פיגוע בתל אביב: הלילה שאחרי הירי

שעות אחרי הפיגוע, סצנת הבילויים והקולינריה התל אביבית המשיכה לתפקד בהילוך נמוך ובמצב רוח ירוד תוך כדי הפגנת סולידריות. כך נראה הלילה ברחוב דיזנגוף לאחר הירי שגבה את חייהם של שני קורבנות

זירת אירוע הירי ברח׳ דיזנגוף בתל אביב (צילום: גוני ריסקין)
זירת אירוע הירי ברח׳ דיזנגוף בתל אביב (צילום: גוני ריסקין)

אף על פי שהמשטרה החליטה שלא למנוע מתושבי תל אביב להמשיך בשגרת חייהם, התוצאות הקשות של אירוע הירי הורגשו היטב בליל שישי, מספר שעות לאחר אירוע הירי ברחוב דיזנגוף שגבה את חייהם של שני קורבנות ופצע שבעה.

שפים, מנהלי ברים ומסעדות מספרים על ביטולי הזמנות, אווירה מתוחה והאטה כללית. "יש קצת ביטולים", מספר השף דיוויד פרנקל ממסעדת פרונטו, "האווירה פחות שמחה מבדרך כלל". בר שירה, מבעלי מסעדת לה אוטרה ובר האימפריאל מספר גם הוא על מצב רוח ירוד במיוחד. "האווירה פחות עליזה, זה מורגש גם אצל הצוות וגם אצל האורחים. יש גם ביטולים אבל אנחנו חזקים". השף משה בדישי ממסעדת מינה טומיי ברחוב הארבעה נזכר בתקופת צוק איתן: "יש ביטולים, אנשים לא מרפים מהטלפון. אבל מנסים לעשות מהלימון לימונדה". גם על קפה איטליה שרחוקה, יחסית, ממרכז העיר עובר ערב שקט ולא אופייני. "היו ביטולים, יש עבודה אבל לא ריק. מרגישים את זה באוויר", מספרת דנה פייגנבלט מנהלת המסעדה.

[tmwdfpad]ויש גם מסעדות שמתנהלות כרגיל. "באופן מפתיע אין אצלנו ביטולים. הייתי בטוח שיהיו", טוען השף אלי שטיין ממסעדת אדורה ביסטרו. גם במסעדת טוטו הכל מתנהל בצורה שגרתית, "הכל לגמרי רגיל, עמוס אצלי" מספר השף ירון שלו. "במסעדות שלנו לא התקשרו לבטל. הכל ממש כרגיל, קצת שאלות על אבטחה", מספר השף יוסי שטרית ממסעדת קיטשן מרקט ומשייה. אורית בן-אדרת, רעייתו של השף שאול בן-אדרת ובעלת מסעדת התרנגול הכחול מתארת ערב שישי רגיל. "רציתי להישאר בבית, לא התחשק לי להגיע בגלל מה שקרה, אבל המסעדות היו מפוצצות, גם התרנגול וגם מיסט".

״בתל אביב משחקים אותה תרבותיים גם במצבים כאלה״

יום שישי בערב, שעה לפני חצות ורחוב דיזנגוף שומם. הברים באזור, שבשאר ימות השבוע הומים בבליינים שמחים – נעולים. התקהלות מסוימת מתרחשת לצדו של פאב הסימטא. את עשרות האנשים שרגילים לבלות כאן מחליפים הערב נרות זיכרון.

(צילומים: גוני ריסקין)
(צילומים: גוני ריסקין)

טימור ותומר, תל אביבים בני 18 עומדים בכניסה לסימטא ומדליקים נרות זיכרון. "עברנו כאן סתם לראות מה קורה" הם מספרים, "הנה קח נר, יש כאן מלא. אנשים פשוט באו והשאירו". כשאני שואל  אם ימשיכו מכאן לבילוי התשובה היא חד משמעית: ”למה לא אחי? הכל בסדר. תכף נחליט לאן נלך". בצמוד עומדים טוביאס וכריסטיאן, תיירים שוויצרים בני 20 שהגיעו לחופשה בתל אביב. "אנחנו ישנים במלון ממש פה מעל", מספר כריסטיאן. "הלכנו בצהריים לשוק וכשחזרנו הייתה מלא משטרה ולא יכולנו להכנס למלון". התיירים השוויצרים מעידים בעיקר על תחושה של פחד כאשר לכריסטיאן זהו הביקור הרביעי בישראל ולטוביאס הראשון. "באנו בגלל מזג האוויר אבל עכשיו גם הוא לא כל כך טוב", מוסיף כריסטיאן. "קראתי בעיתון שדאעש רוצים לעשות משהו עם ישראל אז הייתה לי תחושה מעט רעה ועכשיו זה קרה מתחת למלון שלנו, זה מוזר". הטיסה של השניים חזרה לשוויץ תוכננה מראש להערב (שבת), וחשוב להם לציין שבמידה והיו יכולים, הפיגוע לא היה מונע מהם להישאר כאן. "היינו נשארים. לא הייתה לי אותה תחושה אבל היינו נשארים", אומר כריסטיאן. הם היו רוצים לצאת לבילוי אחרון אבל נאלצים לוותר, "רצינו לצאת אבל הכל סגור כי זה ערב שבת, לא?".

