Time Out תל אביב About

Time Outתל אביב הוא חלק מרשת Time Out Global — רשת מדיה בינלאומית הפועלת ב-360 ערים מרכזיות וב-60 מדינות ברחבי העולם. Time Out הוא אחד ממקורות התוכן המקיפים והאמינים ביותר בתחומי התרבות, הקולינריה, הבילוי ותיירות עירונית. התוכן, שמתעדכן 24/7, נכתב ונערך על ידי צוות עיתונאים מקצועי מקומי בישראל, בהתאם לסטנדרטים של Time Out העולמית.
טיים אאוט

סרטים

פחות פיצוצים, יותר רגישות. מתוך "דיוקן של נערה עולה באש" (צילום: יח"צ)

קולנוע כמו שצריך: 14 סרטי האינדי הכי טובים של העשור (עד כה)

קולנוע כמו שצריך: 14 סרטי האינדי הכי טובים של העשור (עד כה)

פחות פיצוצים, יותר רגישות. מתוך "דיוקן של נערה עולה באש" (צילום: יח"צ)
פחות פיצוצים, יותר רגישות. מתוך "דיוקן של נערה עולה באש" (צילום: יח"צ)

תנו לאולפנים הגדולים להתעסק בפריקוולים, סיקוולים וגיבורי על, ואנחנו נתכרבל על הספה מול סרט אינדי מוצלח. אולי כי אנחנו תומכים ביצירה מקורית, אולי כי שם עדיין נמצאים האנשים שעוד לא איבדו את נשמתם לתאגיד ההוליוודי, אולי כי אלה פשוט סרטים טובים. טרם החלטנו

29 במרץ 2024

לא הכל צריך להיות אקשן ופיצוצים וגיבורי על שיורים לייזרים מהעיניים. בתקופה שבה הקולנוע המיינסטרימי נשען על פרנצ'ייזיםוסרטים על מותגים, אולי עדיף להביט טיפה הצידה ולראות מה צד האינדי של המפה מהרהר בו. המון דברים מוזרים ואנשים נהדרים, מסתבר. נעמה רק אספה את סרטי האינדי הכי מוצלחים של חמש השנים האחרונות, ואין ברשימה אפילו גיבור על אחד (אבל יש רובוט מת, ילדה-זאבה וניקולס קייג' עם חזיר).

>>בחירה מושכלת: 8 סרטי איכות שמחכים לכם עכשיו בנטפליקס

1. עוזרת אישית (2019)

הדרמה העדינה הזו קצת נפלה בין הכיסאות בגלל מגפת הקורונה, והיא לגמרי ראוי לכבוד מאוחר. בסרטה של הבמאית קיטי גרין, ג'ולייה גארנר ("אוזרק", "להמציא את אנה") היא צעירה שעובדת במשרדו של מפיק בכיר דמוי הארווי וויינטשיין. העבודה שוחקת, טורדנית ובלתי נגמרת, אבל מצופה ממנה להודות על מזלה הטוב ועל ההזדמנות שהוענקה לה בכל רגע נתון. דמותו של הבוס נותרת מרומזת ברקע, אבל משפיעה לא רק על אופי המטלות (למשל, תפעול פגישה סודית שלו עם שחקנית צעירה) ואת סביבת העבודה הרעילה. התוצאה היא אחת מהיצירות האפקטיביות של גל הפוסט Me Too.

2. הפרידה (2019)

הקריירה של אקוופינה גלשה כבר מזמן לאזורי חשיפת היתר, אבל כאן היא נמצאת מרחק שנות אור מהטייפקאסט הרגיל שלה בתור הגיבורה הרגילה והרצינית שנקלעת לסיטואציה קומית מטורללת. לולו וואנג הפכה חוויה אישית אמיתית לדרמה קומית על משפחה המתמודדת עם פרידה צפויה. בילי, כותבת סינית-אמריקאית, מוזנקת לביקור בזק במולדתה. הסיבה הרשמית היא חתונה של בן דוד, אבל החתונה היא רק תירוץ לבלות זמן לפני שיהיה מאוחר מדי עם סבתה שאובחנה במחלה סופנית. המשפחה כולה מסתירה את האבחון הכואב מהחולה, וזה מוזר ועצוב אבל גם הרבה יותר מצחיק ממה שזה נשמע.

3. תן לי חופש (2019)

קומדיה שהוקרנה בסאנדנס ובמסגרת "השבועיים של הבמאים" בפסטיבל קאן. ויק, צעיר המתגורר עם סבו הסנילי במילווקי, עובד כנהג של הסעה לאנשים עם מוגבלויות. הסרט תופס אותו ביום מחורפן במיוחד שבו הכל משתמש. בין ניסיונות נואשים לצמצם את האיחור שלו להסתבכויות משוגעות למיניהן הוא נדלק על טרייסי, הסובלת מניוון שרירים. סרט אחר היה לוקח את הנושאים האלה לכיוונים דרמטיים וקשוחים, אבל "תן לי חופש" הוא קומדיית טעויות כאוטית וכיפית לגמרי.

4. דיוקן של נערה עולה באש (2019)

הכריזמה המחשמלת של אדל האנל ונעמי מרלן היא מרכז העניין בסרט של סלין סיאמה, מהבמאיות הגדולות שפועלות היום. זוהי דרמה רומנטית שמחזירה אותנו לצרפת של המאה ה-18, בה נשלחה ציירת ליצור דיוקן של צעירה ממעמד גבוה. הבעיה – אותה צעירה לא מעוניינת לדגמן עבור הציור, שישמש את משפחתה כדי לסדר לה שידוך לנישואי נוחות. סיאמה הופכת את הרומן בין הציירת והמודליסטית לסרט מרהיב ביופיו, שזכה בפרס התסריט בפסטיבל קאן ונשאר בראש ובלב הרבה אחרי הצפייה.

