נפרדים מתשע"ז: הפתיחות החשובות, הסגירות העצובות

מצד אחד, קאב קם נפתחה סוף סוף, בינו הגיע ללב תל אביב ואהרוני ורושפלד חזרו למטבח. מצד שני, נפרדנו מכתית ורפאל ובכך חתמנו את עידן מסעדות העילית של העיר. אלו שבאו ואלו שהלכו: סיכום שנה קולינרי

כתית. צילום: דן פרץ
כתית. צילום: דן פרץ
20 בספטמבר 2017

ברוכות הבאות: המצטרפות 

קאב קם

הבר התאילנדי הסקסי של יריב מללי (בית תאילנדי) עורר פן קולינרי שהיה רדום עד כה בחיי הלילה בעיר, ועל הדרך יצר מגיפת מנות מיאנג קאם מגולגלות בעלה.
קאב קם

קאב קם, האח הצעיר והבועט של בית תאילנדי. צילום: נמרוד סונדרס
קאב קם, האח הצעיר והבועט של בית תאילנדי. צילום: נמרוד סונדרס

המגמות הקולינריות הבולטות של תשע"ז

יא-פאן

  1. הביסטרו היפני של יובל בן נריה (טאיזו) העניק לתל אביבים חלון הצצה חדש לגמרי למטבח היפני העדכני ויצר תורי ממתינים ברחוב נחמני.

יא-פאן

מדויקת ויצירתית. צלחת סשימי ביא פאן. צילום: יפית שמחה
מדויקת ויצירתית. צלחת סשימי ביא פאן. צילום: יפית שמחה
  1. ג'ונתן פוד קלאב

המסעדה שמסמנת את שובו של יונתן רושפלד למטבח העילי, ועוד היישר לחלל של הרברט סמואל. מסתבר שרושפלד לא איבד את המגע.
ג'ונתן פוד קלאב

ג'ונתן פוד קאלב. צילום: איליה מלניקוב
ג'ונתן פוד קאלב. צילום: איליה מלניקוב

בינו

ד"ר שקשוקה, המוכר גם כבינו גבסו, הביא איתו את השקשוקות והשווארמות הגאוניות משוק הפשפשים אל שדרות רוטשילד. התל אביבים הגיבו בהתמסרות.
בינו

חלקי פנים ושווארמה בפיתה. בינו. צילום: אנטולי מיכאלו
חלקי פנים ושווארמה בפיתה. בינו. צילום: אנטולי מיכאלו
  1. ק-פה האנוי

  2. הסניף של רשת המסעדות הצרפתית הביא את הבו בון לכיכר רבין, בתרגום לתל אביבית של השפית המוכשרת נופר זוהר. ההידור הצרפתי הפומפוזי המם את הנייטיבס שאנחנו.  

ק-פה האנוי

ק־פה האנוי. הביאו את הבו בון לכיכר רבין. צילום: נמרוד סונדרס
ק־פה האנוי. הביאו את הבו בון לכיכר רבין. צילום: נמרוד סונדרס
  1. יריחו

  2. השפים תומר אגאי מסנטה קתרינה, ועידן פרץ לשעבר פופינה, מפגישים בין מטבח ערבי חלבי (סורי)-מקומי לבישול עילי בשוק היווני ביפו. סגנון הבישול מתהדק בהדרגה, והאווירה הקלילה בהחלט מזכירה נווה מדבר.

יריחו

יריחו. סגנון הבישול מתהדק בהדרגה. צילום: אנטולי מיכאלו
יריחו. סגנון הבישול מתהדק בהדרגה. צילום: אנטולי מיכאלו

יבנה

בר קולינרי שנפתח על חורבות אוויטה ובו השף גיא בן הרוש, מתלמידי אייל שני, מחמיא באופן מרשים לחומרי הגלם המקומיים. מסוג המקומות שכל פודי חייב לסמן לעצמו להגיע ולאכול בהם.
יבנה

יבנה: פודי, אתה חייב את זה לעצמך. צילום: נמרוד סונדרס
יבנה: פודי, אתה חייב את זה לעצמך. צילום: נמרוד סונדרס
  1. הירו ראמן

  2. אהרוני חוזר למטבח מסעדה אחרי היעדרות רבת שנים, בשביל קולקציה של מרקי ראמן ולקט להיטים אסייתיים. נקל על אסטרטגיית קבלת ההחלטות שלכם, הראמן חזיר הכי טעים.  
  3. הירו ראמן
  4. אהרוני חזר, וזה טעים. ראמן של הירו. צילום: חיים יוסף
    אהרוני חזר, וזה טעים. ראמן של הירו. צילום: חיים יוסף
  5. באנה

  6. מטבח מבוסס צמחים של צמד השפים חנוך שכטר ודן ארואץ, בוגרי מערכת החינוך הקולינרית של אייל שני, ותחת כנפי המסעדנית דנה ירזין. מסתבר שעד היום ירקות לא זכו לקבל כזה יחס אישי.

