס ודובאי ובקרוב בברצלונה, פראג, ברלין ובירת המאנצ'יז אמסטרדם. בניו יורק פועלים גם פורט סעיד לואר מנהטן, שייפתח ממש השבוע (12.7), שמונה באיסט וילג' שנכנסה לרשימה המורחבת של מדריך מישלן הניו יורקי, North שמשלבת בין צפון אברקסס והמזנון; והסלון, שהדי הזעם של המבקר ששילם 24 דולר תמורת עגבנייה הגיעו עד תל אביב, אבל גם זכתה להערכה. מה עוד היה לנו? הסלון מיאמי, North סינגפור ודובאי, Seven North בווינה ובקרוב בפראג ולונדון, Bella בעיר הקיט הנוצצת קאן והתוספת החדשה ביותר – North בריזורט היוקרתי סיקס סנסס איביזה, חדשה מהניילונים. אה! ובלונדון יש את לילינבלום, שזוכה לביקורות מהללות. אם שכחנו משהו עמכם הסליחה, כי האימפריה הזו יכולה וצריכה לפרנס ערך בוויקיפדיה.

ניו יורק ניו יורק ווט א וונדרפול טאון. אייל שני (צילום אריאל עפרון)
ניו יורק ניו יורק ווט א וונדרפול טאון. אייל שני (צילום אריאל עפרון)

אסף גרניט

עד כמה שבישראל הוא נחשב סופר סטאר, ההישג הגדול באמת של אסף גרניט נמצא מעבר לים. או שמא נאמר הישגים, בלשון רבים. את הרשימה הארוכה והמכובדת פותחת כמובן שבור הממושלנת בפריז, ואחריה באות Coal Office היוקרתית, דה פלומאר ודה ברברי – כולן בלונדון; Tekés הצמחונית בפריז; ברטה בברלין (שלכבוד הקיץ נפתחה לארוחות צהריים) ו-Sella באי הקריבי סנט בארת'ס, המקום אליו מולטימיליונרים בורחים כשהמציאות מתישה מדי. וכמו שאנחנו מכירות את גרניט, בטח יש לו עוד כמה שפנים בינלאומיים בשרוול.

פופ אפ מחניודה ליום אחד. אסף גרניט (צילום Legacy_films)
פופ אפ מחניודה ליום אחד. אסף גרניט (צילום Legacy_films)

מאיר אדוני

היעלמותו של שף מאיר אדוני מהארץ, ראשית מהמטבח שאינו כשר ואחר כך בכלל, פערה בור בזירת הגסטרונומיה הישראלית העילית. כיום מדלג השף המוכשר בין Layla בברלין, Aniba בסינגפור ו-Sabba בפאפוס (נור בניו יורק נסגרה בקורונה, וסאמנה בקייב מושבתת בגלל המלחמה). בו"ז הוא מקים מסעדות בלונדון, דובאי ואתונה. בישראל נותר לפליטה הבר-מסעדה "מלי מלו" שרק גורם לנו להתגעגע עוד יותר לכתית והמזללה.

חיוך של מיליון דולר. מאיר אדוני (צילום: ירון בניש)
חיוך של מיליון דולר. מאיר אדוני (צילום: ירון בניש)

יותם אוטולנגי וסמי תמימי

הזירה המקומית קטנה על יותם אוטולנגי וסמי תמימי, שף ישראלי ופלסטיני שפרצו את גבולות הקולינריה הישראלית וכבשו את לונדון עוד בתחילת שנות ה-2000. כיום מחזיקים השניים בלא פחות מאשר שבע מסעדות בלונדון, כולל מסעדת השף Nopi והמסעדה הצמחונית Rovi, אך המותג Ottolenghi על סניפיו, והקייטרינג שלו הוא עדיין המצליח ביותר. ספרי בישול שכתבו אוטולנגי ותמימי נחשבים לאורים ותומים בבישול הים תיכוני, ותמימי גם חתום על ספר הבישול הפלסטיני Falastin.

שף סמי תמימי. צילום: ג'ני זארינס
שף סמי תמימי. צילום: ג'ני זארינס

מייקל סולומונוב

אם השם אינו נשמע מוכר אין סיבה להתבאס, אבל כדאי מאוד להכיר – כי מייקל סולומונוב הוא השף הישראלי המצליח ביותר בארה"ב והיחיד ממוצא ישראלי האוחז בפרסי ג'יימס בירד. הוא נולד בישראל, גדל בעיר פיטסבורג, חזר לישראל בגיל 18 והחל לעבוד במאפייה ושב לארה"ב ללמוד בישול באופן מקצועי. בשנת 2008 הוא פתח בפילדלפיה את Zahav, מסעדה ישראלית שזיכתה אותו בפרס ג'יימס בירד היוקרתי. כיום אפשר למצוא את עסקי האוכל של סולומונוב בכל רחבי ארה"ב ברשת החומוסיות דיזינגוף, פלאפל גולדי, קפה-בייקרי Kfar ורשת פדרל דונאטס.