5. מדינת בנים (2020)

אלף נערים טקסנים מתכנסים במקום אחד. הם מגיעים מכל קצוות הקשת הפוליטית ונדרשים להוביל קמפיינים ולבסוף לבחור גרסה משלהם של מערכת השלטון האמריקאית. שני נערים מובילים את הקרב על תפקיד המושל – האחד אידאליסט והומניסט מושבע, השני נכון לזרום עם כל שערוריה וטריק שיקדמו אותו פוליטית. הסרט הדוקומנטרי המרתק הזה מתעד מחזור אחד של תוכנית ה-Boys State המתקיימת מדי שנה בארצות הברית, אבל האימפקט שלו רלוונטי גם לכאן ולעכשיו. הסרט זמין לצפייה באפל טי.וי פלוס, ובחודשים הקרובים צפוי לצאת סרט המשך שצולם בתוכנית ה-Girls State של מיזורי.

6. קג'יליונר (2020)

הבמאית-שחקנית-סופרת מירנדה ג'וליי היא ווירדו מוחלטת, מהסוג שכותב סרטים עם תקציר כזה: צעירה בשם אולד דוליו (אוון רייצ'ל ווד) מתומרנת ומסונג'רת על ידי הוריה הנוכלים כדי שתיקח חלק בפשעים שונים ומשונים. מסעותיה מפגישים אותה עם מלאני (ג'ינה רודריגז, "ג'יין הבתולה"), בעצמה סוג של נוכלת עם כוונות לא ברורות, משתלבת במזימה התורנית של המשפחה ועל הדרך היא והגיבורה מפתחות מערכת יחסים מוזרה שהיא ספק רומנטית, ספק מינית, ספק תרפיוטית ובטוח דפוקה לפחות קצת. והחלק הכי מוזרה בכל הסיפור הזה – זה עובד ממש טוב, משום מה.

7. מוליכי הזאבים (2020)

בתחום האנימציה שולטים באופן כמעט מוחלט אולפני האנימציה הגדולים, מדיסני ופיקסאר דרך דרימוורקס ועד סוני, כך שכל סרט אנימציה עצמאי שמצליח להגיע אל המסך שלנו הוא סיבה למסיבה. "מוליכי הזאבים" הופק על ידי האולפן האירי עטור השבחים Cartoon Saloon, וכמו סרטים קודמים של הבמאי שלו, טום מור, הוא שואב השראה מהמיתולוגיה הקלטית. רובין האנגלייה ואביה הצייד מגיעים לעיירה אירית, שתושביה דורשים לנקות את היער הסמוך מהזאבים השוכנים בו. רובין מתיידדת עם ילדה מסתורית החושפת בפיניה את סודה – היא הופכת לזאבה כאשר היא ישנה. הקרע בין העיירה האנושית הקשוחה לחופש והאותנטיות של היער מתבטא בעיצוב והאנימציה, עם השראה של חיתוכי עץ ישרים וקלסטרופוביים עבור הסצנות העירוניות, ואיורים דמויי סקיצות מעוגלות ורכות ביער.

8. אחרי יאנג (2021)

איך מתאבלים על רובוט שהלך לעולמו? קולין פארל וג'ודי טרנר-סמית' מנסים להבין את זה בדיוק כשהאנדרואיד האהוב שלהם, יאנג (ג'סטין ה.מין), מתקלקל. יאנג הגיע לביתם כדי לשמש אח גדול חורג לבתם המאומצת מיקה, ומקומו במשפחה היה משהו בין עוזר בית, דמות טיפולית ובן מתבגר. אב המשפחה רוצה להציל את הבן החורג ומאתר איש מקצוע שיכול לתקן אותו בניגוד לנהלים ובדרך מוצא תיעוד של זכרונותיו החשובים ביותר, שמגלים לו על הצדדים בחייו של יאנג שעליהם כלל לא ידע. בני הזוג חווים תהליך אבל יוצא דופן, שמעלה שאלות על אנושיות, טכנולוגיה והתמודדות עם מוות ופרידה.

9. קדימה קדימה (2021)

אוהבים את This American Life? "קדימה קדימה" הוא כמו פאן-פיקשן ארוך שלו, בצורת סרט מתוק מדבש על מגיש תוכנית רדיו דומה. ג'וני (חואקין פיניקס) נודד ברחבי ארצות הברית כדי לחפש ולראיין ילדים מרקעים שונים על חייהם, עד שהחיים מאלצים אותו לטפל בילד בעצמו. מקרה חירום משפחתי מאלץ את אחותו ובעלה להפקיד בידיו את הבן ג'סי, ילד חכם, תזזיתי ורגיש, שמצטרף לג'וני ודורש תשומת לב ושגרה מאורגנת, שני דברים שהוא די מתקשה להעניק. אין כאן המון עלילה, אבל יש המון לב וגם צילום יפה ואת אחד השחקנים-ילדים הטובים שנראו על המסך.

10. פיג (2021)

הרנסנס שחווה הקריירה של ניקולס קייג' בשנים האחרונות היא במידה רבה בזכות הסרט הזה, שהזכיר לעולם כמה מוכשר השחקן שהפך לבדיחת רשת. זהו סרט הביכורים של הבמאי מייקל סרנוסקי, שמתחיל בבקתה מבודדת ביער בה מתבודד עם חזירת המחמד שלו שף מצליח לשעבר. הוא מלקט ומוכר פטריות כמהין וחי בהרמוניה עם הטבע, עד שיום אחד חזירתו האהובה נלקחת ממנו. במעין טוויסט על "ג'ון וויק" ודומיו, הגיבור יוצא למסע כדי להשיב אותה הביתה, כשכלי הנשק העיקרי שלו הוא היכולת להבין ולהשפיע על רגשותיהם של האנשים שהוא פוגש. על אף ההבטחה למסע נקמה, זאת הרבה יותר דרמה מאשר סרט מתח או אקשן, וזה נהדר.

