פלורנטין היא גם וגם וגם. יש דברים שהג'נטריפיקציה עוד לא מחקה

מתוך מפת פלורנטין המאויירת (צילום: באדיבות ת"א תרבות המחוגה)
מתוך מפת פלורנטין המאויירת (צילום: באדיבות ת"א תרבות המחוגה)

התרבות בפלורנטין היא גם וגם. יש בה מקום לישן וחדש, גבוה ונמוך, מיינסטרים ושוליים, וכל אלה מתערבבים זה בזה אבל חיים יחד. את כל זה ניסינו להכניס למפה, כדי לסמן רגע בזמן שפלורנטין מכילה את כל אלה // נמרוד סמוראי לוי, מיוצרי מפת פלורנטין המאוירת, שם את השכונה על המפה

לא ייאמן שעברו רק שנתיים מאז שהחלו להפתח תאי התרבות של עיריית תל אביב-יפו, שנכנסו בקלות למחזור החיים של כל הקהילה היוצרת בעיר ושל הקהל הרחב שמתעניין בתרבות ובאמנות. תא תרבות המחוגה הוא מרכז לאמנים ולתרבות עצמאית שיושב בקצה של פלורנטין, ומציע מרחב למידה ויצירה, חדר פרינט, תחנת רדיו, סדנאות ואירועים לקהל הרחב – ועכשיו גם מפה. 

>> מסביוני ויטל ועד תדר טאון: גם אנחנו מיפינו את פלורנטין
>> ונחיה כמו גדולים: 15 ברים שחובה להכיר בפלורנטין

בחודשים האחרונים עבדנו, נטע נחתומי, אסף ארד, אמרי גפן ואני על מפה של פלורנטין, בניצוחו של עומר שיזף. אחרי הליכות בין מזגנים מטפטפים, סטודיואים ליוגה, נגריות וחנויות חיות, החלטנו למפות את פלורנטין כמו שהיא – מלוכלכת, שבורה, אבל גם מפתיעה ומעניינת. ניסינו ליצור מפה שתהיה שימושית ותאפשר סיור עצמאי בין מוקדי תרבות שונים בפלורנטין, אבל גם ללכוד את האווירה שלה. 

נשבעים שהיא גם שימושית. מתוך מפת פלורנטין המאויירת (צילום: באדיבות ת"א תרבות המחוגה)
נשבעים שהיא גם שימושית. מתוך מפת פלורנטין המאויירת (צילום: באדיבות ת"א תרבות המחוגה)

פלורנטין היא בעיקר שכונה של עסקים (ואנחנו מפרגנים ל"טיים אאוט" עם ההמלצות לברים), אז ניסינו לחשוב מה עוד קורה פה שהופך את השכונה הזאת למה שהיא. ניסינו לתת מקום למה שקורה ברחוב, לדברים שמי שמסתובב פה אולי מכיר אבל אף פעם לא מתעכב עליהם. חיפשנו את היופי גם בכספומטים, במכבסות ובכסאות המתקפלים. 

פלורנטין מלאה בשכבות תרבותיות: היא הוקמה לפני קום המדינה כשכונה קטנה של עולים מיוון, עם בנייה נמוכה ועסקים קטנים. לאחר מכן, החלו להבנות בין הבתים מפעלים ובתי מלאכה שהפכו את השכונה לצפופה. כשרחוב הרצל היה מוצף בביוב, היה איש שהתפקיד שלו היה להעביר אנשים משתי גדותיו של הרחוב (מעניין איך לא קם לו יורש).

מה יש פה חוץ מעסקים? מתוך מפת פלורנטין המאויירת (צילום: באדיבות ת"א תרבות המחוגה)
מה יש פה חוץ מעסקים? מתוך מפת פלורנטין המאויירת (צילום: באדיבות ת"א תרבות המחוגה)

בשנות ה-80' וה-90' השכונה המוזנחת הפכה בהדרגה לאיזור בילוי וחיי לילה, ובמקביל לסמל של דירות שותפים בזכות השכירות הנמוכה והסדרה "פלורנטין". גם היום יש צעירים בפלורנטין, אבל לגור בפלורנטין זה כבר מזמן לא זול – ועדיין, כולנו גרנו או מכירים מישהו שגר פעם בקורדוברו. 

הקירות המתקלפים מוחלפים בבניה חדשה, והסטודנטים לקולנוע מוחלפים לאט-לאט בהייטקיסטים. בתי המלאכה, הסטודיואים, הגלריות והמועדונים הולכים ומתמעטים – נודדים דרומה לשכונות שהשכירות בהן אפשרית. אבל יש דברים שגם הג'נטריפיקציה לא מצליחה למחוק. בפלורנטין יש גם וגם וגם: בורקס יווני וחנויות תבלינים, מאצ׳ה לאטה, חנות מברשות בעבודת יד, בניינים לשימור, בגדי יד שניה ומפעל להדפסת תלת-מימד. 

גרנו שם פעם. מתוך מפת פלורנטין המאויירת (צילום: באדיבות ת"א תרבות המחוגה)
גרנו שם פעם. מתוך מפת פלורנטין המאויירת (צילום: באדיבות ת"א תרבות המחוגה)

את כל זה ניסינו להכניס למפה, כדי לסמן רגע בזמן שפלורנטין מכילה את כל אלה יחד – ולחגוג אותה על מה שהיא. התרבות בפלורנטין היא "גם וגם", ואולי זה הקסם שלה. יש בה מקום לישן וחדש, גבוה ונמוך, מיינסטרים ושוליים, וכל אלה מתערבבים זה בזה אבל חיים יחד. זה יכול להיראות כמו בלאגן, אבל זה פשוט נראה כמו פלורנטין. 
>> את מפת פלורנטין המאוירת אפשר למצוא במקומות שונים ברחבי השכונה ובתא תרבות המחוגה. מחר (שישי, 12.4) תתקיים ההשקה החגיגית שלה עם סיורים קצרים בעקבות המפה וסביב המחוגה. עוד פרטים כאן