ראש בראש: מוזיאון תל אביב או מוזיאון ארץ ישראל?

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

מוזיאון תל אביב הוא האלוף הותיק, תחנת החובה, הבית של חובבי האמנות. אבל בשנים האחרונות הקולגה הותיק מצפון העיר, מוזיאון ארץ ישראל (אנחנו לא נקרא לו מוז"א. אל תנסו אותנו אפילו) הפך למתחרה ראוי. מי לוקח?

4 באוגוסט 2022

בתל אביב פועלים שני מוזיאונים גדולים. זו העובדה. בעצם מדובר בשניים מתוך שלושת המוזיאונים הגדולים היחידים בארץ (יחד עם מוזיאון ישראל בירושלים). כל השאר כבר נכנסים לקטגוריית הבינוניים ומטה (מבחינת גודל). נכון, מוזיאון תל אביב ומוזיאון ארץ ישראל (ימות העולם ואני לא קוראת לו מוז"א) לא תמיד משחקים על אותו הטיקט, אבל בשנים האחרונות, בעיקר עם השינויים שעובר מוזיאון א"י, הם הפכו לברי השוואה. ולשם כך התכנסנו.

מוזיאון ארץ ישראל

מיקום: רמת אביב הצפונית והמנומנמת, בצומת שמול סמינר הקיבוצים, בסמוך לפלנטריום. בהחלט יעד שצריך להגיע אליו במיוחד, כי אין לכם מה להסתובב באזור מעבר לזה.
היסטוריה: המוזיאון נפתח לקהל בשנת 1958, סמוך לאתר הארכיאולוגי תל קסילה, על בסיס עזבונו של התעשיין ולטר מוזס שאסף ממצאים אומנותיים וארכאולוגיים מהתרבות הארצישראלית הקדומה והחדשה. בראשיתו נקרא "מוזיאון הארץ" ובמהלך שנות ה-80 הוחלף ע"י המנכ"ל דאז, רחבעם זאבי (כן כן, אותו רחבעם זאבי) ל"מוזיאון ארץ ישראל". בשנת 2016 עבר מיתוג מחדש כ"מוז"א", כנראה כדי למנוע, בין השאר, את הבלבול הנפוץ עם מוזיאון ישראל בירושלים.

חצי טבע, חצי אמנות. מתוך תערוכת "אמנות מכשפת" במוזיאון ארץ ישראל
חצי טבע, חצי אמנות. מתוך תערוכת "אמנות מכשפת" במוזיאון ארץ ישראל

דגש על: במקור הוקם המוזיאון ככזה שמשלב ארכיאולוגיה, תרבות ופולקלור של ארץ ישראל. יש בו תצוגת קבע היסטורית מקיפה שנחלקת לביתנים – מביתן קרמיקה ועד ביתן בולאות (בחיי), ואפשר להעביר בו יופי של ביקור דידקטי. אבל – בשנים האחרונות (וקצת יותר מזה) משלב המוזיאון באופן שוטף גם תערוכות של אמנות ועיצוב עכשוויים – מהביאנלה הראשונה לאומנויות ועיצוב שהוצגה בשנת 2020 ועד תערוכות כמו תערוכת צילומי העיתונות World Press Photo. תערוכות יחיד לא תמצאו שם כמעט אף פעם, רוב התערוכות בנויות באופן תמטי סביב נושא מסוים ולרוב הן גם מקיפות במיוחד, שנעות על הציר בין אמנות לקראפט מסורתי.

ראש בראש, סיבוב ראשון:
מי המסעדה הכי טובה בעיר, ג'ורג' וג'ון או OCD?
מה הפארק הכי טוב בעיר, המסילה או קרית ספר?
איזה שוק הכי טוב בעיר, הכרמל או לוינסקי?
מה החומוס הכי טוב בעיר, אבו חסן או אל קלחה?