11. פייר איילנד (2022)

"גאווה ודעה קדומה" בגרסה הומואית שמתרחשת כולה בחופשה בפייר איילנד? כן, כן, כן וכן. הקומדיה הרומנטית האלמותית מקבלת טוויסט מרענן ומצחיק, שמשחק בחוכמה בחומר המקור ויודע בדיוק מה לשמור ומה לשנות. נוסף לתסריט החכם והבימוי הקומי המדויק, לסרט הזה יש גם קאסט אדיר: הקומיקאי ג'ואל קים בוסטר הוא המקבילה של הסרט לליזי בנט, בואן יאנג מ-SNL הוא שילוב של ג'יין בנט ושרלוט לוקאס, מרגרט צ'או היא בת דמותו של מר בנט התומך בעוד קונרד ריקאמורה וג'יימס סקאלי בתפקיד המחזרים. בישראל אפשר לתפוס אותו בדיסני+, וזה בהחלט עדיף על עוד בינג' לסדרת מארוול מבאסת.

12. החבר הגאון שלי מבית הספר (2022)

האיש והאייקון אלן קאמינג ("ספיי קידס", "רומי ומישל") סוחב על כתפיו את הדוקו הלא-שגרתי הזה, ואיכשהו יוצא מזה בלי פריצת דיסק. זה סיפור מוזר להפליא על מתחזה שהחליט לחזור לתיכון בכל מחיר. הוא השתלב בבית ספר פרברי בסקוטלנד, זכה באהבת המורים והפך לכוכב של השכבה, שכל התלמידים רוצים להרשים או להיראות בחברתו. התקרית המשונה מסופרת דרך הקלטות אודיו וליפסינק של קאמינג, אנימציה ושאר טריקים קולנועיים, שמזכירים שדוקומנטרי יכול להיות כיף אדיר.

13. שקרים קטנים (2023)

הבמאית ניקול הולופסנר ידועה בעיקר בזכות "דיברנו מספיק", שסיפק גרסה בשלה וחכמה לז'אנר הרום-קום השחור. סרטה האחרון של הולופסנר עושה משהו דומה, כשהפעם הגיבורים הם זוג ותיק שעדיין מלא אהבה ותשוקה זה לזו, אבל בקשר יש גם צדדים יפים ומתוקים הרבה פחות. ג'וליה לואי-דרייפוס היא סופרת שמגלה יום אחד כי בעלה הפסיכולוג (טוביאס מנזיס) מסתיר ממנה את שנאתו לספרה החדש. צרת העולם הראשון הזאת פותחת דיון מעמיק על אמת והסתרה ועל מערכות יחסים ארוכות טווח בכלל. זה סיפור קטן מאוד, אבל כתוב ומשוחק מספיק טוב כדי שרק נרצה עוד ממנו.

14. פלורה ובנה (2023)

ג'ון קארני מתעניין באופן מיוחד בסיפורים על אנשים שאוהבים מוזיקה ומגששים את הדרך ליצירה מוזיקלית משלהם. זה מה שהוא עשה ב"פעם אחת", "להתחיל מחדש" ו"מועדון שנות השמונים" וזה גם הבסיס של סרטו הטרי (זמין באפל TV+). איב יוסון ("אחיות רעות") כובשת את הלב בתפקיד אם חד הורית שנעוריה נלקחו ממנה כשנולד בנה, היום בן נוער עם נטייה להסתבך עם החוק. כשהיא מביאה הביתה גיטרה מתברר לה שהילד מתעניין במוזיקה אחרת לגמרי, אז היא מתחילה ללמוד בעצמה דרך האינטרנט עם מורה אמריקאי חמוד (ג'וזף גורדון לוויט). התוצאה היא דרמה מרגשת שהיא גם קומדיה רומנטית מקורקעת ומתוקה ואפילו גם סיפור משפחתי מחמם לב.

רוצים לקבל את ״טיים אאוט״ למייל? הירשמו לניוזלטר שלנו

סוף סוף סופרסטאר. פול ג'יאמטי ב"נשארים לחג" (צילום: יחסי ציבור)

שמישהו יתן לאיש הזה אוסקר: פול ג'יאמטי הוא הסטאר שחיכינו לו

שמישהו יתן לאיש הזה אוסקר: פול ג'יאמטי הוא הסטאר שחיכינו לו

סוף סוף סופרסטאר. פול ג'יאמטי ב"נשארים לחג" (צילום: יחסי ציבור)
סוף סוף סופרסטאר. פול ג'יאמטי ב"נשארים לחג" (צילום: יחסי ציבור)

אחרי קריירה של יותר משלושה עשורים, השחקן האהוב סוף סוף מועמד לאוסקר על תפקיד ראשי, ושובר את מסלול שחקן האופי שנבנה עבורו. ובכל זאת, גם אם ינצח, אין לנו ספק שהוא ימשיך להופיע בכמה סרטים מביכים, וליהנות מכל רגע

14 בפברואר 2024

תגידו רגע, מה זה בעצם "שחקן אופי"? האם זה שחקן שמגלם בעיקר תפקידים משניים? אולי זה פשוט כינוי חביב יותר לשחקן שלא חתיך מספיק בשביל להיות כוכב קולנוע? או האם יש משהו מיוחד יותר, איזשהו ניצוץ שמבדיל שחקן אופי משחקן רגיל? ובכן, אם יש ניצוץ כזה, אז לפול ג'יאמטי יש אותו. השחקן הוותיק, שמועמד השנה לאוסקר ראשון לשחקן הראשי הטוב ביותרעל תפקידו בסרט "נשארים לחג",ידע קריירה ארוכה מלאה בתפקידים קטנים וגדולים, והשנה אולי סוף סוף יזכה בכבוד הגדול ביותר לשחקן בהוליווד – כזה שראוי לקריירה ארוכה של אחד הגדולים בתחומו.