באנה

באנה: טבעוני אבל מושחת. צילום: אנטולי מיכאלו
באנה: טבעוני אבל מושחת. צילום: אנטולי מיכאלו

 אוקינוואה לבונטין

  1. אנשי המסעדה היפנית המעונבת אוקינאווה מנווה צדק, פתחו מסעדת אחות צעירה והוללת בהשראת רובע שיבויה טוקיו.  התוצאה היא מחירים נוחים לסושי איכותי יחסית.

אוקינאווה לבונטין

גם סושי. אוקינאווה לבונטין. צילום: אפיק גבאי
גם סושי. אוקינאווה לבונטין. צילום: אפיק גבאי

50 סרטים ליום כיפור

50 סדרות ליום כיפור 

להתראות: ההולכות

כתית

מסעדת הפיין דיינינג של מאיר אדוני, שהתחילה את דרכה ב-2001 בכפר רות, סגרה את שעריה בדצמבר 2016 בנחלת בנימין, שם שכנה בצד אחותה הפחות פורמלית, המזללה, שנסגרה אף היא.
אדוני הביא את טכניקות המטבח המולקולרי ללב המיינסטרים ויצר מנות איקוניות רבות.

כתית. הביאה את המטבח המולקולרי ללב המיינסטרים. צילום: דן פרץ
כתית. הביאה את המטבח המולקולרי ללב המיינסטרים. צילום: דן פרץ

רפאל

מסעדת רפאל של רפי כהן שהתחילה את דרכה באוקטובר 2001, מיצבה את כהן הצעיר שהגיע ממסעדת לה רז'אנס הירושלמית כילד הפלא של המטבח הישראלי. החדשנות של כהן התבטאה ביכולת לתת ביטוי עילי למנות מהמטבח המרוקאי של סבתו. היא נסגרה השנה בנסיבות אישיות עגומות.

פטיפורים של רפאל בימים מתוקים יותר. צילום: ירון ברנר
פטיפורים של רפאל בימים מתוקים יותר. צילום: ירון ברנר

קפה אל נור

המסעדה שנפתחה רק בתחילת 2017 על חורבות מסעדת ברטי (עוד סגירה עצובה שאנחנו עדיין מתקשים להתאושש ממנה) כמעט הגיעה לתשע"ח ואפילו התחדשה לפני חודשים ספורים בשף המוכשר רובטר קלוגר, אבל בשבוע שעבר הודיעו בעליה, הזוג זרוק, על סגירתה.

קפה אל נור. רק באה, כבר הלכה. צילום:אנטולי מיכאלו
קפה אל נור. רק באה, כבר הלכה. צילום:אנטולי מיכאלו

סרדיניה

  1. הטרטוריה האיטלקית ביפו התחילה את דרכה ב- 2012 כשרועי סופר ניהל את המטבח של המסעדה. בקיץ 2014 המסעדה עברה לבעלותו של השף בהווה ואיש ההי-טק ברזומה, איל סבן, שראה בה הגשמת חלום. באביב 2017 סבן עייף מהמרוץ אחר החלום וסגר את המסעדה.
  2. ארנצ׳יני בסרדיניה. צילום: אנטולי מיכאלו
    ארנצ׳יני בסרדיניה. צילום: אנטולי מיכאלו
  1. טוטומה

  2. השפית משתתפת מאסטר שף, דליה אלחדף, החליטה בגיל לגיטימי לפרישה לפנסיה להקים מסעדה שתכיר את המטבחים הדרום אמריקאים לישראלים. ב- 2015 היא פתחה את טוטומה ארפה בר, ואכן הצליחה לחשוף מנות וחומרי גלם שהתל אביבים היו בתולים במפגש עמם. אלא שהמאבק ברשויות, בבירוקרטיה, ובמחסור בכוח אדם, הצליחו להתיש את אלחדף. הקיץ אלחדף סגרה את המסעדה.
  3. ארפה המבורגר בטוטומה. צילום: אנטולי מיכאלו
    ארפה המבורגר בטוטומה. צילום: אנטולי מיכאלו

הסינית האדומה

  1. מאז 1977 ישראל בויקו הפעיל את הסינית האדומה בצפון דיזנגוף כמעט בלי לערוך שום שינוי בעיצוב המסעדה, ותוך הגשה של אותו אגרול מטוגן באותו רוטב מתוק אדום זרחני. באביב 2017, פרויקט התמ"א של חיזוק המבנה הכריע את המסעדה, ובויקו נאלץ לסגור את בית האוכל הותיק.