אווירה: כשטיול בקיבוץ פוגש את ה-Tate Britain.
היילייטס נוכחיים: הדוקומנטה – תערוכת צילום עכשווי שווה מאוד מארצות אגן הים התיכון, שמשתלטת על כמה וכמה מחללי המוזיאון, והתערוכה החדשה "אמנות מכושפת" שעוסקת בפולחן וטקסיות ברחבי העולם.
מחיר כניסה: 52 ש"ח (42 ש"ח לתושבי תל אביב, 35 ש"ח לסטודנטים)
שורה תחתונה: חצי אמנות חצי טיול בטבע.

עדיין קצת משפחתי. "חיות ליל קיץ" במוזיאון ארץ ישראל. עבודות של ארל'ה בן אריה
עדיין קצת משפחתי. "חיות ליל קיץ" במוזיאון ארץ ישראל. עבודות של ארל'ה בן אריה

מוזיאון תל אביב לאמנות

מיקום: מרכז העיר, או הכי מרכז העיר שמוזיאון יכול להיות בו. שדרות שאול המלך, בסמוך לתיאטרון הקאמרי, על הנתיב שבין אבן גבירול לעזריאלי.
היסטוריה: נפתח לראשונה בשנת 1932 בבית דיזינגוף בשדרות רוטשילד שהיה אז, כשמו, עדיין – ביתו של מאיר דיזינגוף, בו התקיימה ב-1948 הכרזת העצמאות. בשנת 1959 עברה פעילותו למה שמוכר היום כביתן הלנה רובינשטיין בשדרות תרס"ט – ועדיין פועל תחת המוזיאון (כעת בשיפוצים). ב-1971 עבר למשכנו הנוכחי ובשנת 2011 הושק מה שמכונה "האגף החדש" שלו שהרחיב את גודלו באופן משמעותי.
דגש על: אמנות עכשווית מישראל ומהעולם. בשנים האחרונות יש ניסיון משמעותי להביא סטארים בינלאומיים כמו ג'ף קונס, לואיז בורזו'אה, ועוד אחת איך קוראים לה, קוסאמה. אבל לצידם דוגל המוזיאון בהצגה של אמנות ישראלית, מקיים הרבה תערוכות פרס כולל תערוכות יחיד לאמנים ישראליים בתחילת דרכם (היחסית), תערוכות אוסף של אמנות ישראלית שעשויות לעילא, תערוכות תמטיות, פרפורמנס, וידיאו ועכשיו גם המילה הזאת שאתם אוהבים – NFT.

אולי עכשיו נצליח להבין מה זה. תערוכת ה-NFT במוזיאון (צילום באדיבות מוזיאון תל אביב לאמנות)
אולי עכשיו נצליח להבין מה זה. תערוכת ה-NFT במוזיאון (צילום באדיבות מוזיאון תל אביב לאמנות)

אווירה: ה-MoMa גרסת הלבנט.
היילייטס נוכחיים: שתי תערוכות של אמנים בינלאומיים סופר מעניינים למרות שאינם קוסאמה – אנט מסאז'ה הצרפתיה ואורס פישר השוויצרי; וגם תערוכות יחיד של אמנים.ות ישראליים לא פחות – שירה זלוור, מעיין אליקים, אפרת חכימי, שי איגנץ ועוד.
מחיר כניסה: 45 ש"ח (40 שקלים לתושבי תל אביב, סטודנטים וכו').
שורה תחתונה: תחנת חובה לחובבי אמנות וגם לאלה שלא.

ראש בראש, סיבוב שני:
איזה המבורגר הכי טוב בעיר, אמריקה, פאט קאו או ויטרינה?
מי הפיצה הטובה בעיר, לילה או לה טיגרה?
איפה עדיף להשתכר, הנילוס או הפיקוק?
לאן תעזבו את תל אביב, גבעתיים או רמת גן?
איפה כדאי לראות סרט, רב חן דיזנגוף או קולנוע לב?

המנצח

מוזיאון תל אביב. בעיקר בתקופה בה מזגן הוא מצרך כה הכרחי.

עדיין האלוף. מוזיאון תל אביב לאמנות (צילום: שאטרסטוק)
עדיין האלוף. מוזיאון תל אביב לאמנות (צילום: שאטרסטוק)