>>רק במדינה פוריטנית כמו שלנו זה יכול להיחשב לשיר סקס פרובוקטיבי

ג'יאמטי התחיל להופיע בסרטים בשנות התשעים, ואם הייתם צופים מספיק קשובים באותם שנים, הייתם יכולים לזהות את פרצופו המיוחד בתפקידים קטנים בסרטים של קאמרון קרואו, וודי אלן וסידני פולאק. הפריצה הגדולה הראשונה שלו הייתה כשלוהק לתפקיד של מפיק רדיו לא סימפטי בשם קני "פיג וומיט" ראשטון, בסרטו האוטוביוגרפי של שדרן הרדיו הווארד סטרן, "פרטים אינטימיים". ג'יאמטי נתן את כולו לתפקיד הטיפשי הזה (שהתבסס על מפיקים אמיתיים שסטרן עבד איתם), ומשם המשיך לתפקידים ב"להציל את טוראי ראיין", "המופע של טרומן", והופעה זכורה בתור שותפו של אנדי קאופמן בסרט הביוגרפי "איש על הירח". אה, והוא שיחק קוף ב-"כוכב הקופים" של טים ברטון, חוויה אותה הוא תיאר כ-"אחד הדברים הכי כיפיים שעשיתי".

בין 2003 ל-2004 ג'יאמטי נתן שתיים מההופעות החשובות ביותר בקריירה שלו – ב"אמריקן ספלנדור" האנדרייטד הוא נכנס לדמותו של כותב הקומיקס המחתרתי הארווי פיקר, עם תפקיד מרגש, מצחיק ואותנטי. שנה לאחר מכן הוא הגיע לגבהים חדשים כשכיכב בסרטו של אלכסנדר פיין "דרכים צדדיות". באופן מפתיע, ג'יאמטי לא זכה אפילו למועמדות אוסקר על תפקידו בסרט, למרות הילולים רבים מצד המבקרים, והעובדה שמגזין טיים כינה אותו "שחקן האופי הכי טוב בעולם" (כן, שוב הביטוי הזה). ועדיין היה ברור: ג'יאמטי הוא כוכב אמיתי, גם אם עוד לא מודים בזה.

ולמרות כל אלה, הוא המשיך בדרך שחקן האופי, אולי כי זו הדרך שנועדה בשבילו. לאחר מכן הוא הועיל לנוע בין תפקידים קטנים בסרטים גדולים ("ספיידרמן המופלא 2", "בדרך לחתונה עוצרים בבנגקוק"), תפקידים גדולים בסרטי אינדי ("ווין-ווין"), ודברים פשוט ביזאריים (סרט האימה הקומי "ג'ון מת בסוף", או תפקיד בתור סנטה ב"פרד קלאוס"). אבל זה חלק מהקסם בקריירה כמו של ג'יאמטי – הוא יכול להביא קצת כובד משקל ורצינות לסרט המעפן שלך, והוא יכול לתת הופעה מדהימה בסרט המעולה שלך. כאשר ג'יאמטי מופיע בסרט שמתחת לרמתו, אנחנו לא מרגישים שהוא מוזיל את עצמו, אלא פשוט מעלה את הרמה של הסרט לכמה סצנות.

קוראים בני דור מסוים אולי זוכרים אותו, למשל, מתפקידו בתור המפיק ההוליוודי המנוול מרטי וולף בקומדיית הנוער "שקרן בריבוע" – בכיכובם של פרנקי "מלקולם באמצע" מיוניז ואמנדה ביינס. כאשר השחקן המכובד שיחק בסרט הזה, ג'יאמטי כבר עבד עם במאים כמו מילוש פורמן, טים ברטון וטוד סולונדז – ועדיין נתן את כולו להופעה מטופשת וסליזית בה הוא, בין היתר, גם נצבע כולו בכחול. בראיונות שהוא נותן עכשיו לקראת האוסקרים, ג'יאמטי לא מתבייש בתפקידים האלה מהעבר, ובכלל – האיש עושה רושם של שחקן רציני, אבל לא יומרני. כזה שמבין שמשחק היא עבודה שצריך לעשות טוב, אבל גם מוכן לקחת גם תפקידים פחות רציניים. למען השם, הבנאדם ישב פעםשעה בפח אשפהבשביל תכנית אירוח איזוטרית.

והשנה ג'יאמטי, סוף סוף בתפקיד ראשי רציני (וגם מצחיק ומרגש) מאלכסנדר פיין – אותו במאי/תסריטאי שהביא אותו לתהילה הגדולה שלו ב"דרכים צדדיות" לפני 20 שנה. האם הפעם ג'יאמטי יקטוף את הפרס הנחשק על תפקידו בסרט? אנחנו עוד לא יודעים, אבל מה שבטוח זה שגם אם הוא יזכה, הוא לא ייתן לזה לעלות לראש שלו. כנראה שעדיין נראה אותו מככב בסרטי אינדי קטנים, מגלם דמויות משנה מוגזמות בשוברי קופות, ונשאר האדם המקסים שהוא. בהצלחה פול.