ווינברג

נסגר בר היין של אילן ודלית בר, שהקימו את גלידריית אייסברג, וב- 2009 פתחו לצידה את הטאפס בר הקטן הזה. האילוצים שהכריעו לסגור נבעו מבעיות אישיות של הזוג. הבשורה כל כך ערערה את לקוחותיו השכונתיים של הבר, שהם הציעו לרכוש אותו ולהמשיך להפעילו בעצמם. מי שהציל את המצב היו השף אסי לוי ואחת מנשות הצוות שיר וייזר, שיחד רכשו את המקום ופתחו אותו מחדש בגרסה מעט שונה.

ויינברג. הלקוחות לקחו פיקוד. צילום: יח"צ
ויינברג. הלקוחות לקחו פיקוד. צילום: יח"צ
  1. אמיליה רומאנה

  2. הפיצרייה המבטיחה מירושלים הגיעה לתל אביב בפברואר 2016 והתמקמה באותו נקודה שבה כשלה בית העם, שהייתה פיצרייה תל אביבית מוצלחת עם המון יחסי ציבור. בלי אסטרטגיה מובהקת ואגרסיבית לשיווק, לא ברור למה אנשי אמיליה רומאנה האמינו שדווקא להם זה יצליח.
  3. פיצה מעורב של חצות באמיליה רומאנה. צילום: אנטולי מיכאלו
    פיצה מעורב של חצות באמיליה רומאנה. צילום: אנטולי מיכאלו
  1. יהלומה בנמל

  2. השפית יהלומה לוי, שיצרה באזז עצום סביב הביסטרון שלה בפאתי שווק לווינסקי, זכתה בחורף 2016 להזדמנות להוכיח את עצמה על הרחבה הענקית הפונה לים בכניסה לשוק הנמל. הסתבר שהפלאפל המצרי הגאוני ומנות שעועית הלימה, לא הספיקו כדי לרצות את לקוחות הנמל ששילמו על חניה, ורצו אוכל מפואר יותר. בחורף 2017 המסעדה נסגרה.
  3. יהלומה בנמל. ניוקי טחינה וחציל שרוף עם קלמרי. צילום נמרוד גנישר
    יהלומה בנמל. ניוקי טחינה וחציל שרוף עם קלמרי. צילום נמרוד גנישר
  1. אחוזת בית

  2. בתחילת 2017 פתחו דוד (דמבו) סדי, עידן רובין, אייל אלגבי וחנוך לונדר מסעדה תל אביבית שמבקשת להביא אוכל עילי מחומרי גלם מקומיים ובהגשה אגבית וקלילה. השפים דמבו ורובין יצרו דיאלוג קולינרי פורה, שנפל בשל העדר השקעה כבדה דיה כדי לספוג את עלויות ההקמה ומשך זמן לצבירת לקוחות. המסעדה נסגרה תוך 7 חדשים בלבד.
  3. אחוזת בית 3. צילום: יולי גורודינסקי
    אחוזת בית 3. צילום: יולי גורודינסקי
  1. לוקה ולינו

  2. טופולינו הירושלמית הייתה קונצנזוס מפליא של מבקרים ולקוחות, ולכן מה רבה הייתה השמחה כשבני הזוג יונה מוריס (שי) ששון החליטו לפתוח סמוך לנווה צדק את לוקה ולינו הסיציליאנית הנפלאה שלהם. המסעדה הפכה תוך זמן קצר לאהובת הקהל, ואף הפתיעה את מערכת טיים אאוט, כשנטעמה שם הפיצה הטובה בעיר. המסעדה נסגרה בחודש יולי ללא הודעה מוקדמת וללא כל הסבר.   
  3. לוקה ולינו. צילום: אתיאל ציון
    לוקה ולינו. צילום: אתיאל ציון

בינדלה

המסעדה האיטלקית של המשפחה השוויצרית נפתחה בתל אביב על ידי בנם, כריס בינדלה, ובתחילת הדרך חלש על המטבח שלה השף רועי סופר. לפני שלוש שנים קיבל על עצמו השף יורם ניצן (ממסעדת מול ים האגדית) את הפיקוד על מטבח, אולם במרץ המסעדה נסגרה בעקבות סכסוך עם בעל הנכס.

קרפצ׳ו תמנון בבינדלה. זה היה טעים. צילום: דניאל לילה
קרפצ׳ו תמנון בבינדלה. זה היה טעים. צילום: דניאל לילה

קלאש

  1. השף חיים טיבי הגיע מהצפון כדי להדגים את היכולות יוצאות הדופן שלו בטיפול בנתחי בשר, במסעדת קלאש שנפתחה בתוך מלון ניקס, בספטמבר 2016. באפריל האחרון המסעדה נסגרה בעקבות חילוקי דעות עם הנהלת המלון.  
  2. קלאש. ההרפתקאה התל אביבית של חיים טיבי. צילום: יח"צ
    קלאש. ההרפתקאה התל אביבית של חיים טיבי. צילום: יח"צ