השכונות הבאות שלכם: לאן תעברו לגור במהלך העשור הקרוב?

כן, גם זאת תל אביב. מבט ממערב על קריית שלום (מימין) ושכונת עזרא במרחק (משמאל) // (צילום: שאטרסטוק)
כן, גם זאת תל אביב. מבט ממערב על קריית שלום (מימין) ושכונת עזרא במרחק (משמאל) // (צילום: שאטרסטוק)

תשכחו מיד אליהו, תשכחו גם מנווה שאנן, שפירא וצפון יפו. את כל אלה הג'נטריפיקציה כבר לקחה ומחירי השכירויות יזנקו בהתאם. דיברנו עם נדל"ניסטים ובחרנו לכם חמש שכונות שבהן עדיין תוכלו למצוא בעתיד הקרוב דירות להשכיר שישאירו אתכם בעיר

>> טיים אאוט סופ"ש // גיליון 899: משבר הדיור שלנו

משבר השכירות בתל אביב הוא הסוגיה הבוערת ביותר בחיים העירוניים של העת הזאת, ואלפים רבים נדחקים מדירותיהם ושכונותיהם אל פאתי העיר בחיפוש אחר דירות להשכיר שאינן בולעות חצי מהמשכורת, ודוחקים משם בתורם את האוכלוסיה הוותיקה שנאלצת גם היא להגר אל מעגלים חיצוניים יותר של פרברי תל אביב או אפילו – השם ירחם ויעזור – מחוץ לגוש דן. הזינוק הנוכחי במחירי השכירות בעיר, כולל עדויות קשות ומצמררות על הקפצת שכר הדירה ב-20 אחוז ויותר, מייצר גל עזיבת דירות באזורי הביקוש והעוזבים מגלים שבינתיים גם שכונות מרוחקות או קשות כמו יד אליהו, המשתלה, שפירא, יפו א' ונווה שאנן הפכו בינתיים לאזורי ביקוש, מה שמוביל למעשי ייאוש כמו חיפוש דירה ברמת גן ובגבעתיים.

מה עושים? אתם יודעים בדיוק מה. יוצאים כמו דורות של תל אביבים לפניכם להפריח את השממה בשכונות מרוחקות עוד יותר. אין טריק אחר. השאלה הגדולה היא על איזו שכונה להמר, איזו מהן תפרח ואיזו מהן תשאר בפריפריה החברתית-כלכלית, מי תהיה היד אליהו הבאה ומי תישאר שכונת התקווה (מועמדת מובילה: שכונת התקווה). במשחק הכיסאות המוזיקליים העירוני האכזרי הזה, מי שלא יתפוס לעצמו מקום נוח עכשיו עשוי למצוא את עצמו בגלות אורבנית אחר כך. אנחנו שומרים כאן על טון משועשע וסרקסטי, אך המציאות העגומה בשטח היא שכולנו נרמסים בידי בועת נדל"ן אלימה, חזירית ואגרסיבית וצריכים להילחם על הבית בלי שום נשק וכוח בידיים. שיהיה לנו בהצלחה.

אין לאן ללכת? חזית בניין מוזנחת בדרום תל אביב (צילום: שאטרסטוק)
אין לאן ללכת? חזית בניין מוזנחת בדרום תל אביב (צילום: שאטרסטוק)

 שכונת המפלט האחרון: נווה עופר

רגע לפני שתל אביב הופכת לחולון, מעט צפונית-מזרחית לקריית שלום, ממוקמת לה התקווה הגדולה החדשה של המבקשים לשרוד בעיר גם אחרי גיל 25. אלפי יחידות דיור חדשות עתידות לצוץ בנווה עופר בשנים הקרובות בשלל פרויקטי בינוי-פינוי או תמ"א ווטאבר, ביניהן גם דירות לא מעטות בשכירות מוגנת הישר מהקבלן ודיור בר השגה באופן כללי. פינוי הצפוי של בית המעצר אבו כביר יאפשר לשכונה לגדול ולהתפתח. הקרבה ליפו ולרכבת הקלה, והדירות הגדולות יחסית במחירים סבירים יחסית, ימשכו לשכונה משפחות תל אביביות צעירות שנאחזות בעיר בציפורניהן, והן בתמורה יקימו בה בתי קפה ומכוני פילאטיס. על פי נתוני מדלן, המחיר הממוצע לדירה שכורה בנווה עופר הוא 4,500 שקל, לכ-66 אחוז מתושביה אין תעודת בגרות, 65 אחוז מתושביה אוחזים בבעלות על בתיהם והמפלגה הפופולרית בשכונה בבחירות האחרונות הייתה הליכוד עם 37 אחוז מהקולות.

TLV Living או Leaving TLV?

כאן בונים את העתיד שלכם. נווה עופר (צילום: יחסי ציבור)
כאן בונים את העתיד שלכם. נווה עופר (צילום: יחסי ציבור)

>> כך תוכלו לפעול נגד בעלי דירות לא הוגנים
>> מלכוד 22 ומעלה: כלוב הזהב של ההורים התל אביבים
>> עוזבים את העיר: ת"א בועטת אותנו החוצה. איש לא מזיל דמעה

שכונת השפירא הבאה: קריית שלום

היתרונות של קריית שלום ברורים: היא קרובה לשכונת שפירא ולפלורנטין, יש לה קאנטרי מהמם והיא ירוקה להפליא, היא שקטה ונעימה כמו שכונות ספורות מאוד בתל אביב, מתאפיינת בבנייה נמוכה של רביעיות ודירות קטנות יחסית, והיא גם קרובה לצירי תנועה מרכזיים. כאלף יחידות דיור צפויות להתווסף לשכונה בשנים הקרובות ולשנות את אופייה, ושכר הדירה הממוצע בה כבר עומד על 6,500 שקל לחודש. כחלק מתוכנית הפיתוח שלה יהרסו השיכונים המוזנחים הגובלים באיילון ובמקומם ייבנו בתי דירות ומגדל בן 31 קומות במתחם מגרש הכדורגל הישן של השכונה בצומת קיבוץ גלויות. בשלב זה חסרונה המרכזי של השכונה הוא התחבורה הציבורית הלא מספיק נוחה והרכב סוציו-אקונומי קשוח (66 אחוז ללא תעודת בגרות, 23 אחוזי אבטלה, 38 אחוז מצביעי ליכוד).