רוצים לקבל את ״טיים אאוט״ למייל? הירשמו לניוזלטר שלנו

מתוך הסרט "וונדה" (צילום: יחסי ציבור")

להיט אחד ודי: מאסטרפיס פמיניסטי של שחקנית שהקדימה את זמנה

להיט אחד ודי: מאסטרפיס פמיניסטי של שחקנית שהקדימה את זמנה

מתוך הסרט "וונדה" (צילום: יחסי ציבור")
מתוך הסרט "וונדה" (צילום: יחסי ציבור")

בתולדות הקולנוע אין הרבה מקרים של במאים שהסתפקו בסרט מעולה אחד ונעלמו. יעל שוב חוזרת אל הסיפור של "וונדה" והשחקנית ברברה לודן שביימה אותו, שהוא גם סיפור על מקומן של נשים בהוליווד של שנות השבעים, סרט שנתפס כיום כאבן דרך מהותית בקולנוע של נשים על נשים. זה מה שנקרא וואן היט וונדה

6 באפריל 2024

ברשימת 100 הסרטים הגדולים של כל הזמניםשהתפרסמה במגזין "סייט אנד סאונד"ב-2022 נכללו שתי יצירות קולנועיות שהתייחדו בכך שאלה היו הסרטים היחידים שביימו יוצריהם: במקום 25 השתלב "ליל הצייד" של השחקן המהולל צ'רלס לוהטון מ-1955. הסרט קיבל בזמנו ביקורות כה איומות שלוהטון לקח את זה קשה והחליט להפסיק לביים. במקום ה-48 דורג "וונדה", סרטה הראשון והאחרון של ברברה לודן מ-1970.

>> להיט אחד ודי: "המופע של בן סטילר" המציאה את הניינטיז
>> להיט אחד ודי: 30 זמרים וזמרות ישראלים שזכו ל-15 דקות של תהילה ודי

כמו לוהטון, לודן היתה שחקנית (בין השאר היא גילמה את אחותו של וורן ביטי ב"זוהר בדשא"), שישבה לכתוב תסריט בהשראת כתבה בעיתון על אישה שנשפטה על שוד בנק, וכשהשופט גזר לה עשרים שנות מאסר היא אמרה לו תודה. לודן שלחה את התסריט לכמה במאים אך התרשמה שהם לא הבינו אותו, והחליטה לביים את הסרט בעצמה, בתקציב מינימלי של כמאה אלף דולר. היא היתה נשואה אז לבמאי הנערץ והמושמץ איליה קזאן (הם נפגשו על הסט של "זוהר בדשא"), שעודד אותה, אבל גם התנשא עליה וגרם לה רגשות נחיתות כמו רוב הגברים שבהם פגשה. אלה באים לידי ביטוי בדמותה של גיבורת הסרט, בגילומה של לודן עצמה.

בתחילת הסרט החד פעמי הזה, בעלה של וונדה מתגרש ממנה בשל חוסר תפקודה כרעיה וכאם ילדיהם. עם רולים בשערה, וונדה משוטטת באזור מכרות הפחם בפנסילבניה, מפוטרת מעבודתה במתפרה (הבוס אומר לה שהיא איטית מדי), ננטשת על ידי גבר מקרי שקיבל ממנה מה שרצה ונותרת חסרת כל.

היא כל כך מעופפת, שכשהיא נכנסת לבאר כדי להשתמש בשירותים, היא לא מבחינה שמתרחש שם שוד. בלית ברירה השודד מצרף אותה אליו והיא נגררת אחריו למסע של שודים קטנים. כשמיסטר דניס, כמו שהיא קוראת לו, מחליט לשדוד בנק הוא מטיל עליה תפקיד וזאת הפעם האחת שהפסיביות שלה משחקת לטובתה. "וונדה" – מצלול הרומז להיותה משוטטת בחייה – הוא מין סרט מסע אקזיסטנציאליסטי שתואר כ"אנטי-בוני וקלייד". הוא הרבה יותר חתרני, מפתיע ומבדר מכפי שאפשר להתרשם מהתקציר שסיפקתי כאן.

הפרמיירה העולמית של "וונדה" נערכה בפסטיבל ונציה, שם הוא זכה בפרס המבקרים. אחרי כן הוקרן בפסטיבלים נוספים, אך לא זכה להפצה מסחרית מחוץ לניו יורק. למרות זאת, תהילתו והשפעתו גדלו עם השנים. היום הוא נתפס כאבן דרך מהותית בקולנוע של נשים על נשים, ומוקדשים לו אינספור מאמרים המנתחים את דמותה של וונדה כסוג של מורדת פלגמטית מעצם חוסר התאמתה לנורמות.

https://www.youtube.com/watch?v=yeleIpbtlLI

לודן אמרה שמבחינות רבות "וונדה" מבוסס על דמותה שלה, כ"אישה פסיבית שעברה מאדם לאדם ללא כיוון". זה תיאור עצמי מעניין מצד אישה שזכתה בפרס טוני על הופעתה בתיאטרון, ויצרה סרט מהותי בתקופה שבה נשים לא ביימו סרטים (באירופה היו לינה ורטמילר, ורה חיטילובה ואנייס ורדה, אך בארה"ב לודן היתה די בודדה). אבל זה אולי מספק תשובה לשאלה מדוע לא ביימה סרט נוסף לפני שנכנעה לסרטן ב-1980. היא היתה בת 48 במותה.