שחף שבתאי

לאחר שעזב את SaSaZu בפראג, מתרכז שף שחף שבתאי (פופ אנד פופ) במסעדותיו בעיר שנחאי שבסין: Mess, מסעדת שף אסיאתית ופלייגראונד, מסעדת קז'ואל ובייקרי בסגנון מערבי. בקצה השני של העולם, בקזבלנקה שבמרוקו, מוביל שבתאי את אומאיה, מסעדת גריל ישראלית עם מנות מהטאבון. ועוד פרט בינלאומי: שחף שבתאי שימש כשף פרזנטור של חברת התעופה אל-על, עד שהוחלף לאחרונה באסף גרניט.

שף שחף שבתאי. צילום: יונתן בן חיים
שף שחף שבתאי. צילום: יונתן בן חיים

עינת אדמוני

כששואלים ניו יורקרים על שפים ישראלים, הם נוקבים מיד בשמה של עינת אדמוני. השפית הישראלית מבשלת בעיר הגדולה כבר יותר מ-20 שנה ומחזיקה במסעדת בלבוסטה. תחת ההגדרה "מסעדה ישראלית מודרנית השואבת השראה מהמטבח הפרסי והתימני" מציע התפריט חומוס וסחוג, קדאיף שרימפס, סלמון בציפוי פלאפל וכרובית בטחינת בוטנים ובמבה. Shuk, ספר הבישול שכתבה אדמוני (יחד עם המו"לית ז'אנה גור), תואר על ידי אשת הטלוויזיה והקולינריה גייל סימונס כ"ישיר, מעמיק ומתפוצץ מצבע וטעמים".

יוסי חדד

המלך הישראלי הבלתי מעורער ברומניה הוא שף יוסי חדד. כמה מלך? עד לרמת שופט בריאליטי הבישול מאסטר שף הרומני. ברשימת המסעדות שלו תמצאו את Mace בהשראה מרוקאית ("נקודת מפגש בין מסע גסטרונומי וחוויה תרבותית מזרח תיכונית"), הבראסרי Caju ומסעדת הפיין דיינינג Joseph (סגורה כרגע ותיפתח בקונספט חדש). ממליגה תאכלו במקום אחר.

שרית פקר ואיתמר סרולוביץ'

השפים שרית פקר ואיתמר סטרולוביץ' נפגשו ברשת ג'ויה האיטלקייה בארץ ועברו ללונדון לעבוד במסעדות של יותם אוטולנגי. מאז עברו מים רבים בתמזה והקריירה של בני הזוג נסקה. כיום הם בשלושה מוסדות אוכל נחשבים – מסעדת הפיין דיינינג Honey & Co שממנה הכל התחיל, מעדניית Honey & Spice והגריל האוס Honey & Smoke, ובארבעה ספרי בישול ואפייה בין המזרח התיכון ללבנט.

גל בן משה

ארבע שנים ברציפות זוכה Prism הברלינאית בכוכב מישלן, הישג שכולו שייך לשף גל בן משה ולאשתו ושותפתו, ג׳קלין (ג׳קי) לורנץ, האמונה גם על נושא היין במסעדה. מזה כשנה מג'נגל בן משה בין פריזם לפאסטל בתל אביב, בה הוא מגיש את הגרסה שלו למטבח מקומי בניחוח, ובכן, מישלן.

שף גל בן משה, פאסטל (צילום בן פוקס)
שף גל בן משה, פאסטל (צילום בן פוקס)

אלון שעיה

בגיל ארבע היגר הילד אלון שעיה עם משפחתו מבת ים לארה"ב. שניים-שלושה עשורים אחר כך, בשנת 2016, זכתה המסעדה שלו Shaya בפרס ג'יימס בירד כמסעדה החדשה הטובה ביותר בארה"ב. כיום הוא כבר אינו חלק מהמסעדה הנושאת את שמו, אך שעיה עדיין חי ובועט ומחזיק ב-Saba ו-Miss River בניו אורלינס ו-Safta בדנוור. את הסגנון אתם יכולים לדמיין לבד, מבאבא גנוש ומוחמארה ועד עוף באריסה.

אורי שפט

כשבעלי מאפיית לחמים האהובה פתח בניו יורק דוכן עוגות בבקה וחלות, ניו יורק כולה השתגעה והתמכרה לפחמימות. כיום שפט כבר אינו חלק מפעילות Breads Bakery, ואת המאפים ועוגות השמרים הנפלאות אפשר למצוא קצת צפונה משם בבוסטון, בסניפי מאפיית Bakey.

אורי שפט (צילום דניאל לילה)
אורי שפט (צילום דניאל לילה)