זירת אירוע הירי ברח׳ דיזנגוף בתל אביב (צילום: גוני ריסקין)

בפינה הדרומית של הבר ניצב צוות חדשות 10 שסיקר כל הערב מהשטח. ממשיכים להעביר דיווחים לאולפן, חייבים להראות שהם בעניינים למרות ששום דבר לא קורה כאן כבר כמה שעות. "הציבור הישראלי צריך להבין שהשכונה הזו היא שכונה מסוכנת", אומר מיכה, מפיק חוץ בחדשות 10 שנשלח לזירת האירוע. "תמיד אנחנו אומרים שלנו זה לא יקרה, בנו זה לא פוגע אבל הנה, זה פוגע בכולם". מיכה, בעל ניסיון של שנים בסיקור אירועים מסוג זה, מודה שזה לא הופך לקל יותר עם השנים: "אתה מנסה להיות אטום, אתה לא יכול ללכת עם כל הרגשות האלו. אני עובד כמו מכונה אבל לפעמים זה מתפרץ לך. עכשיו אתה תופס אותי רגוע, אני זוכר את התקופות הקשות שהיו נהרות של דם בכל המדינה". לדעתו של מיכה יש אווירה שונה בזירת הירי, בהשוואה לזירות טרור אחרות בהן נכח בעבר. "אני מרגיש שהאנשים כאן יותר מאופקים, פחות אמוציונליים. בתל אביב משחקים אותה תרבותיים גם במצבים כאלה. פה אתה כאילו צריך להיות מאופק ולא להביע כעס".

זירת אירוע הירי ברח׳ דיזנגוף בתל אביב (צילום: גוני ריסקין)

הדמויות שפוגשים בשישי בערב במקום בו התרחש הירי מגוונות, צעירים בליינים, מבוגרים שגרים בסמוך, תיירים שנקלעו למקום וסקרנים שהגיעו לצלם. שלוש בחורות עומדות בצד ומביטות בגל עד המאולתר שיצרו במקום. "היה לנו חשוב לבוא ולהביע הזדהות. זה מקום שאנחנו יושבות בו הרבה. הכרנו את הבחור שעבד כאן ונהרג", הן מסכמות ומדליקות נר. דרומה יותר על דיזנגוף הצינה והרוטינה, שניים מהברים החזקים באזור סגורים, סולידריות בחיי הלילה. בבית הקפה סגפרדו, שבדרך כלל מלא בשעות האלו, כל הכסאות ריקים פרט לשניים עליהם יושבות עמית ונריה, בנות 18 מכפר סבא. הן הגיעו לתל אביב כדי לצאת עם חברים אבל ברגע האחרון שינו את התוכניות. "הרגשנו שזה לא מתאים אז הערב אנחנו כאן. זה הגיל למסיבות אבל לא יקרה כלום אם ערב אחד יהיה רגוע".

– עברתן ליד מקום הירי?

"נסענו ליד אבל לא רצינו לעצור, עדיף לא להיות שם. פיגועים קורים בכל הארץ אז היה ברור שיגיע גם לכאן", הן מסכמות.

"בשישי תמיד מלא פה לגמרי. הגעתי לא מזמן והיה פשוט ריק", מספרת המלצרית במקום. "זה הגל הראשון והשעה כבר כמעט 1 בלילה. זה אף פעם לא ככה".

״כנראה רוצים לעשות פאניקה במדינה״

מבט אל עבר הרחוב מציג תמונה של גשם, אורות עמומים ומעט מאוד מכוניות. בניגוד גמור לעסקים האחרים באיזור, בר הקונסיירז׳, שממוקם ממש בסמוך לכיכר, מלא לחלוטין. "חייבים להמשיך בשגרה, אין ברירה", מסבירה דנה, בחורה בשנות העשרים המוקדמות לחיה שעומדת בכניסה למקום.

אסף זמיר, סגן ראש עיריית תל אביב ֿיפו, יממה לאחר הירי:
https://www.facebook.com/asaf.zamir.16/posts/10154439140693332

השעה כבר כמעט אחת וחצי בלילה ועשרות הסקרנים שעמדו מחוץ לסימטא הלכו לישון. רק שני גברים ואישה נמצאים במקום ומספרים שהיו כאן בצהריים בזמן הירי. " יש חדשות? תפסו את המחבל?" שואל אחד הגברים. "לא. אומרים שיש קשר לנהג מונית שנרצח. כנראה רוצים לעשות פאניקה במדינה". עונה לו חברו. "הוא תפס מונית כדי לברוח ורצח את הנהג. איזה נהג מונית ירצחו אותו בשתיים וחצי בצהריים?". האישה שבחבורה מספרת על מראות שכבר ראתה בעבר. "כמה אמבולנסים ומשטרות היו במקום. זה הזכיר לי את הפיגוע בקו 5. לי יש תחושה שזה משהו שקשור לכנופיות, זה לא לאומי. אולי זה קשור להומואים?".

זירת אירוע הירי ברח׳ דיזנגוף בתל אביב (צילום: גוני ריסקין)

מאיר, נהג מונית שעובד שנים רבות בעיר מתלונן שהלילה העסקים חורקים. "יש הרבה פחות עבודה. כמה מקומות ברוטשילד עובדים אבל לא כמו תמיד. זו לא השגרה של ימי שישי וזה היה ברור. מאותו רגע שהוא ירה זה היה ברור". בהמשך הנסיעה הוא מתלונן על היחס שתל אביב מקבלת מחלק מנבחרי הציבור "אחד הח"כים הערבים אמר שהוא מגנה את ההרג של חפים מפשע. אתה מבין? כל הזמן הזה הוא לא אמר כלום ובתל אביב הוא מחליט לגנות רצח של חפים מפשע".

תל אביב הלכה בסוף השבוע הזה לישון מוקדם מהרגיל. אבל אל דאגה, תכף היא תתעורר עם אנרגיות חדשות.