רוצים לקבל את ״טיים אאוט״ למייל? הירשמו לניוזלטר שלנו

תחזרי, תחזרי. גל גדות, "וונדר וומן" (צילום: יחסי ציבור)

"'וונדר וומן 3' אמור להיות סרט נפלא וחשוב. דרוש לחץ מעריצים"

"'וונדר וומן 3' אמור להיות סרט נפלא וחשוב. דרוש לחץ מעריצים"

תחזרי, תחזרי. גל גדות, "וונדר וומן" (צילום: יחסי ציבור)
תחזרי, תחזרי. גל גדות, "וונדר וומן" (צילום: יחסי ציבור)

השחקנית לינדה קרטר, שגילמה את וונדר וומן בסדרת הטלוויזיה משנות ה-70' והופיעה בתפקיד אורח ב"וונדר וומן 84'", סיפרה בריאיון על יחסיה המיוחדים עם גל גדות והבמאית פאטי ג'נקינס, וקראה למעריצים ללחוץ על תאגיד האחים וורנר ו-DC קומיקס להפיק את הסרט השלישי שתוכנן בסדרה

במסגרת חמשת שלבי האבל, אנחנו כבר מזמן אחרי שלב הדיכאון ועמוק בשלב הקבלה הסופי על סוף דרכה של גל גדות כ"וונדר וומן" ועל ביטולו של הסרט השלישי שתוכנן לפרנצ'ייז, אבל לא כולם משחררים: השחקנית לינדה קרטר, הלוא היא הוונדר וומן האיקונית מסדרת הטלוויזיה בשנות ה-70', תקפה בריאיון ל"יאהו אנטרטיינמנט" את ההחלטה לבטל את הסרט וקראה למעריצים להתקומם.

>> הירו זירו: גיבורי העל עם הכוחות הכי מוזרים בתולדות הז'אנר

בריאיון רמזה קרטר כי הייתה אמורה להשתתף בסרט השלישי בתפקיד משמעותי יותר מהופעת האורח שלה ב"וונדר וומן 84'", שם גילמה את אסטריה, לוחמת אמזונית אגדית שנחשבה מתה, ואמרה כי נחשפה לתוכניות הסיקוול של הבמאית פאטי ג'נקינס – שביימה גם את שני הסרטים הראשונים בסדרה – ולפי דבריה היינו אמורים לקבל סרט "ממש מעניין, נפלא, שעוסק בנושא חשוב".

רוצה לחזור. לינדה קרטר כ"וונדר וומן" (צילום ארכיון)
רוצה לחזור. לינדה קרטר כ"וונדר וומן" (צילום ארכיון)

"אני לא חושבת שהם מעוניינים להפיק את הסרט, אלמלא יהיה מספיק לחץ מהמעריצים", אמרה קרטר, "ואני לא מבינה את זה. כי וונדר וומן היא דמות שונה ממרבית גיבורי העל. היא לא רק גיבורת על. כל הקטע שלה זה לפעול בדרכי שלום. היא לא אגרסיבית לשם האגרסיביות. אני לא יודעת למה הם החליטו לוותר על זה. זה פרנצ'ייז אדיר". עוד סיפרה קרטר כי מאז צילומי הסרט השני בסדרה, היא וגל גדות ופאטי ג'נקינס שומרות על קשר באמצעות קבוצת ווטסאפ של שלושתן.

זה ג'יימס גאן ביד שלך או שאת סתם שמחה לראות אותנו? גל גדות, "וונדר וומן 84" (צילום: יחסי ציבור)
זה ג'יימס גאן ביד שלך או שאת סתם שמחה לראות אותנו? גל גדות, "וונדר וומן 84" (צילום: יחסי ציבור)

כזכור, באוגוסט הכריז ג'יימס גאן ("שומרי הגלקסיה"), הבוס החדש של היקום הקולנועי ב-DC קומיקס, על הקפאתו של הסרט השלישי בסדרה, אך בעוד השחקנים שמאחורי דמויותיהם של סופרמן ובאטמן – הנרי קאביל ובן אפלק – שוחררו מתפקידם לטובת הריבוט של היקום כולו, לגבי כוונותיו להמשך דרכה של גל גדות כוונדר וומן היו דיווחים סותרים. בחודש שעבר אמרה הבמאית פאטי ג'נקינס בפודקאסט "Talking Pictures" שהחלק שלה בפרנצ'ייז "הסתיים לנצח".

רוצים לקבל את ״טיים אאוט״ למייל? הירשמו לניוזלטר שלנו

סוף סוף סופרסטאר. פול ג'יאמטי ב"נשארים לחג" (צילום: יחסי ציבור)

שמישהו יתן לאיש הזה אוסקר: פול ג'יאמטי הוא הסטאר שחיכינו לו

דרור קרן, "טור פרידה" (צילום: עופר יינוב)

המציאות היא כן שחור ולבן. ו"טור פרידה" הוא אירוע קולנועי

המציאות היא כן שחור ולבן. ו"טור פרידה" הוא אירוע קולנועי

דרור קרן, "טור פרידה" (צילום: עופר יינוב)
דרור קרן, "טור פרידה" (צילום: עופר יינוב)

זה סרט אינטנסיבי שעלילתו נמשכת יום אחד ונדחסת ל-76 דקות, על רקע מגפת הקורונה ומחאת בלפור, והן מייצרות תחושה שאנחנו צופים בביטוי מר ואמיץ של תודעת המציאות שבה חלק גדול מאיתנו חיים. מה שהיה מטאפורי ב"החיים על פי אגפא" הפך כאן למציאות מוחשית לגמרי

29 במרץ 2024

סרטים שנכתבים ונוצרים מהר, כדי ללכוד בזמן אמת אירועים של תקופה סוערת, סובלים לרוב משטחיות ומתיישנים מהר. בהחלט יכול להיות שזה מה שיקרה ל"טור פרידה", אבל התעוזה והדחיפות של סרטם של דרור קרן ורוני ניניו, שניסחו טקסט הפונה באופן מובהק לקהל של שמאלנים בלבד, מעניקה לו עוצמה והופכת אותו לסוג של אירוע קולנועי. הוא אמנם צולם בימי הקורונה ב-2020 על רקע ההפגנות נגד ביבי בבלפור, לפני ניסיון ההפיכה המשטרית ולפני ה-7 באוקטובר, אבל בימים שבהם המשטרה מדכאת ביד קשה הפגנות הקוראות לבחירות חדשות והשבר בעם שוב מתרחב, הוא נחווה כעדכני לחלוטין.