שכונת קריית שלום (צילום: יולי גורודינסקי)
שכונת קריית שלום (צילום: יולי גורודינסקי)

>> הדירה הגרועה שלי: פרייארים לא מתים בעירנו היקרה
>> הדירה הגרועה שלי: איך מצאתי את עצמי עם שותפה בת 65
>> הדירה הגרועה שלי: הבית הרדוף הראשון עם רהיטים מאיקאה

שכונת המזרח מתעורר: כפר שלם

הרבה שברונות לב ידעה שכונת כפר שלם לאורך השנים והרבה אלימות ממסדית וחוסר צדק הופנו כלפי תושביה. בחודש ינואר הושלמו הפינויים האחרונים בשכונה לטובת הקו הסגול של הרכבת הקלה, וברור שעם השלמת עבודות הרק"ל והפעלתו שך הקו תשתנה השכונה מקצה לקצה ותהפוך קרובה ונגישה למרכז העיר. פרויקטי בנייה רבים מתוכננים בשכונה בשנים הבאות, ביניהם גם פרויקטים של שכירות מוגנת הישר מהקבלן, ויגדילו משמעותית את האטרקטיביות של השכונה למשפחות צעירות ולרווקים שמאסו בדירות המתפוררות של פלורנטין ושפירא. מחיר השכירות הממוצע בשכונה הוא כעת 5,500 שקל לחודש, מצבה הסוציו-אקונומי טוב מעט מאשר בשכונות דרום תל אביב. גם כאן המפלגה המנצחת בבחירות היא הליכוד עם 36 אחוז מהקולות. תתרגלו לזה.

מחוץ לבתים מפונים בכפר שלם  השכונה הבאה של מזרח העיר?
מחוץ לבתים מפונים בכפר שלם  השכונה הבאה של מזרח העיר?

שכונת הכן-זאת-עדיין-תל-אביב: יפו ד'

יפו ד' היא כרגע השכונה הזולה ביותר בתל אביב ככל הנראה, עם ממוצע שכ"ד של 4,000 שקל לחודש. היא גם השכונה המרוחקת ביותר בתל אביב, כשמצדה האחד צומת וולפסון ומצדה השני גבול בת ים ורובה הגדול שיכונים ישנים במצב תחזוקתי ירוד, אך הרכבת הקלה שתעבור בה החל מחודש נובמבר הקרוב הולכת לשנות את מעמדה באופן דרמטי, ומאות יחידות דיור חדשות כבר אושרו בה בפרויקטי פינוי-בינוי של בנייני רכבת ישנים. בית קפה ראשון כבר נפתח בשכונה בקיץ שעבר במרכז הקהילתי הנהדר אניס והג'נטריפיקציה נראית בלתי נמנעת עם הזינוק הצפוי באטרקטיביות של יפו. והמפלגה הפופולרית ביותר? כן, גם כאן זו הליכוד, תתמודדו יא חמוצים.

>>הדירה הטובה שלי: הסאבלט החלומי שלגמרי היה מעל לתקציב שלי

בקרוב שכונה טרנדית? מתחם קהילת קנדה ביפו ד' (הדמייה: יחסי ציבור/מקס לויט)
בקרוב שכונה טרנדית? מתחם קהילת קנדה ביפו ד' (הדמייה: יחסי ציבור/מקס לויט)

השכונה החדשה לגמרי: עזרא והארגזים

שכונות עזרא והארגזים היו עד לא מזמן שתיים מהשכונות הקשות ביותר של תל אביב, עם 88 אחוז מהאוכלוסיה ללא תעודת בגרות ו-32 אחוז מובטלי ומחפשי עבודה. כל זה הולך ומשתנה, כולל ניסיון של עיריית תל אביב-יפו למתג אותן מחדש עם שם חדש לשכונה (מה קורה עם זה, באמת?). יותר מאלפיים יחידות דיור חדשות עתידות להיבנות בשכונה, בעיקר בחלקים הסמוכים לפארק בגין ולפארק אריאל שרון, ולהפוך אותה לאלטרנטיבה רצינית עבור משפחות צעירות, זוגות ורווקים, ושכר הדירה כבר מאמיר בה בתגובה לממוצע מדהים של 6,500 שקל בחודש. היתרון הגדול שלה הוא סמיכותה לשכונת התקווה על מסעדותיה והשוק המצוין שלה, ועל הריחוק ממרכז העיר יפצה יום אחד הקו הסגול במרחק דקות הליכה ספורות ממנה.

יום אחד בני, אף אחד לא יזכור מה היה כאן פעם. פרויקט פארק TLV בשכונת עזרא (הדמייה: 3DVisions)
יום אחד בני, אף אחד לא יזכור מה היה כאן פעם. פרויקט פארק TLV בשכונת עזרא (הדמייה: 3DVisions)

>> לקראת משבר: תשכחו מתל אביב שהיכרתם. תגידו שלום לתל אביב החדשה
>> משבר השכירות: איך להתמודד עם בעלי דירות מתעמרים ואיזה חוקים לצדכם?