>> "אנטומיה של נפילה": יצירת מופת, חמישה כוכבים, רק תנמיכו את 50 סנט

דרור קרן, שכתב את התסריט יחד עם הבמאי רוני ניניו ("כבודו"), מגלם עיתונאי תל אביבי בשם כרמי, שמפרסם טורים פוליטיים התוקפים את ראש הממשלה ביבי נתניהו (אין כאן פוליטיקאים בדיוניים כמו ב"פולישוק" וב"חולי אהבה"). הסרט מתחיל בלילה, כשכרמי מגיע לדירה חדשה אותה שכר כדי לקחת הפסקה מנישואיו המתפוררים לדפי (אילנית בן יעקב), ולכתוב בשקט. אבל במשך 24 השעות הבאות לא יהיה לו רגע של שקט.

התבנית העלילתית של יממה דרמטית במיוחד בחיי אדם היא סמלית, ונעשה בה שימוש אפקטיבי בסרטים כמו "מרד הנעורים" ו"עשה את הדבר הנכון". במקרה של כרמי, הוא מוטרד על ידי הניתוק מבנו האוטיסט שהוכנס לבידוד בהוסטל בשל חשד לקורונה, מוזעק על ידי אמו (ג'טה מונטה) לבוא לדבר עם אביו (יהושע סובול) שהפסיק לתפקד, ונדבק בדאגה של זוגתו לבתם אלמה (כרמל בין המקסימה מ"המפקדת") שיצאה להפגין בבלפור ואינה עונה לטלפון. לכן הוא מתקשה לעמוד בדדליין להגיש טור חדש (הבהילות שבה הוא נדרש על ידי העורך לכתוב טור, ללא נושא ספציפי, היא הדבר הכי פחות משכנע בסרט).

מעל הכל, כרמי נאלץ להתמודד עם איום חדש. ארגון קיצוני מפרסם את תמונתו ואת פרטיו האישיים, לצד תמונותיהם של העיתונאים רביב דרוקר ואמנון אברמוביץ', תחת הכותרת "בוגדים", ומתיר את דמו. כרמי לא נבהל, משום שלדבריו זו אינה הפעם הראשונה שהוא נקרא בוגד. אבל האימפקט של קמפיין השטנה, המתפרסם בשלטי חוצות וברשתות, ניכר במפגשים מקריים עם אנשים שונים ברחוב. חלקם מסתפקים בהתקפות מילוליות, אחרים תוקעים סכין בגלגל מכוניתו ואף מתנפלים עליו פיזית. החשש שמא יפגעו בבתו בכל זאת מלחיץ אותו. כידוע, הקמפיין נגזר ישירות מהמציאות שלנו, אך משנשתל בעלילה קולנועית סופו ידוע מראש.

ד"ש ממכונת הרעל. דרור קרן, "טור פרידה" (צילום מסך: מתוך הטריילר)
ד"ש ממכונת הרעל. דרור קרן, "טור פרידה" (צילום מסך: מתוך הטריילר)

כל זה מניב סרט אינטנסיבי שצולם היטב (על ידי עופר יינוב) בשחור לבן, כמו "החיים על פי אגפא", שנפרש על פני לילה אחד. מה שהיה מטאפורי בסרטו הפוליטי של אסי דיין מ-1992, שנתפס בזמנו כסוג של נבואה אפלה, הופך למוחשי לגמרי ב"טור פרידה". אחת מהסצנות העזות בסרט צולמה על רקע הפגנה בבלפור, כשכרמי ודפי משתלבים בין המפגינים בחפשם אחר אלמה. גם הביקור האסור אצל בנם בהוסטל מאחד ביניהם ומחזיר אותם להיות בני זוג, לפחות כאמא ואבא.

הסימפטיה הכובשת של קרן תורמת רבות למוכנות שלנו לעבור אתו את השעות הקשות, והדינמיקה בינו ובין בן יעקב נוגעת. הליהוק של סובול – שביטא במחזותיו הפוליטיים את השברים שרק הלכו והתעצמו עם השנים – לתפקיד האב שמסתגר בביתו כי אינו רוצה להתמודד יותר עם המציאות שבחוץ, הוא הברקה. ומולו מונטה הוותיקה, שהרבתה להופיע במחזות של חנוך לוין, מצוינת גם היא.

כרמל בין ודרור קרן, "טור פרידה" (צילום מסך: מתוך הטריילר)
כרמל בין ודרור קרן, "טור פרידה" (צילום מסך: מתוך הטריילר)

יש בסרט רגעים אותנטיים יותר ופחות: השיחה עם איש מזדמן שמאשים את כרמי שהוא "מטנף על המדינה" מתפתחת היטב; ההודאה של כרמי שהוא זקוק לחיבוק של בנו האוטיסט יותר משבנו זקוק לו היא תובנת אינסטנט. אבל הסך הכל מתקדם מהר על פני 76 דקות אינטנסיביות שמייצרות תחושה שאנחנו צופים בביטוי מר ואמיץ של תודעת המציאות שבה אנו (או לפחות חלק גדול מאתנו) חיים.

4 כוכבים
בימוי: רוני ניניו. עם דרור קרן, אילנית בן יעקב, יהושע סובול, ג'טה מונטה, כרמל בין. ישראל 2023, 76 דק'

רוצים לקבל את ״טיים אאוט״ למייל? הירשמו לניוזלטר שלנו

"המועדפת" (צילום: יחסי ציבור)

קלאסיקות עכשיו: 8 סרטים איכותיים שמסתתרים במאגר של נטפליקס

סיפורו של קיפוח מתמשך. טום קרוז וניקול קידמן, "עיניים עצומות לרווחה" (צילום: יחסי ציבור)

אתם שם באקדמיה: 10 טעויות עצומות שכבר עשו בטקסי האוסקר

גל גדות ב"לב של אבן" (צילום: רוברט ויגלסקי/נטפליקס)

סרט אסונות: יכול להיות שזה הרגע העצוב בקריירה של גל גדות

כתבות
אירועים
עסקאות
לא סיקוול לסרטי הצעקה. "שישי הפוך יותר". צילום: יח"צ דיסני+

בסרט הזה היינו: 10 סיקוולים שאנחנו צריכים להחזיר משנות ה-2000

הגעתו של הסרט "שישי הפוך יותר" לשירות הסטרימינג של דיסני+ הזכירה לנו שיש עוד כמה סרטים שנוצרו בראשית שנות ה-2000 ששווה...

מאתיונתן עמירן29 בנובמבר 2025
מתוך הסרט "הקוסם מארץ עוץ". צילום: מתוך הסרט

אין מקום כמו הבית: איך "הקוסם מארץ עוץ" עדיין רלוונטי להוליווד?

ביום חמישי הקרוב (18.9) תתקיים בסינמטק ת"א הקרנה מיוחדת של הסרט האגדי לצד פרק לייב של "אוכלי סרטים" - שיצללו להיסטוריה,...

האוזן השלישית (צילום באדיבות האוזן השלישית)

המקום שגידל אותי: האוזן השלישית פתחה לי שער לעולמות אחרים

כותבי טיים אאוט חוזרים להיזכר במקומות שעשו אותם התל אביבים שהם: זו הייתה ממלכה של מדפי עץ מלאים באוצרות והתנ"ך היה...

מאתיונתן עמירן16 באוגוסט 2025
אלו החיים. "חייו הסודיים של וולטר מיטי". צילום: יח"צ דיסני+

תמצאו אותנו מתחת למזגן: 12 סרטי הקיץ הכי טובים בדיסני+

העונה החמה אולי מפתה מרחוק, אבל אז יוצאים מהבית וכל השמש הזו פתאום לא כל כך נעימה. עזבו, אנחנו מעדיפים לחוות...

מאתלירון רודיק11 באוגוסט 2025
שוב מאושר. "גילמור המאושר". צילום: יח"צ נטפליקס

מה רואים הלילה: אדם סנדלר חוזר לקומדיה שהפכה אותו לכוכב

הקומיקאי שתמיד אהב הומור מטופש במיוחד ממשיך להינות מסיבוב הניצחון שלו, והפעם בחזרה למגרשי הגולף ולקומדייה הדבילית-אך-מהנה "גילמור המאושר". האם אלוהים...

מאתמערכת טיים אאוט27 ביולי 2025
פנטסטי שבאתם. "ארבעת המופלאים: צעדים ראשונים". צילום: יח"צ

סינמה חמסין: 18 הסרטים שאנחנו הכי מצפים להם בקיץ 2025

אמנם חלפו הימים שאולפני הוליווד מחכים עם הסרטים הכי גדולים שלהם לקיץ, אבל זה לא אומר שהעונה החמה תעבור לכם בלי...

מאתלירון רודיק14 ביולי 2025
שמישהו יתן להם אוסקר. "שפה זרה" (צילום: ג'ולי ורבלובה)

הישראלים באים: 8 סרטים חדשים יתחרו בפסטיבל הקולנוע בירושלים

פסטיבל הקולנוע ירושלים יצא לדרך בפעם ה-42 כמתוכנן (26-17 ביולי), סרט הפתיחה שלו יהיה "ערך סנטימנטלי" של יואכים טרייר, סרטו החדש...

מאתמערכת טיים אאוט1 ביולי 2025
"ת'אנדרבולטס*" (צילום: יחסי ציבור/מארוול)

מארוול מספיילרים לכולם את הסרט "ת'אנדרבולטס*" כמהלך שיווקי

כנראה שהמצב ב-MCU באמת קשה, כי בצוות השיווק החליטו לחשוף את הטוויסט שמופיע לקראת סוף הסרט דרך שינוי הפוסטרים ושלטי החוצות...

מאתמערכת טיים אאוט6 במאי 2025
ההפרדה הכואבת. "אזור העניין". צילום: יח"צ

זוכרים דרך הקולנוע: 12 סרטי השואה האיכותיים ביותר

בערב מורכב כמו ערב יום השואה, יש מי שמעדיף להתחפר בבית ולצפות בסרט שואה כזה או אחר, כדי שיהיה אפשר להיזכר...

מאתיעל שוב23 באפריל 2025
הדילר המושלם. "סדר אותי/High Maintance" (צילום: יחסי ציבור)

ארבע ועשרים: 14 סרטים וסדרות ששווה לראות אם במקרה עישנתם וויד

זה אמנם כבר לא מגניב לדבר על וויד, אבל אנחנו מעולם לא עשינו את זה כי זה מגניב: היום ה-20 לאפריל,...

מאתמערכת טיים אאוט20 באפריל 2025
ראו עוד
popup-image

רוצה לקבל גיליון טרי של TimeOut עד הבית ב-9.90 ש"ח בלבד?

(במקום 19.90 ש"ח)
כן, אני רוצה!